Vad gjorde du med din utrustning idag?

REO

Medlem
Började dagen i isig Manchester och avslutade med fullt fräs i vårslask, skönt!

herrgard

Medlem
Har skurit till hudarna, lagt på valla på skidorna och packat övrig utrustning.

xviggenx

Aktiv medlem
Tog en svängom på Skutan™. Hikade två grymt fina åk i Blåsten, Baksidan va inte heller dum som avslutning vid 16:30 rycket. Sen betade jag och mitt sällskap av både 1000 och Tvärå under dagen också, men där hade regnet sagt sitt gällande snön. Men bristande skare i hela Tvärå är ju bara fostrande!

Joye

Aktiv medlem
Är det något underhåll man borde göra på marker f12 (eller duke/baron) innan de åker in i förrådet?
Tacksam för tips

Glisseur

Aktiv medlem
Gjorde ännu ett set hål i the Swiss Cheese Opinion 118. Ett set är iofs felborrat av skidmekanikernas svar på Lasse Kongo. Pluspoäng för vilka hål och för vilken bindning.

xviggenx

Aktiv medlem
Tycker det där ser alldeles lagom ut gällande hålmängd
@Glisseur, men jag har svårt att reda bindningar+hål-kombo. Mina egna LDE börjar se ut ungefär sådär och värre ska det bli nu när jag tänkte kasta in dom på Skidsport för att få inserts till mina nya BD 01 och Dynafit FT12.

Kan de allra senaste vara för ett par CAST-plattor? Har för mig att du gillat den stupen förr.

Senast ändrad:

la_grave

Aktiv medlem
Monterade och åkte för första gången på de Core-Upt Asention jag köpte på utförsäljningen för ett par år sedan. Första gången jag åkte på skidor med traditionellt spant på ett antal år och jag trodde det skulle kännas konstigt men det var ingen märkbar skillnad. Nu har jag ju förstås inget att jämföra med, men det kanske någon annan har? Vad är Asention egentligen för skida? Jämfört med de skidor jag åker mest på, Katana, Extrem Project 110 och K2 Shredditor 120?

rabbit

Aktiv medlem

Glisseur

Aktiv medlem
xviggenx sa:
Tycker det där ser alldeles lagom ut gällande hålmängd
@Glisseur, men jag har svårt att reda bindningar+hål-kombo. Mina egna LDE börjar se ut ungefär sådär och värre ska det bli nu när jag tänkte kasta in dom på Skidsport för att få inserts till mina nya BD 01 och Dynafit FT12.

Kan de allra senaste vara för ett par CAST-plattor? Har för mig att du gillat den stupen förr.
rabbit sa:
Bakre ser ut som salomon men främre är för längleds långt isär.
Och du kan ju inte använda salomon-bindningar som bara har fyra hål bak?
Griffon/Jester demo, Dynafiddle Beast x 2 (det ena hålsetet hamnade 8 cm för långt bak tack vare en väldigt stressad skidmeck...) + Tyrolia Attack.

Cast kör samma hålsystem som originalbindningen, varierar alltså med modell. Men dom har jag inte kört på dom här utan på ett par Renegade och ett par Hoji.

Corin

Aktiv medlem
Packade upp ytterligare ett paket, tredje och sista för den här setupen. Ett litet paket, mindre än jag hade förväntat mig.

Nu blir det mäta och skruva!

Corin

Aktiv medlem

vctr

Medlem

Fick hem ett par kråkor. Frågan är bara om jag ska fortsätta med dynafit beast eller våga mig på CAST. Någon med bra input? Fokus ligger i första hand på åkningen och inte på turegenskaper :)

Corin

Aktiv medlem
Detta var den svåraste, svettigaste, krångligaste och med tidskrävande montering jag gjort. Och särskilt asbra vart det inte heller.

xviggenx

Aktiv medlem

@Corin: Nu ser man ju inte detaljarbetet här, men det ser ju ut som en sjukjäkla bra kombo det där!
Jag antar att det var brist på dynafit-mall av modell i metall som ställde till det lite extra?

Själv så tröttnade på mina hemska jävla toppfästen till mina hudar, Pomocas ställbara fästen i topp är ju det sämsta som någon form av "designer" utformat. Klart som fan en helt oskyddad spunnen vajer kommer fransa upp sig oavsett hur slöa stålkanterna är.. Nä det blev till att byta fästena till något vettigare:

Senast ändrad:

Corin

Aktiv medlem

@xviggenx Jo precis, bristen på mall i metall var problemet. Första monteringen med pappersmall för min del. Jävulskt svårt. Hoppas jag slipper montera om. Men en sjukt bra kombo är det säkerligen! 108orna är ju en dröm för skandinaviska förhållanden och brant, och beasten känns som helt rätt val.

Minimal

Medlem
Flyttade över bindningar på skidorna som det är tänkt att använda mainly i Stryn.

Bytt bakslang på hojen för att kunna slang i morgon, om vädret håller i sig.

Freak70

Ny medlem

Valla, valla och åter valla!! Nu är det bara å sickla när det är dax för åkning//M.

Blide

Medlem
xviggenx sa:
Själv så tröttnade på mina hemska jävla toppfästen till mina hudar, Pomocas ställbara fästen i topp är ju det sämsta som någon form av "designer" utformat. Klart som fan en helt oskyddad spunnen vajer kommer fransa upp sig oavsett hur slöa stålkanterna är.. Nä det blev till att byta fästena till något vettigare:
https://scontent.cdninstagram.com/h.../e15/11137750_800960973306198_798159394_n.jpg
Jag har de ännu värre metallbyglarna med klämma samt regnbågsfärgade plast-tailclips på mina (i övrigt utmärkta) Pomoca Mohairhudar, blir sommar mek och utbyte mot BDs varianter även där.

xviggenx

Aktiv medlem

@rabbit: Gört ba!

@Blide: Har också deras tjusiga tailclips i regnbågens tecken, dom stör jag mig inte det minsta på. Funkar fint att spänna fast och dra på plats. Men det där med flimsiga toppfästen det har dom verkligen "on lock"...

När gapet mellan "Rock" och "Shox" blev på tok sör stor, avslutades säsongen helt plötsligt

Senast ändrad:

Blide

Medlem
xviggenx sa:
rabbit: Gört ba!

Blide: Har också deras tjusiga tailclips i regnbågens tecken, dom stör jag mig inte det minsta på. Funkar fint att spänna fast och dra på plats. Men det där med flimsiga toppfästen det har dom verkligen "on lock"...
Ett gick sönder när jag åkte lite nedför med hudarna på och gillar dessutom att spänna tailclipet, så att huden blir såpass spänd att den inte nuddar skidan, för att sedan enkelt passa in den och tryck dit.
Det kan man inte göra med det clipet, då tanken är att man ska spänna det efter huden är på plats och då spänner man bara 10 cm längst bak egentligen.
Egentligen en petitess, men råkar ha BD-tailcips liggandes..

Ordok

Ny medlem
Monterade ett par marker Duke på mina Dynastar Legend pro rider 115.

Tyngst skidor i backen vinner?

Monterade även på de gamla bindningarna på en ströbräda för förvaring.

dr_cosmo

Medlem
Packade in all utrustning i bilen för årets sista gränsen-besök.

//R

enfotasle

Ny medlem
Jeg monterte binding på min touring ski, bindingen ble en Dynafit C-One Superlight. God vekt for en ski på 99mm under fot og 184 cm lang. Denne kommer til å bli brukt på touring fremover.

Glisseur

Aktiv medlem
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp