Vad gjorde du med din utrustning idag?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd

yiu-han

Medlem
Vattendroppe sa:
yiu-han sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/b9c580a82fdee34bd1cf47377baff80c.jpg[/url]

Monterade lite och testade borrstyrningen jag 3d-printade för att enklare få rätvinkliga hål. Justerade också dekalmallen för hålmönstret på Shift.
Hur funkade det? Jävligt intresserad av nån liknande lösning själv nämligen! Har du en CAD-fil liggandes nånstans? Skulle du göra nånting annorlunda om du gjorde om? Hit me!
Det funkar väldigt bra. Har nog tyvärr städat bort CAD-filen men det är ju bara en kloss med ett hål i.
Enda jag skulle kunna tänka mig att justera om man ska vara otroligt överambitiös är väl att ha lite utrymme på undersidan vid borrkanalen för att spån ska ha någonstans att ta vägen. Det är skönt att ha den trekantig när man ska hålla den i läge. Man får väldigt bra grepp och det är lättare att hålla den still än en fyrkantig.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
yiu-han sa:
Det funkar väldigt bra. Har nog tyvärr städat bort CAD-filen men det är ju bara en kloss med ett hål i.
Enda jag skulle kunna tänka mig att justera om man ska vara otroligt överambitiös är väl att ha lite utrymme på undersidan vid borrkanalen för att spån ska ha någonstans att ta vägen. Det är skönt att ha den trekantig när man ska hålla den i läge. Man får väldigt bra grepp och det är lättare att hålla den still än en fyrkantig.
Mina cad-kunskaper är ganska begränsade, men ska göra ett försök på reproduktion ;) Du råkar inte ha några (ungefärliga) mått på typ triangelns sida och höjden på pjäsen?

Megawatt

Medlem
Monterade ihop detta idag. Jag fick tag på ett par extra tår o kompletterade det med nya bakplattor så nu räcker det att flytta över bakdelen till det par som passar bäst för dagen.
20191104_133436.jpg

termons

Aktiv medlem
Nej, vi vallar våra skidor :p
Jo jo. Förstår att det kan vara bra att valla i vissa situationer men har aldrig hört att det skulle vara problem i brant backe. Måste ju finnas någon annan en jag som inte vallar eller..? Kanske inte har åkt tillräckligt brant..😄

Har också hört att vallan inte kanske är så bra för naturen😜

KaitsuH

Aktiv medlem
Ända tills det blir så brant att konsekvenserna av en skida som suger fast i snön blir tråkiga...
Konsekvenserna? Nu förstår jag inte alls. En jätte bra, professionell vallning hjälper jovisst med glidet, men kanske 3-7% (eller mindre). Det är mycket i tävlingar, men vad menar du med konsekvenserna?

Lenz

Aktiv medlem
Hur många procent bättre glider mina skidor nu? Hur såg dem ut innan dem vallades? 3-7%? Belagen var helt vita utan något glid alls !

KaitsuH

Aktiv medlem
Hur många procent bättre glider mina skidor nu? Hur såg dem ut innan dem vallades? 3-7%? Belagen var helt vita utan något glid alls !
Kanske 1%, om du bara vallade dem. Jobbat ganska mycket med längdskidor. Om glidet, det är kanske 95% om skidan, ganska många % om strukturen på basen, men bara så hemskt litet om vallningen. Tyvärr. P.S. Längdsäsongen börjar här på lördagen. Jag orkar bara rena mina skidor, inget annat. Jag åker inte längre i tävlingar, så det räcker till väl.

Senast ändrad:

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Jo jo. Förstår att det kan vara bra att valla i vissa situationer men har aldrig hört att det skulle vara problem i brant backe. Måste ju finnas någon annan en jag som inte vallar eller..? Kanske inte har åkt tillräckligt brant..😄

Folk åker sällan tillräckligt brant, there's always a steeper line ;)

xQubeZ

Aktiv medlem
Kanske 1%, om du bara vallade dem. Jobbat ganska mycket med längdskidor. Om glidet, det är kanske 95% om skidan, ganska många % om strukturen på basen, men bara så hemskt litet om vallningen. Tyvärr. P.S. Längdsäsongen börjar här på lördagen. Jag orkar bara rena mina skidor, inget annat. Jag åker inte längre i tävlingar, så det räcker till väl.
Venne hur mycket du jobbat med längdskidor men om du inte tycker glidvalla hjälper för glidet måste du gjort något fel...gör en enorm skillnad med en bra glidvalla upplever jag. Strukturen är ju viktig med som du säger men glidvallan spelar stor roll. Köra med högflour tex är ju asnice för glidet.

KaitsuH

Aktiv medlem
Venne hur mycket du jobbat med längdskidor men om du inte tycker glidvalla hjälper för glidet måste du gjort något fel...gör en enorm skillnad med en bra glidvalla upplever jag. Strukturen är ju viktig med som du säger men glidvallan spelar stor roll. Köra med högflour tex är ju asnice för glidet.
Vallar du verkligen dina alpint skidor med hög fluor pulvren? Verkligen? Du måste vara rik som fan! Att pulvervalla ett par alpint skidor med bra pulvren kostar ca. 20 - 50 euro, och den vallningen håller absolut inte hela dagen, kanske några åk bara.
Jag har vallat längskidor rätt så mycket med fluor pulvren också. Eller varje gång, när jag och nån kompis eller släkting har tagit med i nån maraton längd tävling. Problemet är, att på maraton längd tävlingar (tex. Vasa loppet) vallningen hjälper kanske de första 3 - 4 mil bara. (Jag är nästan säker på att jag skall få någon kräfta, så mycket har jag använt fluor pulvren inom nästan 30 år!)

P.S. Jag kollade just. En 30 gr burk Swix Cera F kostar 100 euro idag, och man kan valla 3 par skidor med den. Så, 30 euro per vallningen, som håller bara några åk. Är det värt det?

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem

Im with you! Har numera byggt mig en ordentlig verkstad och grejar en hel del med skidorna men vallning tycker jag är olidligt trist. Jag har heller aldrig saknat det. Visst, som @Vattendroppe är inne på kan ju kasst glid när snön suger fast vara sjukt jobbigt. Men hjälper det med valla då? Vad jag förstått är ju en strukturslip det enda som gäller då, så att vattnet kan komma undan.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Forskningen säger väl att valla egentligen är en "ickefaktor" i sig, men att valla i sig kan bygga fördelaktiga strukturer om plasten i sig nu inte har det från början. Tror jag*. Jag har iaf en tendens att fucka upp eventuell struktur på mina belag med jämna mellanrum, så jag får nog hålla mig till att valla för att inte dö glid-döden. Men jag brukar nöja med mig ett par - tre gånger per säsong.

* http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:319312/FULLTEXT01.pdf

xQubeZ

Aktiv medlem
Vallar du verkligen dina alpint skidor med hög fluor pulvren? Verkligen? Du måste vara rik som fan! Att pulvervalla ett par alpint skidor med bra pulvren kostar ca. 20 - 50 euro, och den vallningen håller absolut inte hela dagen, kanske några åk bara.
Jag har vallat längskidor rätt så mycket med fluor pulvren också. Eller varje gång, när jag och nån kompis eller släkting har tagit med i nån maraton längd tävling. Problemet är, att på maraton längd tävlingar (tex. Vasa loppet) vallningen hjälper kanske de första 3 - 4 mil bara. (Jag är nästan säker på att jag skall få någon kräfta, så mycket har jag använt fluor pulvren inom nästan 30 år!)

P.S. Jag kollade just. En 30 gr burk Swix Cera F kostar 100 euro idag, och man kan valla 3 par skidor med den. Så, 30 euro per vallningen, som håller bara några åk. Är det värt det?
Nej vallar självklart inte högflour på alpint skidorna. Men att påstå att glidvallan bara gör ~5% på ett par längdskidor (ifall du syftade på de alpina skidorna så missförstod jag o ursäktar för det då). Jag har gjort vasaloppet några gånger med men på de loppen är det ju lite pilligare o få till bra glid under hela dagen. Men bra glid de första 3-4 milen gör stor skillnad imo och det är ju inte omöjligt att få glidet att hålla större delen utav dan på ett sådant långlopp. Man får ju kanske lägga lite fler lager än vad man brukar bara. Det är iaf mina upplevelser men det kanske bara är placebo men klagar inte på det, känns det lätt är det en jävla fördel mot när det känns tungt iaf. Men inför ”tävlingar” upplever jag det är värt med åtminstånde högflour, även om det bara påverkar psyket. Pulver har jag bara använt någon enstaka gång men det är ju dock flera gånger dyrare än ett vanligt flourblock så det tycker jag är för dyrt i förhållande till hur ”snabbt” jag åker.
Ursäktar om jag lät lite otrevligt men i min åsikt iaf har jag upplevt att glidvalla gör stor skillnad på iaf längdskidor. Inte lika märkbar skillnad på alpina skidor men tycker ändå det är värt för långa transportsträckor, blöt snö och för att skydda belagen lite.

arraksboll

Medlem
Flyttade bindningen på mina Black Crows Nocta från rekommenderad punkt till -1,2 cm. Kanske inte mycket på den absoluta skalan men jag hoppas att det ska göra skillnad på hur den beter sig när det är flackt och fluffigt. Idag går den lite väl djupt, och jag får stå lite väl mycket på hälarna.

