Vad gjorde du med din utrustning idag?

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Jag tror på en slamkrypare, det är i själva verket hemmapressade lagg som bara finns i ett ex!

farsan56

Aktiv medlem
And the winner is..........

@iSooLi

Fram med tårtor och raketer, här ska firas🥳
Visst är det orginalet 2010 143-123-134/183cm
Med tanke på hur grafiken är på dom så var det ingen större förlust att måla över.
Välkommen till Åre och hämta ditt pris, hoppas det finns lite belag kvar under då. Men ölen på Broken sinar nog inte får vi hoppas🍻
Kul att ni ville gissa!

xviggenx

Aktiv medlem
Jahaja, det verkar som att Sne-Skruvar Jansson aka undertecknad varit i farten igen. Två av fyra gängade hål i mina adapterplattor linjerar upp med mina tådelar... Det blir till att borra upp alla hål och köra t-mutter/mothållsskruv från undersidan av plattan helt enkelt. Precis som på mina prototyper i IKEA-bambuskärbräda! Det funkade utmärkt en hel vinter så det blir inga problem, tårna används ju bara på uppvägen så.
I övrigt ska jag nog ta en dremel till dom och fila/slipa bort allt jag markerat med spritpenna.

IMG_20201008_141223.jpg

Satt hemma och började skruva ihop 2 stycken nya fästen till gopron.

Kollade på en video på hur man bäst ska mounta en gopro max när man åker skidor, killen i videon höll staven i samma hand som han höll selfiesticken, (går säkert bra det med) men fick mig att börja tänka på om man kunde gjort på nåt annat sätt. Då satte jag fast en aluminiumpinne rakt ut från staven, på så sätt slippa man hålla i någonting mer än staven. Ma kommer även kunna filma sigsjälv från sidan. Gopro max har ju en sjuk vidvinkel. Ska bli spännande att se om det blir några schyssta perspektiv senare!

Sedan skruvade jag även ihop en hemmagjord teleskopisk selfiestick av en rejäl aluminium biltvätt-mopp, där en länk från en av de grövsta motorcykelkedjorna som någonsin har gjort fick agera fäste till gopron, blev sjukt punkigt.

IMG_20201007_220133.jpgIMG_20201007_220126.jpgIMG_20201007_220054.jpgIMG_20201007_215824.jpgIMG_20201007_215804.jpgIMG_20201007_220126.jpg

UCPAisme

Medlem
Satt hemma och började skruva ihop 2 stycken nya fästen till gopron.

Kollade på en video på hur man bäst ska mounta en gopro max när man åker skidor, killen i videon höll staven i samma hand som han höll selfiesticken, (går säkert bra det med) men fick mig att börja tänka på om man kunde gjort på nåt annat sätt. Då satte jag fast en aluminiumpinne rakt ut från staven, på så sätt slippa man hålla i någonting mer än staven. Ma kommer även kunna filma sigsjälv från sidan. Gopro max har ju en sjuk vidvinkel. Ska bli spännande att se om det blir några schyssta perspektiv senare!

Sedan skruvade jag även ihop en hemmagjord teleskopisk selfiestick av en rejäl aluminium biltvätt-mopp, där en länk från en av de grövsta motorcykelkedjorna som någonsin har gjort fick agera fäste till gopron, blev sjukt punkigt.

Visa bilaga 4325Visa bilaga 4326Visa bilaga 4327Visa bilaga 4328Visa bilaga 4329Visa bilaga 4326
Häftigt!

Ser fram emot att se videor från det!

Arresnö

Medlem
12F71439-F55A-46F3-8653-FE1AA73C8E6E.jpeg

Först, en grymt härlig tråd att läsa och man blir så peppad av att se alla projekt! Vet inte riktigt om det är helgerån men nu blev det shotskis av detta paret. Blir en inflyttningspresent till skidkär kompis hehe.. Go helg!

xviggenx

Aktiv medlem
Får se om det här infallet var värt den stora "investeringen" på 500kr. Tanken var ju att jag skulle köpa/ordna ett par nya innerskor till mina TLT6:or jag splittar i. Originalen är verkligen helt sjukt kass och tokslut ovanpå det.. Kikat runt på Palau och såklart Intuition (som är notoriskt as-svåra att få tag på), landade på Palau alltrack power lt som verkade vettigast. Sen dök det upp ett par i princip oanvända Spyne 130 LV i 25,5 här på K&S, efter mer eller mindre 45 sekunders funderande drog jag iväg ett pm och sa mer eller mindre "jag tar dom". Har tidigare ägt ett par Pinnacle 110 (LV innan LV fanns) av första årsmodell i 26,5 som helt ärligt var en storlek för stora så jag var 97% säker på att dom skulle sitta som handen i hestrahandsken. Vilket dom gjorde!

Så i med innerskon i TLT6:orna och sen var det dags att börja "modda" dom för att funka till splittande, dom kommer ju aldrig få ett "touring notch" på baksidan av skaftet men ultralon är ju såpass mjukt och böjligt att det inte borde vara några problem. Det kändes i vart fall inte dåligt vid lite torrgående hemma i lägenheten. Avsaknaden av snörning är ju helt klart sämre, men inget som inte nål, tråd och lite stormlina kan ordna! Nu fattas bara lite formgjutning. För 500kr är jag toknöjd, med tanke på att det är K2:s lyxigaste/finaste Intuition-liner som är väl runt 95% av en tvättäkta eftermarknads-Inuition. #DIYordie
IMG_20201009_202439.jpg

IMG_20201010_001710.jpg
IMG_20201010_002225.jpg

farsan56

Aktiv medlem
(y) Helt rätt där, 500:- känns ju klart fyndigt. Snyggt sömnadsarbete. Tänk på att det drar mycket i hällarna när man går. Gjorde liknande själv fast med öljetter och där lossade några efter ett tag. Då kan man prova att snöra med en lite kraftigare gummicord som ger lite flex och avlastning.
Go tur!

farsan56

Aktiv medlem
Visa bilaga 4339
Först, en grymt härlig tråd att läsa och man blir så peppad av att se alla projekt! Vet inte riktigt om det är helgerån men nu blev det shotskis av detta paret. Blir en inflyttningspresent till skidkär kompis hehe.. Go helg!
Nostalgi, dom där "längdskidorna" var ju heta back in the days.
Fin present, först faceshots i pudret och sen en shot i fejan från plankan.
Blir inte bättre!

xviggenx

Aktiv medlem
Har gjort mina "öljetter" ur stormlina (avsedd för tält) från Helsport så där finns lite elasticitet i dom och ovanpå det så är snörena inte helt stumma utan flexar lite dom också, hoppas att det ska räcka. Annars får jag sy om helt enkelt :)

eriC1

Aktiv medlem
Fick mina skidor monterade 😀😀 3941gr för paret, blir betydligt lättare än tidigare setup 😊
Snyggt! Har exakt samma setup, men förra årets vita modell. Jävligt kul skida för att vara så lätt, tyvärr hann jag bara köra dom i något enstaka piståk samt helt ovallade i tidernas varmaste nysnö, men känner att potentialen finns där :). Lättare än sådär känns för mig svårt att komma om man vill bibehålla funktion och åkglädje. Gick verkligen att tokbomba dom i hård pist, även om jag var lite nojig då jag hade monterat bindningen lite off center.
Såg väldigt bakmonterat ut, eller är de en synvilla?

Tottek

Aktiv medlem
Snyggt! Har exakt samma setup, men förra årets vita modell. Jävligt kul skida för att vara så lätt, tyvärr hann jag bara köra dom i något enstaka piståk samt helt ovallade i tidernas varmaste nysnö, men känner att potentialen finns där :). Lättare än sådär känns för mig svårt att komma om man vill bibehålla funktion och åkglädje. Gick verkligen att tokbomba dom i hård pist, även om jag var lite nojig då jag hade monterat bindningen lite off center.
Såg väldigt bakmonterat ut, eller är de en synvilla?
Aa nice! Har faktiskt bara testat 108an o tok gillade den 😊 dom e monterade på recommended så e nog synvilla 😅

farsan56

Aktiv medlem
Fyndade skida och bindningar på k/s, ska bli tur-rockskis. Mycket grunda repor och stålkanter som nog aldrig sett en fil eller bryne. Men hudarna som följde med var i nyskick.
Positivt problem: efter att jag gått loss på dom med hela arsenalen så blev dom för bra. Behöver man racefinish på ett par rockskis? Knappast.
Men jag testade lite nya verktyg och tips som jag fick. Tack Håkan på Verkstan, det tog kantslipningen till en ny nivå.
Men det är bara att blunda och köra så är dom snart repiga igen.😁
F4920AE3-C82E-4339-957C-F2A9D2E27E62.png
DCC89F36-93E7-4DEA-8067-7BD1481C981D.jpeg

farsan56

Aktiv medlem
Kunde inte hålla mig, stack ut och testkörde. Upptäckte snabbt att jag glömde dra av kanterna fram/bak. Jäklar vad dom satt fast i segsnön. Fick brotta runt dom. Men en trevlig bekantskap. Det blir bra i lite bättre torrare snö. Och några smårepor blev det allt😁
Seriöst gott att vara på snö igen.⛷
0F9B1FFE-D81C-423D-94DA-87E90BCF2F50.jpeg
C0DB856B-E10F-4EBB-B493-6EFDCDBAB2B3.jpeg

Fyndade skida och bindningar på k/s, ska bli tur-rockskis. Mycket grunda repor och stålkanter som nog aldrig sett en fil eller bryne. Men hudarna som följde med var i nyskick.
Positivt problem: efter att jag gått loss på dom med hela arsenalen så blev dom för bra. Behöver man racefinish på ett par rockskis? Knappast.
Men jag testade lite nya verktyg och tips som jag fick. Tack Håkan på Verkstan, det tog kantslipningen till en ny nivå.
Men det är bara att blunda och köra så är dom snart repiga igen.😁Visa bilaga 4472Visa bilaga 4473
"...lite nya verktyg och tips ..." låter intressant. Är det nåt du har lust att dela med dig om?

farsan56

Aktiv medlem
Nänänä... Superhemligt Top secret

Haha, allvarligt skämtat det handlar mest om att optimera handhavandet av befinliga verktyg. Säg att vi har lämnat in skidan på planslipning och får tillbaks den med ex. 1/88. Då tycker ju de flesta av oss att nu är det topp. Och vi behöver inte mer än så. Men dom som kan det här ser det som en bra grund att jobba utifrån. Så det vi tittade på var hur man går från bra till optimalt. Nörderi javisst, men när man ändå står i vallarummet tycker jag det är kul att få till det så bra det går.
Så jag bytte bara upp mig till bättre kvalitè på brynen och filar. Och tips på hur att använda dom.
Men en ny bekantskap var en oilstone som man kör som sista, då får man den där kanten som känns helt len när man drar fingret längs med, men supervass tvärs.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Nänänä... Superhemligt Top secret

Haha, allvarligt skämtat det handlar mest om att optimera handhavandet av befinliga verktyg. Säg att vi har lämnat in skidan på planslipning och får tillbaks den med ex. 1/88. Då tycker ju de flesta av oss att nu är det topp. Och vi behöver inte mer än så. Men dom som kan det här ser det som en bra grund att jobba utifrån. Så det vi tittade på var hur man går från bra till optimalt. Nörderi javisst, men när man ändå står i vallarummet tycker jag det är kul att få till det så bra det går.
Så jag bytte bara upp mig till bättre kvalitè på brynen och filar. Och tips på hur att använda dom.
Men en ny bekantskap var en oilstone som man kör som sista, då får man den där kanten som känns helt len när man drar fingret längs med, men supervass tvärs.
Så, the oilstone is da shit.☝🧐😅 Var köper man en sådan sten?

farsan56

Aktiv medlem
Jaha, dags för lite hemmapulande igen då.
Problem: kanten där pjäxorna är delade bak käkar upp hälgreppet.
Lösning: slaktar en kakburk i plast och skruvar dit som innerskon kan glida mot.
Har hållit i två dar nu, lovande!
Jag visste väl att småkakorna skulle ge utdelning en dag.
Det här måste firas med kaffe och ?
Småkakor vad annars!
FF4EE785-C669-4D30-9B7F-7C67C1B76B05.jpeg

madness

Medlem
👍Det är ändå något speciellt med dom där prylar jag inte visste att jag behövde-köpen😁
Speciellt när man lovat sambon, jag ska inte köpa någon snowboard denna säsongen, jag köpte två förra, det får räcka.
-Kolla älskling, jag ville köpa denna förra året, men köpte två andra och nu är det 50% på den.
-Men du skulle bara köpa valla!
-Ja, men det är en dropout, och jag vill ha den.

KaitsuH

Aktiv medlem

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp