Vad gjorde du med din utrustning idag?

Pillard

Aktiv medlem
Sålt Down-skidorna så nu ska insertsen ut. Lödkolven värmer upp dem så att spoxin släpper jättelätt. Mask och handskar för att inte råka pilla på eller andas in epoxiångor (det var en gammal mask som jag ändå inte kunde donera till vården)
IMG_1047.jpg

Sen ska hålen fyllas igen med epoxi med filler. Det blir kalas och går att både borra och skruva precis var man vill, som att skidan vore oborrad :)
IMG_1049.jpg

herrgard

Medlem
Sålt Down-skidorna så nu ska insertsen ut. Lödkolven värmer upp dem så att spoxin släpper jättelätt. Mask och handskar för att inte råka pilla på eller andas in epoxiångor (det var en gammal mask som jag ändå inte kunde donera till vården)
Visa bilaga 3651
Sen ska hålen fyllas igen med epoxi med filler. Det blir kalas och går att både borra och skruva precis var man vill, som att skidan vore oborrad :)
Visa bilaga 3652
Hur var det, du kör binding freedom-inserts väl? Har du testat skruva ur quiverkillerinserts någon gång? De saknar ju mejselspåret.

Pillard

Aktiv medlem
Hur var det, du kör binding freedom-inserts väl? Har du testat skruva ur quiverkillerinserts någon gång? De saknar ju mejselspåret.
Nope, aldrig provat QK och just av den anledningen. Visst, du kan väl skära till spår med en slipskiva till en mini-dremel kanske om det tryter men helst slipper iaf jag det krånglet

MackT

Medlem
Visa bilaga 2725

Precis hemkommen från Brädkultur konstaterat att dom svarta Highlander jag beställt tillsammans med Mercuryn visar sig ha blivit vita på väg hem ☹

Jag som dagen till ära hade planerat amoröst monteringsmys i baktakt med Mari & Janne i mitt egna moderskepp 🥴 Så typiskt 😪

Nu börjar jag i.o.f.s. gilla den vita bindningen mer och mer men jag vill inte montera något innan jag gafflat med BK.

Kan förresten passa på att tipsa om att Brädkultur har minst 30% på hela sortimentet av brädor & bindningar!
Riktigt trevlig setup där med Mercuryn och Highlanders, dessutom tycker ja färgerna matchar till 100! Nyfiken på Highlanders själv, men inte slagit till då ja är orolig över att den flexibla heelcupen ska vara för rörlig och försämra responsen... vore intressant att höra vad du tyckte du om fick några åkdagar med dem. Ha det!

farsan56

Aktiv medlem
Inget är som doften av napalm på morgonen hette det ju i en film.
Själv föredrar jag lukten av nya lagg i köket.
Skära till hudar och på med bindningar så blir det en liten provtur i em.
Och ja, jag monterar på linjen😜
B8595153-80C6-40D2-9C99-7465A487C6A3.jpeg

MKOL

Medlem
Riktigt trevlig setup där med Mercuryn och Highlanders, dessutom tycker ja färgerna matchar till 100! Nyfiken på Highlanders själv, men inte slagit till då ja är orolig över att den flexibla heelcupen ska vara för rörlig och försämra responsen... vore intressant att höra vad du tyckte du om fick några åkdagar med dem. Ha det!
Såg detta först nu, har ju av förklarliga skäl inte funderat så mycket på vintersport på ett bra tag :(

Tyvärr har jag inte riktigt gett denna setup en riktig chans. Första åkdagen blev ett riktigt fiasko när jag tog med brorsönerna till Romme och lyckades pricka den enligt personalen absolut sämsta dagen på flera år. Det var så jävla blött och lite snö så grabbarna ruttnade och vi gav upp efter ett par timmar. Och sen är jag fortfarande så färsk att jag brukar behöva några timmars nötande första dagen innan jag "kommer ihåg" och känner mig lika säker som föregående åktillfälle så jag behöver nog ge grejena en betydligt bättre chans. På Brädkultur trodde dom att jag skulle ha jävligt kul på den nya setup'en.

Sen hann jag testa den lite i Idre också och hittills är jag försiktigt positiv. Jag har ju bara åkt sedan 2018 och är i princip självlärd och har hunnit med några veckor i alperna. På gamla brädan Capita OSL/Salomon District som jag faktiskt lärt mig åka på så känner jag mig väldigt säker och har kul som fan. Har koll på brädan, fart etc. och har börjat carva. Jag är rätt ointresserad av park etc. men desto mer intresserad av fart och kände att gamla setup'en begränsade mig, framför allt när jag började lära mig att carva och behärska farten.

Förutom att både brädan och bindningarna är betydligt styvare så är väl den största skillnaden att gamla var true twin och nya directional twin och jag gissar att jag måste skruva på vinklar, justera stancen etc. och säkert jobba på tekniken också. För hittills så har jag inte fått till det riktigt på nya setup'en. Med lite fart under fötterna så har jag hyfsad kontroll och det känns definitivt lättare att carva men .... Men jag ska ta med båda brädorna nästa alpresa, skruva på setup'en, ta någon lektion etc. så kommer jag säkert bli skitnöjd. Jag är ju trots allt fortfarande riktigt färsk.

Men det korta svaret på det du faktiskt frågade :giggle: Jag har i ärlighetens namn inte jättemycket att jämföra med men jag har inte upplevt vare sig District eller Highlander som odistinkta, för mjuka etc. Kolla recensioner på TGR och på Snowboardingprofiles så tycker dom att Salomons Shadowfit-system inte alls gör bindningen mindre responsiv.

unsuspected

Aktiv medlem
Började valla en av nio brädor som jag åker på. Önskade bara att Mr Grippy var lite bredare. Funkar helt okej men många av mina brädor är riktigt breda och då vikar de lite för lätt
128CE23A-6AD8-4969-A42E-1CB9267ECECC.jpeg

farsan56

Aktiv medlem
Började valla en av nio brädor som jag åker på. Önskade bara att Mr Grippy var lite bredare. Funkar helt okej men många av mina brädor är riktigt breda och då vikar de lite för lättVisa bilaga 3672
Jisses, ska du valla nio st. brädor i köket. Det var ingen lek direkt. Nio par, det är tur att man åker skidor. Vid snabb räkning kommer jag bara fram till åtta par. Exl längdskidor då. All respekt från en som har tillgång till ett STORT vallarum i föreningen som vi bor i.
Men jag har också vallat både här och där tidigare. Frugan var lagom nöjd när jag tog ett ledigt gästrum en vinter att bygga om en motorcykel i. Men vad gör man väl inte för konsten.
Ha de i köket!

unsuspected

Aktiv medlem
Jisses, ska du valla nio st. brädor i köket. Det var ingen lek direkt. Nio par, det är tur att man åker skidor. Vid snabb räkning kommer jag bara fram till åtta par. Exl längdskidor då. All respekt från en som har tillgång till ett STORT vallarum i föreningen som vi bor i.
Men jag har också vallat både här och där tidigare. Frugan var lagom nöjd när jag tog ett ledigt gästrum en vinter att bygga om en motorcykel i. Men vad gör man väl inte för konsten.
Ha de i köket!
Har runt 40+ men åker inte på resten utan samlar bara.

Tatis

Medlem
Blev trött på att snubbla, med en snabb (inte så vacker jag vet) insats så fick jag upp vinterutrustningen i taket.
20200502_160944.jpg
20200502_160908.jpg

unsuspected

Aktiv medlem
Riktigt rolig bräda det där. Svänger som fan.
är det värt att köpa Mr grippy?
Smidig att ta med sig och speciellt med förvaringen under för alla grejer men värd sitt pris? Nja inte om man redan har något som funkar. Ska valla några till brädor innan jag bestämmer mig helt vad jag tycker.

Pillard

Aktiv medlem
Inte gjort så mycket fysiskt men däremot utökat skidgarderoben ganska ordentligt :) Borren kommer gå varm här hemma. Ett par av de på sista bilden ska säljas dock. Frun kunde bara inte bestämma sig för vilka hon ville ha ännu

E92195D9-D1A9-438E-9A1D-03E0060163C4.jpeg

AE8FE953-E680-46F7-AA43-17405BF10930.jpeg

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Herregud människor, hur mycket åkdon samlar ni på er?! Jag hade som mest 5 par skidor, det var alldeles för många trots ett antal åkdagar förra säsongen som förmodligen trumfade den genomsnittlig alp-bummaren. Just nu har jag tre par skidor, det är helt perfekt och allt jag behöver. Har ni ens tid att åka på grejerna?

Pillard

Aktiv medlem
Herregud människor, hur mycket åkdon samlar ni på er?! Jag hade som mest 5 par skidor, det var alldeles för många trots ett antal åkdagar förra säsongen som förmodligen trumfade den genomsnittlig alp-bummaren. Just nu har jag tre par skidor, det är helt perfekt och allt jag behöver. Har ni ens tid att åka på grejerna?
@unsuspected är ju helt galen ;) Men hos oss är vi ju två som delar på det. Målet är att ha två par var men under transition-perioder kan det ju ibland råka bli några fler par innan man hunnit sälja av. Att frun råkade köpa två par DPS var inte riktigt meningen men priset var helt larvigt bra så det var bättre att ta bägge och fundera igenom breddval och sen sälja av de som blir över

farsan56

Aktiv medlem
Haha, näe inte mina rockskis i alla fall. Gamla Big Pen med F12 tour på. Om man inte jobbar som styrkelyftare då.
Och dit har jag väldigt långt till känns det som 😓

Pillard

Aktiv medlem
Gjort rent inserts. De har skruvats i och ir några gånger nu och itvändiga gängorna började bli lite dåliga med epoxirester i. La dem i en burk och dränkte i aceton, under lock
3DDDD0F7-7118-41BF-968C-07BBE816308E.jpeg

Efter några dagar i badet fiskade jag upp dem och skruvade upp dem på en lång M5-skruv där jag kapat huvudet. Skruven åkte i chucken på borrskruvdragaren och snurrades sen några sekunder mot en stålborsttrissa. Rent som fasen blev det :)
A7ED9FA7-D8F2-402F-92F8-C481692D1F20.jpeg

farsan56

Aktiv medlem
Det är kul att se alla goa hemmapulartrix som äger rum i stugorna. Alltid snappar man upp nått matnyttigt.
Mer sånt!
Själv kom jag för en gångs skull ihåg att valla hudarna innan jag gick ut. Det behövdes verkligen. Den vårsnön som råder nu är det inte mycket glid i. Men då blir det väl mer träning och det kan behövas känns det som.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Fortsätter med innehåll här som inte är vallat och/eller monterat skidor!

En kombination av att Sidas norska leverantör slutat med allt vad butterfly/C-/V-shapes och inspirerad av @farsan56 s ord "Sträck ut armarna och säg: jag är inte rädd jag kan bootfitting" inhandlade jag ett cellplastliggunderlag för 99 kronor och började arbeta med saxen. Resultatet blev en avancerad, icke-symmetrisk historia som för närvarande är fäst med silvertejp och vid torrtestning hemma på vardagsrumsgolvet kändes ganska bra.

Det ser väldigt tjockt ut, men materialet i billiga cellplastunderlag är också ganska mjukt och flexibelt. Kanske ändå är lite tjockt och trycker lite mycket, ska försöka komma ut på lite testtur efter jobbet nästa gång vädret är drägligt (værmeldingen säger regn kommande par dagarna eller så). Med mycket tur känns det bra direkt, med tur behöver jag bara trimma ner tjockleken. Går det åt helvete får jag kassera hela designen och tänka igen.

Om jag känner med handen med linern på plats nere i skalet känns det som att jag lyckats få linern att behålla formen, men med rejält mycket mer nyp runt hälen!

När det känns bra kommer kontaktlimmet komma fram.
IMG_20200506_211649.jpg

farsan56

Aktiv medlem
Har man sett, nu är du ju på G. Härligt!
Jag ska ta ett foto imorgon på några av mina som står på luftning innan sommarförvaring. Som referens bara, det här är ju högst individuellt.
Ser ut som dina vingar är breda och går långt ner, kan nog trycka på själva hälen.
Men som sagt, olika fötter finns det gott om. Nu har du mycket material så det är bara att prova sig fram.

farsan56

Aktiv medlem
Här är några exempel:
1 toursko kardborre
2 tjockare, varmare till tour limmad
3 Boot Doc med värme till alpint kardborre
4 Orginal alpint kardborre
5 Telemark limmad
Olika material ( man tager vad man haver) tjocklekar och placering på alla.
Nr1 är under utprovning
Sett från vänster
Att trycka fotknölar och bygga hälgrepp är standard för mig, sen kommer resten.
Hoppas du fick lite hjälp av bilderna.
449EFE22-3F4B-4C14-B4BC-BDBB63E0590C.jpeg

xviggenx

Aktiv medlem
Jag förstår inte varför det envisas med att göras specifika splitboardhudar som är jättedyra..?
En köper ju ett par alpina stighudar i lämplig bredd men en "längd" för lång för brädan den är tänkt att användas mot. Sen klipper du sonika till huden, monterar toppfäste och skär klart. Det här är Contour:s "Guide mix" hud i 135mm bredd, 900kr klappat och klart från Düskland.

IMG_20200506_162331.jpg

IMG_20200506_162338.jpg

IMG_20200506_162351.jpg

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp