Vad gjorde du med din utrustning idag?

ella_swan94

Medlem
Det här gjorde jag idag! Tur att den gick sönder innan jag börjat tura, annars hade jag nog varit fast i fel dal i whitewaters backcountry nu... Dom i shoppen sa att ALLA guardians verkar gå sönder, men dom hade inte sett någon vara av i häldelen innan. Minns tydligt när jag köpte dom och ifrågasatte hållbarheten, fick svaret "dom håller minst lika bra som en vanlig bindning!" eeh vilken vanlig bindning då?

xviggenx

Aktiv medlem
Ja det här kändes ju fördjävla gött att ha knåpat ihop.

xviggenx

Aktiv medlem
Jaha, då bumpar väl jag den här då.
Första dagen på Svelav 2an aka Lavintekniker utbildningen, grävt grop, petat på snö och skrivit rapport. Mycket jävla superintressant vill jag lova!

Snowgod

Medlem
Investerade i ett par nya stavar, det var för billigt för att låta bli. De gamla från Scott har hängt med sedan slutet på nittiotalet och är ordentligt buckliga och krokiga.

Berra

Medlem
Just nu gör jag INGENTING för mina Nordica Patron stals i fredags, 5 feb, utanför Verandan i Åre. Fjolårsmodell 177 cm med ett par Salomon Guardian på. Jag hade kladdat "Berras´s" på dom lite överallt. Tips ring 0708-37 80 22

REO

Medlem
Slipade av kanterna lite, la på två lager valla, packade fodralet med två par, fettade in vantarna.

lillishard

Medlem
Har lastat prylarna i bilen och sitter just nu på båten till kontinenten för att spendera 7v i Italien.

Tagit bort lite klister ifrån mina stighudar, får se imorgon om jag tog bort lagom mycket. O:)

xviggenx

Aktiv medlem
Bakade mina nya tofflor (som jag väntat länge och bra efter) efter jobb, helvete det är såhär en pjäxdjävel ska sitta! Om du har tunn fot aka Lange RS 130 LV-läst och ska leta friåkningspjuck/lite kralligare turpjäxor , spring och testa.

LawndartGustav

Aktiv medlem
TomasGothberg sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/80727c36185d37894c22d1751b18ae5f.jpg[/url]

Tagit bort lite klister ifrån mina stighudar, får se imorgon om jag tog bort lagom mycket. O:)
Förklara tack ;)

xviggenx sa:
Bakade mina nya tofflor (som jag väntat länge och bra efter) efter jobb, helvete det är såhär en pjäxdjävel ska sitta! Om du har tunn fot aka Lange RS 130 LV-läst och ska leta friåkningspjuck/lite kralligare turpjäxor , spring och testa.
Gött det efter att ha väntat!!

Seppuccu

Aktiv medlem
Packade ner mina kläder i vakuumpåse och tryckte in dem under sängen. Kändes konstigt. Säsongen kan ju inte vara slut redan? Halva vintern är ju kvar!

nostar sa:
Packade in grejerna i bilen och gav oss iväg mot Kittelfjäll!
Ååååh! Jag vill dit!!!

Newlund

Medlem
Så kom den där dagen i guardian och trackers liv som verkar vara oundviklig. Knäcktes precis vid niten som håller ihop skiten. Skiten som skulle säljas för att finansiera ett par kingpin.

LawndartGustav sa:
TomasGothberg sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/80727c36185d37894c22d1751b18ae5f.jpg[/url]

Förklara tack ;)
Toppturarens mardröm är enligt mig att behöva kämpa med sina stighudar, så jag valde att ta bort lite klister så det blir lättare att huda på & av i framtiden, och efter att ha testat dom på några turer så är det en stor skillnad, underbart!

Newlund

Medlem

LawndartGustav

Aktiv medlem
TomasGothberg sa:
LawndartGustav sa:
TomasGothberg sa:

Förklara tack ;)
Toppturarens mardröm är enligt mig att behöva kämpa med sina stighudar, så jag valde att ta bort lite klister så det blir lättare att huda på & av i framtiden, och efter att ha testat dom på några turer så är det en stor skillnad, underbart!
Tänkte mer på hur du exakt gjorde för att få bort limmet? =)

LawndartGustav sa:
TomasGothberg sa:
LawndartGustav sa:
Tänkte mer på hur du exakt gjorde för att få bort limmet? =)
Alright, Jag tog och la på ett tygstycke(använde ett gammalt lakan) sen var det bara lägga över det och stryka på med ett valajärn, och dra bort lakanet. Enkelt och effektivt! Se bara till att du inte vallar för mycket för isåfall kan tyget dra åt sig för mycket klister, bättre att du gör om produsuren 2 gånger om du är osäker på hur länge du ska använda vallajärnet. En till sak som kan vara bra att tänka på är att inte valla hela vägen ut till kanten på stighuden, spar 1-2 cm så inte du råkar få bort klister vid kanten och risk för snö att tränga in lättare.

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Kapade, skartill och flyttade bakfästet på ett par beggade hudar till grabbens skidor.

För övrigt grymt tips med att ta bort klister tidigare i tråden.

Senast ändrad:

shonten

Medlem
TomasGothberg sa:
Alright, Jag tog och la på ett tygstycke(använde ett gammalt lakan) sen var det bara lägga över det och stryka på med ett valajärn, och dra bort lakanet. Enkelt och effektivt! Se bara till att du inte vallar för mycket för isåfall kan tyget dra åt sig för mycket klister, bättre att du gör om produsuren 2 gånger om du är osäker på hur länge du ska använda vallajärnet. En till sak som kan vara bra att tänka på är att inte valla hela vägen ut till kanten på stighuden, spar 1-2 cm så inte du råkar få bort klister vid kanten och risk för snö att tränga in lättare.
Jag gjorde samma sak på ett par gamla hudar. Problemet var att lim fastnade på skidan när man drog bort huden. Lite internetnördande pekade på att klistret absorberat vatten och därför sitter kvar sämre på huden.

Jag rev isär papperskassar och lade på huden som absorbent, sen på med strykjärnet. Körde ca. 3 vändor på varje hud och nu är de good to go igen. Inget klister släpper o fästet är minst lika bra som förr. Funkar även bra för att få bort en del småskräp som kan ha fastnat i klistret.

DrPepper

Medlem

@xviggenx är det ett par MTN pjuck du införskaffat? Har dundersmala fötter och har hört mycket gott om dom så är gött sugen. Köpte dock nya pjäxor förra säsongen så jag får nog suga på den karamellen ett tag, alternativt starta en hedgefond.

xviggenx

Aktiv medlem

@DrPepper: Visst är det ett par MTN Lab (den blå-svarta 120 flexaren) som jag skaffat i 25.5. Den bygger ju på salomons xmax-linje som är en tunn race-sko med "wc-prestanda" med tillhörande 98 läst.
Till vardags trivs jag som fisken i mina lange RS 130 LV (som då är lange:s "svar" på xmax enkelt förklarat), med lite påbyggt hälgrepp.

Kan ju vara så att det går att få tag på någon billigt framåt vårkanten, men risken är nog rätt stor att den är slutsåld överallt igen då..

REO

Medlem
Sicklade och borstade fem par skidor som vallades i fredags

Bjersing

Ny medlem
Skruvade precis ut en insert när jag skulle byta bindningar. Tidigare ägaren hade gjort någon suspekt epoxy lagning av en skada, där valde jag dumt nog att sätta en insert. Så nu har jag 16 inserts och ett stort hål, ofantligt skoj...

Lastade takboxen med skidor och diverse grejer för resa till Courmayeur imorgon, ska tydligen vara rätt schysst med nysnö där! ;)

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Förvisso igår, men jag provpackade ryggan inför ett kommande (större) äventyr.

Och tidigare så har jag monterat upp ett par nya lagg som kommer användas under dito.

Självklart finns hudar fixade också, mohair den här gången så får jag se hur det funkar. Nu ska jag bara lista ur var jag ska göra av de 5 kg käk jag ska ha med också...

Senast ändrad:
Vad är det för äventyr? Stor ryggsäck och lätta skidor bådar gott. Lägg upp en TR sen!

Valmgren

Aktiv medlem
Blev till att montera vinterns reafynd (knappt 6000kr för pjux+bindning) för att kunna nyttja vårskidåkningen till fullo. Tänkte slänga ihop allt lite snabbt efter jobbet, men det blev en 4h operation. Höll på att förlora både det ena och det andra..

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
viktorflygare sa:
Vad är det för äventyr? Stor ryggsäck och lätta skidor bådar gott. Lägg upp en TR sen!
Varsåt det bär av tänker jag inte avslöja, men kan hänvisa till reserapport när den är ordnad ;)

REO

Medlem
För en gångs skull så använde jag den! Alpint för omväxling, kul men ringrostigt

janne73

Medlem
Grundvallade, sicklade och borstade 2ggr mina nyinköpta RTM84:or.

Köpte nya stighudstailfästen till Patronerna. (Dom är runda baktill så tailfästet på BD-hudarna tenderar att halka av. Hittade en tailklämma gjord för "twintips" på XXL.)

xviggenx

Aktiv medlem
Senaste 2 veckornas blandade höjdpunkter i materialvård och skidåkning.

Fixade till sambons hudar som hade lite väl jävla mycket klister på sig.

Drog ut med sambon och njöt av bra väder, ledighet och rätt okej snö:

Klämde in en bra solokvist-tur på Baksidan™ innan verkstadspass på jobb:

Var ute med sambon och brände pist samt firade av säsongens sista och bästa kvällsåkning i Duved:

herrgard

Medlem
Monterar skidor och mäter som en riktig kratta, men det gick bra ändå :P

Tips till er som också tycker att det är svårt att komma åt skruvarna på beastens häldel. Vrid den 90 grader så blir det enklare :)

Dags för vårskidåkning!

xviggenx

Aktiv medlem
Sladdade runt lite på kalfjäll i Borgafjäll medelst lös häl, trevligt värre!

Ywizzz

Ny medlem
Byggde telisbindning och monterade - 2975g per fot (skida, bindning, pjäxa)!

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp