Vad gjorde du med din utrustning idag?

77Hjorth

Ny medlem
Nya bindningar! Hudar på ingående:giggle:. Någon som har förslag och erfarenhet av en bra topptursstav:unsure:?
6D8FBA68-801E-4313-8DF6-05A65637F588.jpeg

ViktorLind

Ny medlem
20201205_142246.jpg
20201205_142233.jpg

Monterade upp denna ful-cast-ripoffen(?). Idén skamlöst snodd från https://www.tetongravity.com/forums...pine-Downhill-Tech-Toe-uphill-touring-binding
Hade inte dom alpina tådelarna med mig så ni får låta fantasin göra jobbet där. Utgår från en tyrolia attack 2 demo med kapade plattor, gammal dynafitbinding, hälhöjare från en splitboard-setup och down countdown som 2x4 (tack till @Pillard för fint fyllda hål). Kört ca 10 turer med denna variant av väldigt varierande längd fast med andra skidor. Väldigt trevliga att gå med då det blir löjligt lite vikt på fötter, bindningen åker då snålskjuts i ryggsäcken där vikten inte märks av. Men framförallt väldigt trygga nerförs. Enda kruxet hittills har varit att då tech-tån sitter något längre fram än vanligt så ställer det lite högre krav på att stretcha ut höfterna innan om jag tänkt att traversera brant åt mer än ett håll;)

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Monterat och redo.
Gick ner i längd till 182cm efter att ha kört 188-189 cm sista fem åren. Gick upp i vikt dessa är precis under 2 pannor, 1600g-ish lagg har ända vissa akilleshälar när det går lite fort och är hårt.
Lite nervöst, men tror att det blir gött med lite ”rappare” skidor totalt sett (läs kortare o tyngre... I know det är motsägelsefullt...).
A1B1E32F-AF93-429F-9CCA-163756CB96DE.jpeg

fredw

Aktiv medlem
Monterat och redo.
Gick ner i längd till 182cm efter att ha kört 188-189 cm sista fem åren. Gick upp i vikt dessa är precis under 2 pannor, 1600g-ish lagg har ända vissa akilleshälar när det går lite fort och är hårt.
Lite nervöst, men tror att det blir gött med lite ”rappare” skidor totalt sett (läs kortare o tyngre... I know det är motsägelsefullt...).
Visa bilaga 5401
Om någon lutar sina skidor mot min bil på det sättet så blir det inte roligt. ;)

fredw

Aktiv medlem
Du får gärna luta dina skidor mot min bil också, den är ändå redan repig i lacken så det spelar ingen roll :)
Ja tro f@n den är repig i lacken när du lutar skidorna mot den på det sättet! ;)

Kanske markerar detta en sorts gräns mellan skidåkare... De som oroar sig för repor i lacken och de som tycker att bilen är bra att ta sig till backen med och att luta skidorna mot.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
@Vattendroppe Instagram är lite av ett aber eftersom de ändrar hela tiden hur, och numera överhuvudtaget om, inbäddning fungerar. Mest safe är att ladda in bilderna här, då funkar det 100 % och även om man kollar om några år, ibland läser man ju faktiskt gamla trådar. Så... ladda gärna upp här :)
Såg tight ut den där klyftan ni firade er ner i! Vilket berg var ni på?

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
@AndersWingqvist Okej, den köper jag faktiskt :p Men synd, det var så jädra smidigt!

Det öppnar upp sig direkt man kliver ut över kanten, blir snarare ganska luftigt med de sista 10 metrarna frihängande! "Alternativingången" på den väldigt klassiska Soldatrenna på Sovende Soldat (kartnamnet är Blåtinden) en 50 minuters från ytterdörren ungefär :) Måste ju ha nåt för att genomlida mörkertid med social distansiering.

larchii

Aktiv medlem
Hinner knappt med mina egna projekt just nu. Om någon vill ha kan jag skicka modellerna (Fusion 360) så är det enkelt att justera hålbild själv för olika bindningar.
Haha jag förstår 😅 jag tar gärna en titt på modellerna. Kan betala en rimlig summa också. Skickar DM.

Arresnö

Medlem
23FE16AE-41CB-4E74-AB6E-9E184AE51D96.jpeg
23FE16AE-41CB-4E74-AB6E-9E184AE51D96.jpeg5159AE7F-BF7C-432B-BD14-E0B674C86BCA.jpeg60A2531F-7391-498E-BDA7-E34F019DAAEF.jpeg3212288E-4FD0-4C24-AD0A-10AF6809A00C.jpeg Om några dagar vankas turande och insåg att orken är stor och soltimmarna få, så började fundera över lampa till hjälmen.. Två koncept senare och fick fram det här! (Vackert, eller hur😉)! Jag tänkte kanske förfina det inom kort efter att jungfruturerna är över.

skanken

Medlem
DSC01971.jpg
DSC01945.jpg
DSC01949.jpg
DSC01951.jpg

TLT8,6
Mitt knä uppskattar inte det sämre gåläget i Dynafits tlt8 (vs tlt 5&6), men passformen är riktigt grym för min fot, typ. Tlt 5 & 6s gåläge är mycket bättre och med den permanenta plösen så har dynafit fått lov att ha en mjukare plös för att gåläget inte ska lida allt för mycket.
Så för att få det att funka bättre så har jag designat "plös-hållare" för att originalplösen ska passa i "tå-hållaren" och även en kortare plös för att öka komforten när man går. Har ganska låg vrist så jag får inte fast foten utan en plös i pjäxan.
Nästa steg är att montera en "plös-hållare" på en styvare plös från tex Atomic backland för att kunna ha en ännu styvare pjäxa än vad som skulle funka med en permanent plös, 3 in 1 så att säga :)

Bilagor

Senast ändrad:

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Jag väntar fortfarande på att Dynafit ska släppa en dojja med TLT7/8/Hoji-tour-passform, men utan speednose-dumheter. Det har ju sina fördelar, men jag tar hellre en liten alpinklack fram för att kunna ha stegjärn med bygel.

skanken

Medlem
Jag väntar fortfarande på att Dynafit ska släppa en dojja med TLT7/8/Hoji-tour-passform, men utan speednose-dumheter. Det har ju sina fördelar, men jag tar hellre en liten alpinklack fram för att kunna ha stegjärn med bygel.
Är det olika passform på olika Hoji? Provade en Hoji vid samma tillfälle som jag fick feeling för tlt8:an men den satt förjävla dåligt på min fot.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Är det olika passform på olika Hoji? Provade en Hoji vid samma tillfälle som jag fick feeling för tlt8:an men den satt förjävla dåligt på min fot.
Tyvärr (för min del), Hoji free är betydligt smalare och lägre insteg än Hoji pro tour. Touren sitter fantastiskt på mina fötter (tillika TLT7), free ganska dassigt och skulle kräva en hel del jobb för att funka på foten. Inte lika mycket jobb som mina gamla totalt omarbetade Vulcans i och för sig, men förmodligen åt det hållet tyvärr. Min drömsetup just nu skulle typ vara Hoji tour och TLT7 med tåklack. Men av nån jävla anledning ska de hålla på med sin speed-nose-sälj-adogaj. Usch.

xQubeZ

Aktiv medlem
Tyvärr (för min del), Hoji free är betydligt smalare och lägre insteg än Hoji pro tour. Touren sitter fantastiskt på mina fötter (tillika TLT7), free ganska dassigt och skulle kräva en hel del jobb för att funka på foten. Inte lika mycket jobb som mina gamla totalt omarbetade Vulcans i och för sig, men förmodligen åt det hållet tyvärr. Min drömsetup just nu skulle typ vara Hoji tour och TLT7 med tåklack. Men av nån jävla anledning ska de hålla på med sin speed-nose-sälj-adogaj. Usch.
Funderat på om det går att modda dit en tåklack? Typ skära in 2-3mm i skalet för bygeln (kanske går rätt igenom då, venne hur mycket material det är i tån). Men känns som det kanske hade gått o göra något form av modd på skalet för tåbygeln för o få dit ett par stegjärn?

Marboh

Aktiv medlem
Funderat på om det går att modda dit en tåklack? Typ skära in 2-3mm i skalet för bygeln (kanske går rätt igenom då, venne hur mycket material det är i tån). Men känns som det kanske hade gått o göra något form av modd på skalet för tåbygeln för o få dit ett par stegjärn?
Skruva dit en klack istället? Tänker som hälklacken som behövdes till dynafit beast?

xQubeZ

Aktiv medlem
Skruva dit en klack istället? Tänker som hälklacken som behövdes till dynafit beast?
Ja funderade på det med. Svårt o säga om det skulle ta i tådelen när man går eller inte utan o testa men känns som det potentiellt hade gått o lösa.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp