Vad gjorde du med din utrustning idag?

9 mm djup borde vara ganska riktigt. Stoppa i skruven i bindningen och mät med skjutmått hur mycket av skruven som sticker ut under. Så djupt ska du borra, möjligens någon enstaka tiondel till för att få plats med eventuellt material som skjuvas ned då skidan gängas. Jag har inga specifika borr med stopp (väldigt fiffigt), så jag sätter en tejp på borret och sedan ett löst borrstopp. Sedan provborrar jag i en bräda, mäter djupet och mäter på borret och mäter skruven. Lirar allt kör jag skarpt i skidan.
#hellremätatvågångeränborratvågånger

Jag vill minnas att olika skidor oftast monteras med antingen 3,5/3,6 mm, eller 4,2 mm. En eller två tiondelar gör inte stor skillnad, om det inte är för stort.

Hur är det nu, finns det någon tumregel om skidor med metall vs skidor utan metall och de olika borrdiametrarna?
Borrstopp finns på Biltema eller Jula. Har provat dom men föredrar att använda tejp som markering och Borrstopp

Eftersom tråden nu officiellt bytt namn till ” hur man monterar bindningar” utgår jag ifrån att alla vill ha en uppdatering. Nu är det måttat in på skidorna tejpat å dubbelmätt. Tänkte köra en 4mm borr, eftersom det var vad som hittades i hyllan. Tejpad o klar på 9mm. Även 9mm inmåttat på mycket oprofessionellt vis. Läste mig till 3,6mm metall o 4.1mm träkärna? Nåväl nu skall jag bara ta hem metalldetektor å söka efter skruven ja sprätte iväg i gräsmattan. Här ger jag er som skruvar i köket cred, betydligt lättare att hitta borttappade delar där.. Fortsättning följer…

Hålparet ser inte ut att ha hamnat skidans centrum.
Svårt att se tycker jag. Med mall ska man centrera hålen från stålkant till stålkant. Det tycker jag är svårt att mäta upp på ett bra sätt. Optiskt kan ett top sheet luras. Med en fungerande mall och bara ett skapligt fungerande handhavande borde hålen vara centrerade. Men här kanske det är snett.

Men nog om montage, det är kanske en annan tråd…

Nu svarar jag på fler saker samtidigt.

Ajajaj det ska vara 3,5 i trä och 4,1 i metall.
Prova att dra i en bindningsskruv i ett 3,5 mm hål i metall, hoppas du har starka händer.
Andra varianten är riktigt otäck, 4,1 i trä. Där ryker bindningen.
9mm djup ja, inte mindre skräpet måste få plats. Lim, trälim utomhus går bra. Inte för styrka men för att hålla vattnet ute.
Detta gäller nya hål.

Hitta centrum: skjutmått.
Finns lite olika taktiker men gör man exakt lika från två håll så har man centrum.

Tips: öva på ett par avlagda lagg, alternativt köp ett par på någon secondhand för 50:- och gå loss på.

Lev väl folks, gråt inte!

Som den minnesgode läsaren kommer ihåg hämtade jag upp ett par lagg vid Gbg.
Nu skulle jag kolla upp hudarna.
Alltså det är är ju helt ok att ta sig en 🍺 när man jobbar.
Men man ska ju helst inte vara skitfull när man skär hudar.
Suck 😩
Jaha jag får väl ta fram kniven och en arbetspilser och snygga upp det hela.
IMG_7299.jpeg

Det finns stora skidor och det finns storslalomskidor.
Det ena paret kommer snart ut på en K/S sida nära dig.
IMG_7457.jpeg

Hängt kanter, slipat. Synade skidorna efter årets Frankrike resa, skidorna va helt nya för mig, älskar dom. Men tyckte när jag synade nogrannare nu så såg jag
1000009825.jpg
att de fått oförtjänt med styk. Les Arcs hade bra med snö. Nå väl. Whiter is coming.

Du har inga planer på att testa göra ett 4frnts 'hoji hole'? Nån måste ju bli först på freeride :D https://4frnt.com/blogs/blog/4-lock
Har inte fullrockerskidor, så om jag vill ha kortare hudar skär jag bara bort bakfästet!

Körde du med typ dremel? Ser väldigt proffsigt ut
Nope, vanlig platt handfil bara. Satte ett startjack med en trekantsfil (men går säkert lika bra med bågfil) och använda den sidan att lägga den "otandade" kortändan av filen mot för att hålla positionen.

Testade att hemmaugnsbaka ett par knappt åkta X-Max 130. Blev det bra? Fråga mig om nån vecka... Körde innerskin först, sedan skalen.

IMG_20231015_190457295_MP.jpg

IMG_20231015_192109684_MP.jpg

IMG_20231015_193656455_MP.jpg

Foten blir varm, och öm. Tillförde därför kylning och tröst...
IMG_20231015_193219213_MP.jpg

Som förberedelse. Extra påbyggnad tejpad på tryckpunkter under skidstrumpan, kompletterat med en Intuition tåhätta.
IMG_20231015_194441932_MP.jpg

Jag gjode det för en massa år sedan på ett Scarpa Denali. Blev bra men innerskon svällde mer än jag hade tänkt mig.
Troligtvis för varmt i ugnen
Vilken temp körde du skal och innerskon i?
Kan tänka mig att skalet skulle behöva en massa värme om det skall hända något?

Jag gjode det för en massa år sedan på ett Scarpa Denali. Blev bra men innerskon svällde mer än jag hade tänkt mig.
Troligtvis för varmt i ugnen
Vilken temp körde du skal och innerskon i?
Kan tänka mig att skalet skulle behöva en massa värme om det skall hända något?
Finns en del filmer på tuben i ämnet. Just Salomons "my custom fit" liners och custom fit skal verkar inte behöva så mycket värme. 100 grader körde jag på, och tio minuter i ugnen för både skal och innersko, fast inte samtidigt dock. Båda kändes formbara efter värmning, men vet inte om skalens nederdelar blev varma nog. Ser iaf ingenting tryckt på skalets utsida där mina tryckpunkter sitter. Kanske får komplettera med klassisk värmepicka och trycka manuellt...

Edit to add: efter inomhustest konstaterar jag att de är bättre men inte nog bra. Domningarna är mindre intensiva, men flera tryckpunkter gör sig fortfarande gällande. Blir värmepicka på skalen senare i veckan. Innerskorna verkar vettiga.

Senast ändrad:
Jag har ju en bestämd tanke att om man behöver justera passformen och inte bara snabba på inslitningen av innerskon.
Då skall man göra skalen först så att de följer foten. Då har man i alla fall i teorin möjlighet att få samma tjocklek på innerskon runt foten.
Klämmer man ut innerskon så att den blir tunn vid sina tryckpunkter. Då kommer det fortsatt att vara en mkt känslig punkt med nästan ingen isolering eller dämpning.

Jag har ju en bestämd tanke att om man behöver justera passformen och inte bara snabba på inslitningen av innerskon.
Då skall man göra skalen först så att de följer foten. Då har man i alla fall i teorin möjlighet att få samma tjocklek på innerskon runt foten.
Klämmer man ut innerskon så att den blir tunn vid sina tryckpunkter. Då kommer det fortsatt att vara en mkt känslig punkt med nästan ingen isolering eller dämpning.
När jag körde innerskorna först var det främst för att sträcka dem på längden för att bereda plats för mina långa tår. (27,8 cm fötter i 26,5 pjux)

Rätta mig om jag har fel ni butikpjäxproffs men jag har fått för mig att butiksvärmning av Sołly Custom Fit görs med hela pjäxan (liner+skal) på foten vid moddning, no?

Mina gamla Burton Moto lider av seriös sul-lossning. Jag åker sällan snowboard, har låga krav (och förmåga), slipper helst köpa nya och gissar att en rejäl klutt med flexibelt lim kan lösa problemet. Vad tror ni?

PS: De har legat över två år i en container i Adelaide utan AC som vid minst ett tillfälle varit jordens varmaste storstad.

IMG_7012.jpeg

IMG_7011.jpeg

Senast ändrad:
När jag körde innerskorna först var det främst för att sträcka dem på längden för att bereda plats för mina långa tår. (27,8 cm fötter i 26,5 pjux)

Rätta mig om jag har fel ni butikpjäxproffs men jag har fått för mig att butiksvärmning av Sołly Custom Fit görs med hela pjäxan (liner+skal) på foten vid moddning, no?
Jag var först en kväll när de körde inneskon, efter det tyckte jag det tryckte lite vid fotknölarna så jag åkte kvällen efter och bakade hela skon (Salomon). Om jag minns rätt tog de ut inneskon och körde skalet, sen satte jag såklart på mig innesko på mina fötter som hade pads och sen ned i skalet. Kan minnas fel då det var typ 4-5år sen.

Ja innerskon först är så de alltid gör på butik.
Men är det rätt de fall man behöver ta skalet.
Känns som ett försök att ta enklaste och billigaste vägen först?

Mina gamla Burton Moto lider av seriös sul-lossning. Jag åker sällan snowboard, har låga krav (och förmåga), slipper helst köpa nya och gissar att en rejäl klutt med flexibelt lim kan lösa problemet. Vad tror ni?

Svarar mig själv - testar med det här Rubberfix så får vi se. Värt priset om de håller en säsong till.

Bara det är elastisk lim så.
Hade som förslag sådant man har för att limma muddar på torrdräkter mm

Andra gjorde väl det mesta jobbet iofs… Var hos regionens erkänt bästa ställe för pjäxor, i Buochs. Provat pjäxor och fått fötterna mätta och sen skannade för nya sulor. Kollat på och diskuterat tryckpunkter och förberett för lite tryckning. Tillbaka nästa vecka någon gång när sulorna är klara, då blir det värmning av innerskorna mm.
Intressant att få svart på vitt hur olika mina två fötter är, både på längden och bredden.
1699640452249.jpeg

Andra gjorde väl det mesta jobbet iofs… Var hos regionens erkänt bästa ställe för pjäxor, i Buochs. Provat pjäxor och fått fötterna mätta och sen skannade för nya sulor. Kollat på och diskuterat tryckpunkter och förberett för lite tryckning. Tillbaka nästa vecka någon gång när sulorna är klara, då blir det värmning av innerskorna mm.
Intressant att få svart på vitt hur olika mina två fötter är, både på längden och bredden.
Visa bilaga 27193
Jobbigt att den kortare foten ligger mellan E och EE läst medan den längre mellan C och D läst. Två läst bredders skillnad.

Visa bilaga 27193
Vad blev det för pjäxor?

Själv blev det ett nytt par Mtn lab då jag varit grymt nöjd med dem. Vågade helt enkelt inte byta då man inte kan provåka pjäxor. Bra pris också.😅

Senast ändrad:
Vad blev det för pjäxor?

Själv blev det ett nytt par Mtn lab då jag varit grymt nöjd med dem. Vågade helt enkelt inte byta då man inte kan provåka pjäxor. Bra pris också.😅
Det blir Atomic Hawx Ultra 130 XTD GW. De satt bäst och bäst hälgrepp, provade även Tecnica Cochise 130, några Lange 140 och några K2 130. Dvs alla kralliga hybridpjäxor. Med de andra kände jag rätt snabbt av den bredare foten på utsidan, hade nog gått att trycka. Lange kände jag även snabbt av en knöl jag har på insidan av högern. Kände inget i Atomic men trycker lite där profylaktisk. Bootfittern ritade av mina fötter och skulle fundera på om vi ska trycka lite på utsidan på vänstern direkt med tanke på bredden.
Har haft MTN Lab sen 2018 eller 19, men bytt innerskon till en bättre från Sidas för typ 2,5 år sen. De har också 98 mm läst, också tryckta för knölen och på utsidan. De moddningarna dock gjorda utspridda över åren.

Det blir Atomic Hawx Ultra 130 XTD GW. De satt bäst och bäst hälgrepp, provade även Tecnica Cochise 130, några Lange 140 och några K2 130. Dvs alla kralliga hybridpjäxor. Med de andra kände jag rätt snabbt av den bredare foten på utsidan, hade nog gått att trycka. Lange kände jag även snabbt av en knöl jag har på insidan av högern. Kände inget i Atomic men trycker lite där profylaktisk. Bootfittern ritade av mina fötter och skulle fundera på om vi ska trycka lite på utsidan på vänstern direkt med tanke på bredden.
Har haft MTN Lab sen 2018 eller 19, men bytt innerskon till en bättre från Sidas för typ 2,5 år sen. De har också 98 mm läst, också tryckta för knölen och på utsidan. De moddningarna dock gjorda utspridda över åren.
De blir säkert bra när du har tillgång till en så bra bootfitter. Nya Ultra xtd verkar lovande med PU skal och bra innersko.

Det går alltså inte att bygga och fylla ut med den?

Nej det skulle jag inte påstå. Den är inte tunn som vätska men flyter ut. De fyller ut bra i hålrum och springor dit den rinner, men går knappast att bygga på höjden med mer än någon mm. Såvida man inte gör det i flera omgångar vilket iofs är en möjlighet.
Så iofs möjligt att t ex bygga på ett tunt slitlager på en sula t ex

Senast ändrad:
Hur kändes BOA-spännet i handen och i foten?
Känns bra! Snabbt och smidigt att spänna, justera och släppa på. Verkar ge jämnare tryck över foten än spännen tycker jag. Tror det gjorde skillnaden på min breda vänsterfot jämfört med de andra modellerna jag testade. Men testet blir ju när jag använder dem. Early adopter, hoppas jag slipper vara early discarder. 😅

Tillbaka
Topp