Vad gjorde du med din utrustning idag?
Jag tror på en slamkrypare, det är i själva verket hemmapressade lagg som bara finns i ett ex!
Det är nära nu, väldigt näraatomic bent chetler 120?
Det var dom förra det, men dom är slutkörda och skrotade. Dom här är ersättarna.Tror på ett par Extrem Big Pen 122 mm årsmodell 2012, 178 cm...
atomic backland 117?Det är nära nu, väldigt nära![]()
Original Bent Chetler (183?)Det är nära nu, väldigt nära![]()
Häftigt!Satt hemma och började skruva ihop 2 stycken nya fästen till gopron.
Kollade på en video på hur man bäst ska mounta en gopro max när man åker skidor, killen i videon höll staven i samma hand som han höll selfiesticken, (går säkert bra det med) men fick mig att börja tänka på om man kunde gjort på nåt annat sätt. Då satte jag fast en aluminiumpinne rakt ut från staven, på så sätt slippa man hålla i någonting mer än staven. Ma kommer även kunna filma sigsjälv från sidan. Gopro max har ju en sjuk vidvinkel. Ska bli spännande att se om det blir några schyssta perspektiv senare!
Sedan skruvade jag även ihop en hemmagjord teleskopisk selfiestick av en rejäl aluminium biltvätt-mopp, där en länk från en av de grövsta motorcykelkedjorna som någonsin har gjort fick agera fäste till gopron, blev sjukt punkigt.
Visa bilaga 4325Visa bilaga 4326Visa bilaga 4327Visa bilaga 4328Visa bilaga 4329Visa bilaga 4326
Nostalgi, dom där "längdskidorna" var ju heta back in the days.Visa bilaga 4339
Först, en grymt härlig tråd att läsa och man blir så peppad av att se alla projekt! Vet inte riktigt om det är helgerån men nu blev det shotskis av detta paret. Blir en inflyttningspresent till skidkär kompis hehe.. Go helg!
Har gjort mina "öljetter" ur stormlina (avsedd för tält) från Helsport så där finns lite elasticitet i dom och ovanpå det så är snörena inte helt stumma utan flexar lite dom också, hoppas att det ska räcka. Annars får jag sy om helt enkeltHelt rätt där....
Snyggt! Har exakt samma setup, men förra årets vita modell. Jävligt kul skida för att vara så lätt, tyvärr hann jag bara köra dom i något enstaka piståk samt helt ovallade i tidernas varmaste nysnö, men känner att potentialen finns därFick mina skidor monterade3941gr för paret, blir betydligt lättare än tidigare setup
![]()
Aa nice! Har faktiskt bara testat 108an o tok gillade denSnyggt! Har exakt samma setup, men förra årets vita modell. Jävligt kul skida för att vara så lätt, tyvärr hann jag bara köra dom i något enstaka piståk samt helt ovallade i tidernas varmaste nysnö, men känner att potentialen finns där. Lättare än sådär känns för mig svårt att komma om man vill bibehålla funktion och åkglädje. Gick verkligen att tokbomba dom i hård pist, även om jag var lite nojig då jag hade monterat bindningen lite off center.
Såg väldigt bakmonterat ut, eller är de en synvilla?
ser ut som ett par Ferox freebirdNu kan ni avlysa tävlingen: Sveriges fulaste skidor. Här är dom!
Penselmålade med grå rostskyddsfärg.
Man tager vad man haver.
Fy f.n så tråkfula dom blev.
Men dom ska ändå bara gå som rockskis, så elaka hajfenor ska dom få smaka på.Visa bilaga 4293
SnyggtFick mina skidor monterade3941gr för paret, blir betydligt lättare än tidigare setup
![]()
"...lite nya verktyg och tips ..." låter intressant. Är det nåt du har lust att dela med dig om?Fyndade skida och bindningar på k/s, ska bli tur-rockskis. Mycket grunda repor och stålkanter som nog aldrig sett en fil eller bryne. Men hudarna som följde med var i nyskick.
Positivt problem: efter att jag gått loss på dom med hela arsenalen så blev dom för bra. Behöver man racefinish på ett par rockskis? Knappast.
Men jag testade lite nya verktyg och tips som jag fick. Tack Håkan på Verkstan, det tog kantslipningen till en ny nivå.
Men det är bara att blunda och köra så är dom snart repiga igen.Visa bilaga 4472Visa bilaga 4473
Så, the oilstone is da shit.Nänänä... Superhemligt Top secret
Haha, allvarligt skämtat det handlar mest om att optimera handhavandet av befinliga verktyg. Säg att vi har lämnat in skidan på planslipning och får tillbaks den med ex. 1/88. Då tycker ju de flesta av oss att nu är det topp. Och vi behöver inte mer än så. Men dom som kan det här ser det som en bra grund att jobba utifrån. Så det vi tittade på var hur man går från bra till optimalt. Nörderi javisst, men när man ändå står i vallarummet tycker jag det är kul att få till det så bra det går.
Så jag bytte bara upp mig till bättre kvalitè på brynen och filar. Och tips på hur att använda dom.
Men en ny bekantskap var en oilstone som man kör som sista, då får man den där kanten som känns helt len när man drar fingret längs med, men supervass tvärs.
Jag köpte min av Håkan på Verkstan i Åre.Så, the oilstone is da shit.Var köper man en sådan sten?
Ok. Hur ser din sten ut?Jag köpte min av Håkan på Verkstan i Åre.
Skulle köpa valla och kom hem med en bräda. Visa bilaga 4521
Speciellt när man lovat sambon, jag ska inte köpa någon snowboard denna säsongen, jag köpte två förra, det får räcka.Det är ändå något speciellt med dom där prylar jag inte visste att jag behövde-köpen
![]()
Speciellt när man lovat sambon, jag ska inte köpa någon snowboard denna säsongen, jag köpte två förra, det får räcka.
-Kolla älskling, jag ville köpa denna förra året, men köpte två andra och nu är det 50% på den.
-Men du skulle bara köpa valla!
-Ja, men det är en dropout, och jag vill ha den.