20191114_193310.jpg

Fyndade ett par helt oanvända dalbello kr2 130 från 2013 för en tusing. Den äkta intuition wrap innerskon. Håller just nu på att värmas för perfekt passform

Snowgod

Medlem
IMG_20191119_193442234.jpg
IMG_20191119_202337358.jpg

Egentligen häromkvällen men vi kan låtsas att det är idag. Monterade bindningar, nytt men till fyndpris. Eftersom jag är ensam hemma sköttes allt på köksbordet... Nu väntar jag på snö så det kan provåkas.

iSooLi

Aktiv medlem
Visa bilaga 1032Visa bilaga 1033
Egentligen häromkvällen men vi kan låtsas att det är idag. Monterade bindningar, nytt men till fyndpris. Eftersom jag är ensam hemma sköttes allt på köksbordet... Nu väntar jag på snö så det kan provåkas.
Woop woop, nu blire åka av! De där är pigga rackare, bra val!

En fråga som måste ställas. Mätte du ut bootcenter eller gick du på märkningen på topsheetet? Frågar för att Down har visat sig vara off med linjen...

På TGR har @SiSt plitat följande (bra om det får spridning här oxå):

So, list of straight pull from tail to recommended mounting point:

CD114 (all layup versions are the same):
182: 830mm
189: 862mm
196: 894mm

CD 104:
181: 797mm
187: 828mm

LD 102:
179: 773mm
186: 803mm

LD 90:
177: 765mm

SD 105:
187: 824mm
202: 890mm

SD 95:
184: 820mm

TD 105:
182: 889mm
172: 854mm

TD 89:
181: 911mm (center mount, it´s symmetrical)

Edit; bild som jämför linjen på tidigare årsmodell av samma skida, den tidigare till höger.
20181031_165310.jpg

Senast ändrad:

Snowgod

Medlem
Woop woop, nu blire åka av! De där är pigga rackare, bra val!

En fråga som måste ställas. Mätte du ut bootcenter eller gick du på märkningen på topsheetet? Frågar för att Down har visat sig vara off med linjen...

På TGR har @SiSt plitat följande (bra om det får spridning här oxå):

So, list of straight pull from tail to recommended mounting point:

CD114 (all layup versions are the same):
182: 830mm
189: 862mm
196: 894mm

CD 104:
181: 797mm
187: 828mm

LD 102:
179: 773mm
186: 803mm

LD 90:
177: 765mm

SD 105:
187: 824mm
202: 890mm

SD 95:
184: 820mm

TD 105:
182: 889mm
172: 854mm

TD 89:
181: 911mm (center mount, it´s symmetrical)

Jag mätte allt noga, två gånger. Ritade egen bootcenter och en centrumlinje längs hela skidan så det blir lätt att sätta hålen rakt. Down felade bara med 1mm på bootcenter så det hade egentligen inte spelat så stor roll men jag litar inte på att andra kan göra rätt...

Hoppas att jag kommer gilla dessa...

Edit: dessutom är "skölden" där det står SD95 osv. inte centrerad så man kan inte använda den geometrin för att göra en centrumlinje. Kanske bra att veta om någon annan ska skruva med sånahär.

Senast ändrad:

klassy

Medlem
Monterade ihop detta idag. Jag fick tag på ett par extra tår o kompletterade det med nya bakplattor så nu räcker det att flytta över bakdelen till det par som passar bäst för dagen. Visa bilaga 752
Hur känns tracer 98 på lång-turer? (>1500 höjdmeter)
Småsugen på ett köp, lutar däremot åt något lättare likt Zero G 95 eller Camox Freebird

Megawatt

Medlem
Hur känns tracer 98 på lång-turer? (>1500 höjdmeter)
Småsugen på ett köp, lutar däremot åt något lättare likt Zero G 95 eller Camox Freebird
Jag har tyvärr inte provat dem än o kan därför inte svara på det, men jag går sällan över 1500hm o har velat ha en kompromiss mellan vikt o nedförprestanda. Jag har förra åretsmodell som väger in strax på 1780g tror ja men årets modell är strax över 1550(?) om ja inte minns fel vilket gjorde att jag valde förra årets skida, har hört att den levererar bättre nedför :)

Jag skulle nog gå på en lättare setup än min om det är +1500hm som gäller,men kan återkomma när jag testat den.

ilon

Medlem
Igår blev det att hämta upp mina nya skidor, och köpa bättre begagnade åt dottern.
IMG_20191123_145134.jpg

Idag blev det att valla Min och frugans bräda, efter att ha trillat in på den här tråden och blivit lite motiverad!
IMG_20191124_153712.jpg

IMG_20191124_162851.jpg

Nu är bara frågan, vad ska man hitta på med en knäckt Jones Ultracraft?
IMG_20191124_170151.jpg

Edit: Detta blev mitt första inlägg! Varit medlem ett tag, men tydligen bara läst! :O

pd

Aktiv medlem
Nu är bara frågan, vad ska man hitta på med en knäckt Jones Ultracraft?
Min kompis hade antagligen lappat ihop den och försökt bygga en snowboardrobot med delar han hittat i nån container. Först radiostyrd och sedan med AI i version 2. Just for fun liksom. Mer normala människor skulle kunna hänga den på väggen eller slänga på ett underrede och göra en trädgårdsbänk för dagarna då snön känns som mest avlägsen. Eller varför inte lägga den på två konsoler och få en hylla för glada minnen.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp