Vad gjorde du med din utrustning idag?

iSooLi

Aktiv medlem
Riggade åttioåttorna med inserts för tre olika konfigurationer. Redo för jämförande äventyr. Lite snowbladekänsla över spinkisarna måste jag medge...

Edit; En positiv notering i sammanhanget är att samma maskinskruvar passar till båda bindningskombinationers respektive tå- och häldelar, i.o.m. att Beast 14-tårna är shimsade 2 mm. :) Förenklar byteslogistiken!
20191203_224944.jpg
20191203_230517.jpg

Senast ändrad:

jwunsche

Medlem
Monterade Meidjo på ett par skidor till.
Lite mer om monteringen. Valde att montera alpinhälarna (a.k.a. training heels) från de gamla skidorna med inserts på båda paren skidor. En uppsättning häldelar för två par skidor. Och de kan lämnas hemma om man känner för en mer renlärig telis-skida.

CB048434-32C7-4700-A346-DB2C7AA34704.jpeg

ilon

Medlem
Packade upp min nya hard-case och provpackade med en snowboard, boots, skidor och ett par stavar.. Gick ner utan problem, och väger in på 22kg!
IMG_20191210_192704.jpg

9simpen

Medlem
Håller på att förbereda familjens skidor inför två veckor i Åre 😊

20191213_125326.jpg

Mitt problem är en skada på mina egna skidor. Se bild. Genom belaget precis vid kanten. Har fyllt med ptex säkert 5 gånger men efter ett par dagar i backen ser det likadant ut igen.. Har förstått att epoxy behövs men behöver råd 😱 hur ska jag få det att fästa och bli jämt?

xviggenx

Aktiv medlem
Det ser ut som ett väldigt litet slagmärke ändå? Kanske knappt 1/3 lillfingernagel, eller har jag fel?
Om skadan är så liten behöver du först oftast göra den större för att få större fästyta, sätta kniven/stämjärnet och göra skadan värre med andra ord. Är det metall som syns under belaget, om det är så skulle jag bara fylla i med långsamt härdande tvåkomponents epoxi och "call it a day". Om det inte är metall utan trä/skum/whatever-material skulle jag nog faktiskt göra precis samma sak. Det kommer inte störa, den är inte vägen och stålkanten sitter fortfarande där den ska enligt vad jag kan se från bilden i alla fall :)

För att det ska fästa behöver du torka torrt ordentligt, det kan göras med hårtork under en massa timmar eller värmeplattor (som skidverkstäder oftast har tillgång till). Torkas spritrent och sen eventuellt ruggas upp/bearbetas för att få en vettig fästyta. Sen är det bara att kladda dit en jävla massa epoxi och vänta stillsamt. När den härdat och är fördigbakad tar du fram skalpell/brytbladskniv och skär bort det överblivna och går eventuellt på med pansarfil om det är riktigt jävligt. Sen lämnar du in laggen på planing/stenslip/strukturering om du är noggrann eller så skiter du i det och drar ut och åker istället.

VickeLang

Aktiv medlem
Håller på att förbereda familjens skidor inför två veckor i Åre 😊

Visa bilaga 1644

Mitt problem är en skada på mina egna skidor. Se bild. Genom belaget precis vid kanten. Har fyllt med ptex säkert 5 gånger men efter ett par dagar i backen ser det likadant ut igen.. Har förstått att epoxy behövs men behöver råd 😱 hur ska jag få det att fästa och bli jämt?
Ta och stansa! Gjort en 4 stansningar på mina skidor. Funkar hur bra som helst :) mina tog ett par smällar förra säsongen..

Bilagor

Snowgod

Medlem
Spenderade ett par timmar på alpingaraget, det var dags för nya pjäxor. De gamla har varit väldigt bra så det har tagit emot att byta men det går inte att åka på hur slitna grejer som helst.
IMG_20191215_144548952.jpg

Första gången med Salomon för mig men det kändes tight och fint redan från början.

drH

Medlem
Det där ser ju ut som att nån snott mina skidor. CD114 med Shifts även där. Jag har ju dock Atmoics lite mindre coola svartvita variant på shifts ;) Vad tycker du om skidorna?
Fantastiskt bra! Saknar MnOs förmåga att uttrycka en skidas egenskaper i text men här ett försök (och jag har nog sagt samma sak på några andra ställen i forumet):

Fungerar utmärkt i mjuk, lite djupare snö. Jag upplever inte att skidan begränsar mig i mer uppkört/stökigt före, jag viker ner mig innan skidorna. Kvicka i teknisk skog. Hamnar du i pisten finns det en övre hastighetsbegränsning som jag ser det, upplever att det blir fladdrigt. Dock inte så att det stör. Och jag antar att det är priset man får betala för hur lättmanövrerade och kvicka de är vid trixigare åkning.

Med det sagt så är jag riktigt nyfiken på CD 114 Ltd som om jag har förstått rätt är lite uppbiffad jämfört med mina. Så här långt går det bra att motstå den frestelsen men det är nog bara en tidsfråga:).

/drH

Pillard

Aktiv medlem
Fantastiskt bra! Saknar MnOs förmåga att uttrycka en skidas egenskaper i text men här ett försök (och jag har nog sagt samma sak på några andra ställen i forumet):

Fungerar utmärkt i mjuk, lite djupare snö. Jag upplever inte att skidan begränsar mig i mer uppkört/stökigt före, jag viker ner mig innan skidorna. Kvicka i teknisk skog. Hamnar du i pisten finns det en övre hastighetsbegränsning som jag ser det, upplever att det blir fladdrigt. Dock inte så att det stör. Och jag antar att det är priset man får betala för hur lättmanövrerade och kvicka de är vid trixigare åkning.

Med det sagt så är jag riktigt nyfiken på CD 114 Ltd som om jag har förstått rätt är lite uppbiffad jämfört med mina. Så här långt går det bra att motstå den frestelsen men det är nog bara en tidsfråga:).

/drH
Känner också igen att vi haft det här samtalet tidigare. Jag har dock för mig att vi då misstänkte att vi hade olika årsmodeller. Jag är inte helt hundra på vilken årsmodell jag har faktiskt. Det enda jag är orolig för är om min nos ska vara lite för mjuk och eller att tailen ska spåra för mycket. Vet @SiSt hur man kollar upp exakt årsmodell på en skida?

9simpen

Medlem
Lagat klart min skida!

20191220_200348.jpg

Lagningen blev bra men gjorde den tyvärr med fel epoxy så jag får se om det håller.. Annars får jag göra om och göra rätt!

20191220_191500.jpg

Ägnade en del av natten på jobbet åt att slipa kanter, valla och sickla 😂😴 trött idag.. Tyvärr inte klar 😛

Pillard

Aktiv medlem
Idag skulle ett relativt lätt ingrepp göras. De tillfälligt inköpta Down CD114 skulle få ta över Bibbysarnas roll i rotationen till nästa resa så de behövde få inserts. Efter jag skaffade Shifts och extra hälplattor så är det en ganska enkel operation. Det räcker med 4 st per skida helt plötsligt. Borrandet och gängandet gick utmärkt
IMG_0372.jpg

Att få i de nya insertsen gick också galant. Men när de är på plats ska man ju helst skruva dit tådelarna försiktigt så att epoxin härdar i exakt rätt position. Det är ju normalt sett ett lätt ingrepp så fram togs Enforcer 93orna där tådelarna sitter idag. För er som inte monterat Shifts så är de lite speciella. Först måste man släppa på två skruvar som är synliga. När de är lossade kan man skjuta bindningen framåt och därigenom komma åt de två bakre skruvarna och sen lyfta den rakt upp. Den första skruven gick bra men skruv nummer två hade lyckats fastna. Drar man skruvarna för hårt kan det ibland ge följdverkningen att insertsen kommer med upp. Så skedde den här gången. Kruxet nu bara var ju att inserten kommer inte ut ur hålet eftersom bindningen är i vägen och bindningen går alltså inte heller att att skjuta framåt. Det var på väg att komma ut några svordomar men skam den som ger sig. Fram kom istället tigersågen
IMG_0373.jpg

Det gick efter lite pill att få in den under bindningen och helt sonika såga av insert och den delen av skruven som var kvar nere i inserten. Så, nu gick tådelen att ta loss och med silkesvantar skruvas på Down-skidorna. Nu återstod ju dock kruxet att Enforcerna har en plant avsågad insert-botten kvar i hålet. Så för att få loss den kom då nästa verktyg fram, Mini-Dremeln med kapskiva.
IMG_0375.jpg

Med ett försiktigt snitt från den gick resten av inserten att skruva ur.
IMG_0374.jpg

Sen var det bara att ta den redan färdigblandade epoxin och överdosera kraftigt innan en ny insert åkte ner. Tur att jag har lite överskott sen tidigare Beast-bindningar med 10 hål per skida :)

Förhoppningsvis är läxan lärd nu. Dra för guds skull inte skruvarna för hårt när de sitter i inserts. Det är inte alltid man befinner sig med så pass mycket bra verktyg inom räckhåll...

Senast ändrad:

xviggenx

Aktiv medlem
Jag är inte helt klar med hantverket än. Håller på att byta ut ena ventilations-dragkedjan på mina Haglöfs rando flex byxor. Hade oturen att fastna i en utstickande metalldel från skorstenen på huset när jag hade dom på mig senast. Slaktade den gamla dragkedjan, mätte och sprättade i timmar för någon vecka sedan. Sen var det bara att surfa in på Stoff & Stil och plocka ut en lämplig YKK-kedja för att ersätta den med, 55kr senare är den på väg hem till mig.

Började med att försöka mig på att byta ut den vid symaskinen, men fan det är för meckigt att sy genom:
1. dubbelvikt softshell.
2. dragkedjans sidotyg.
3. vindflärpen i dubbla softshell lager.
Hålla alla lager på plats och få det bra någorlunda samtidigt, så jag har gått över till att handsy. Det kommer ta sin lilla tid men det är okej. Hellre lägga 55kr och några timmar än att lägga 1500kr på ett par nya softshellbyxor.
#diyordie
IMG_20191121_173554.jpg

IMG_20200107_221223.jpg

xviggenx

Aktiv medlem
Tog mig ut för att åka slalom mellan ryssarna här i byn, pillat lite med vinklarna på min Sushi. Tror jag började kvällen på +30/-15 och tog mig så sakteliga fram till +45/+35, känns så fruktansvärt mycket bättre för en annan som inte håller på och åker switch och har sig! Så ja är det någon här som ser den här konstiga/udda/märkliga setupen på någon kvällsåkning i Åredalen hälsa gärna :)
IMG_20200110_190232.jpg

wertigo

Medlem
Impregnering samt torktumling av skidstället inför vårens skidäventyr.
Eftersom impregneringsmedlet kanske inte kan anses som hälsokost, så vidtogs skyddsåtgärder denna gången i form av gummihandskar..
20200112_194305.jpg

xviggenx

Aktiv medlem
Fortsätter spamma/bumpa, var så ordentligt trött på dom otroligt sladdriga "voile split hooks"-en som följer med Voilé:s split-kit så jag spenderade några kronor på att skaffa Karakoram:s split clips istället och satan så mycket bättre det känns att snäppa ihop mina lite lätt snedsågade delar.
IMG_20200113_205152.jpg

xviggenx

Aktiv medlem
Fick ett litet infall och gick loss med min urtjusiga metallic-lila posca-marker. Kommer säkert bli mer målande..
IMG_20200127_133954.jpg

IMG_20200127_135054.jpg

xviggenx

Aktiv medlem
Fick hem mina "nya" F2 Proflex/Carve RS bindningar och satte genast igång med att bygga mina "Spark Dyno DH"-DIY EDT. Inbyggd canting på 3° mot centrum av brädan och allt. Visst dom väger inte 409 gram som Dyno DH styck men sen kostade dom runt 700 kronor komplett mot Spark:s 2800-3000 kronor!
IMG_20200210_152453.jpg
IMG_20200210_152517.jpg

IMG_20200210_153939.jpg

ByB3rg

Aktiv medlem
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp