Vad gjorde du med din utrustning idag?

TopiNieminen

Aktiv medlem
Jag har letat efter skruvar enligt bilden.
Går dessa att köpa i Sverige? (onödigt nördigt 😅 )
Blir lite drygt pris att beställa dem från Binding Freedom.
Dock är jag säker på, att jag kan använda vanliga RF-maskinskruvar.
Om någon nu ska beställa från BF, så delar jag gärna transportskostnaden.
1588867736916.png

farsan56

Aktiv medlem
Gav mig ut på en fältmässig test av hälgrepp nr1.
Känns som den har hittat sin plats i tillvaron nu. Verkar sitta bra med kardborre, annars blir det lim.
ABCDE5F1-A827-40B5-B416-7EEF03B43C9E.jpeg

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Mja, hantaget på yxan fick underkänt iaf. Ska överväga att försöka med mer ordentligt vulktejp. Typ temflex 2155 eller scotch 2228. Nån som vet om det går att få tag på i 2.5 cm bredd nånstans?

(Fortfarande inte lyckats komma ut på provtur av bootfittingen...)

IMG_20200510_191813.jpg

Marboh

Aktiv medlem
Mja, hantaget på yxan fick underkänt iaf. Ska överväga att försöka med mer ordentligt vulktejp. Typ temflex 2155 eller scotch 2228. Nån som vet om det går att få tag på i 2.5 cm bredd nånstans?

Visa bilaga 3715
Rekommenderar Linda till innebandyklubba el likande. Körde det under handtaget på stavar för att bli lite mer turvänliga. Bra grepp, funkar fint med handskar och isolerar lite.

xQubeZ

Aktiv medlem

Visa bilaga 3715
Övervägt o sätta filen till yxan? Fila till lite fina räfflor för att öka greppet. Ingen risk att det glider av iaf. Plus spar du vikt!

TopiNieminen

Aktiv medlem
Sålt Down-skidorna så nu ska insertsen ut. Lödkolven värmer upp dem så att spoxin släpper jättelätt. Mask och handskar för att inte råka pilla på eller andas in epoxiångor (det var en gammal mask som jag ändå inte kunde donera till vården)
Visa bilaga 3651
Sen ska hålen fyllas igen med epoxi med filler. Det blir kalas och går att både borra och skruva precis var man vill, som att skidan vore oborrad :)
Visa bilaga 3652
Hur får du spacklet i hålen? Jag har lite hål att täppa i mina skidor.

Pillard

Aktiv medlem
Hur får du spacklet i hålen? Jag har lite hål att täppa i mina skidor.
Den rinner ner. Jag brukar använda plastsnapsglas för att blanda epoxin och blanda i filler. Sen använder jag en tandpetare för att droppa ner limmet i hålen. Ofta kan man behöva fylla iaf två omgångar. Första lasset med lim sjunker undan och det blir alltid nån luftbubbla. Men efter två-tre varv brukar de bli fina fyllningar. Men då använder jag lamineringsepoxi med lång härdtid och inget sånt där 4-timmars loctite eller så. Det senare är ju helt omöjligt att få ner i några hål

TopiNieminen

Aktiv medlem
Den rinner ner. Jag brukar använda plastsnapsglas för att blanda epoxin och blanda i filler. Sen använder jag en tandpetare för att droppa ner limmet i hålen. Ofta kan man behöva fylla iaf två omgångar. Första lasset med lim sjunker undan och det blir alltid nån luftbubbla. Men efter två-tre varv brukar de bli fina fyllningar. Men då använder jag lamineringsepoxi med lång härdtid och inget sånt där 4-timmars loctite eller så. Det senare är ju helt omöjligt att få ner i några hål
Jag hade lamineringsepoxy hemma, men hade bara glasballonger som filler hemma, och tycker inte att det är rätt produkt här. Får väl beställa hem en burk något annat.

farsan56

Aktiv medlem
Att köra i pjäxor är trafiksäkerhetshöjande, det är hopplöst att ge fullgas när pjäxskaftet håller mot.
Säg det till länsman nästa gång ni blir stoppade ;)

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Skar till racehudarna till lättskidorna och fick till sist provat hälgreppsadogajerna. @farsan56 hade helt rätt, de var lite stora ut på hälen - det straffas med skavsår. Men det fina i kråksången var en markant förbättring av hälgreppet, de känns som nya igen! Kanske t o m lite bättre :)

Kungpulan

Ny medlem
Har köpt nya skidor för första gången i mitt liv. Pga Corona fick de aldrig smaka på snö 😕 behöver jag vaxa dem för förvaring till nästa säsong? Eller är de redan skyddade från affären?

pd

Aktiv medlem
Har köpt nya skidor för första gången i mitt liv. Pga Corona fick de aldrig smaka på snö 😕 behöver jag vaxa dem för förvaring till nästa säsong? Eller är de redan skyddade från affären?
Vad roligt! Hoppas du blir nöjd med dem.

Vad hade hänt med skidorna om de hade stått kvar i affären? Ingenting. Du kan lugnt låta dem stå till i höst/vinter. Sen finns det en hel uppsjö av idéer om hur skidor skall vallas in första gången. Finns till och med de som slipar skidorna innan de får komma ut i backen första gången. Allt beror förstås på vilka ambitioner man har, vad det är för skidor och vad de har för belag.

lamboren

Medlem
skruvade på den till slut hitkomna sista delen som gör nya setup:en komplett - får vänta till nästa säsong innan blir av att prova🥴, men snyggast i min lilla quiver blev det 😀
07D6AFAB-7698-4AE1-9DE2-7625C3D2F8CB.jpeg

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Uppgraderade mina hemmagjorda fångremmar samt ghettomoddade nya heel caps till racebindningarna jag har på lättskidorna (originalerna har ingenting som håller fast dem mellan pinsen, så de fastnar i gummit på mina tlt7or och fäller upp sig när jag går).
IMG_20200610_201730.jpg

IMG_20200610_201737.jpg

IMG_20200610_193850.jpg

IMG_20200610_193842.jpg

tmlarsson

Medlem
Jag gjorde idag en uppfräshning av mina bussnignar till TLT5orna så de är redo för lite sommaråkning nästa vecka. Se länk nedan till separat inlägg om det hela.

TLT5 boot mod-18.jpg
TLT5 boot mod-21.jpg

farsan56

Aktiv medlem
Gick in på beg. butiken för att titta efter en DH-cykeltröja till hustrun. Kommer ut med dom här. Dom liksom ropade till mig: behöver du inte ett par nya rockskis till försäsongen.
Karaktär någon ?
Till mitt försvar ska tilläggas, jag köpte en cykeltröja till smulan.
B362C9F5-5464-435F-83AE-C3197C6F89CE.jpeg

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp