Vad föreslår ni för skidor ?

Twosaint

Ny medlem
Prövade först att låna en tråd men ingen svarade ju i den så jag testar med en egen tråd.

Jag har åkt slalomskidor sen jag kunde gå men nu har det varit ett uppehåll på några år, testade ett par twintips förra året och vart sugen. Jag är ca 175cm lång ligger runt 85-90 beroende på säsong. Jag vill ha ett par skidor som jag kan lära mig hoppa med och ev åka utanför pisten ibland då vi är i kittelfjäll med skotrarna så har jag inga problem att ta mig upp på toppar om jag skulle vilja det.
Enligt tabellen så skulle jag ha 177cm, jag har ett par carving för enbart piståkning och ska jag lära mig hoppa lite så borde det väl vara bättre att börja med en kortare skida eller ? Vad tror ni om Salomon TenEighty 170 ? Ska tänkte börja med ett par begagnade skidor men vill ändå inte ha ett par som är sönderrepade helst nån skida från typ förra säsongen för att sen kanske byta upp mig om jag anser det vara befogat.

http://www.blocket.se/vi/19092094.htm?ca=4_s

1080 offpist? Det är nog inte helt optimal setup kanske. Rätt smal midga på den. Du kanske skulle gå på lite bredare skidor med tanke på vikten. Som jibb funkar den säkert helt okej men utanför pisten kommer den nog kännas lite tunn.

Längden på skidorna är ganska individuell. Jag kör inte så mycket park själv men de jag känner som har lite koll kör på skidor rätt nära sin egna längd. Kanske något kortare bara. Jäkligt mycket tycke och smak där tyvärr.

Du har inte kollat om nån butik har någon 07/08 kvar av nåt annat du är intresserad av?
Man brukar kunna hitta rätt bra "slask" - skidor till grymma priser på de stora kedjorna ("slask" = ett ex kvar).

Det står i annonsen att de är inköpta 07, ser dock ut som 05/06 grafiken om jag inte är helt ute och cyklar. Känns som priset är lite högt.

Kolla på armada ar6 - de är lite bredare än 1080, har bra betyg i recensionerna och verkar funka både till park/puder. https://www.freeride.se/review/view.php?id=3550

Lycka till!

Edit:
Skidbutiken.com säljer Armada AR6 07/08:or för 2795:-

Senast ändrad:
Tycker att du kan skriva av 1080n direkt. Du borde gå på något bredare för att dom ska fungera någorlunda tillfredsställande utanför pisten. Åtminstone 90mm i midjan brukar jag rekommendera för att dom ska få någorlunda flyt i det lösa. Finns mycket skidor som funkar bra i pisten trots en bred midja nu för tiden.
Ar6 tycker jag också att du borde sortera bort, ska det vara en Armada så borde du istället kolla på ARV.
Längdmässig anser jag att du borde gå upp på åtminstone din egen längd men iom att du väger in som mig så vore det inte fel med ett par +-180cm. Det är dock precis som Kleverboi säger ett val där personlig preferens spelar in till stor del. Tänk bara på att ett par längre skidor är stabilare samt att de fungerar bättre offpist än ett par kortare.

Kolla runt på Köp & Sälj här på Freeride, där kan man hitta t ex:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=40279 (98mm midja)

Tillbaka
Topp