Vad gör vi istället?

Heddious

Aktiv medlem
Vad gör vi istället?
Hej folket!

Hade en mejlkonversation om diverse grejer med informatör-Helena på Skistar idag där hon bekräftade att det inte blir någon uppstyrd skidfestarhelg i Tandådalen i månadsskiftet november-december, vilket jag tycker låter fenomenalt tråkigt och som en inte alls bra idé. Förvisso står det ju på hemsidan att Tandådalen öppnar "så fort som möjligt" vilket är abstrakt men kan innebära hyfsat tidigt förutsatt att den där Ullr är på gott humör och att alla har offrat och snödansat ordentligt, men avsaknaden av uppstyrdhet gör mig lite nervös.

Den enda "premiärhelgen" i Skistar-Sälen som kommer vara i eventform (och med skidtest) är den i Lindvallen typ 6 december. Åtminstone som det ser ut nu. (Fråga mig inte vem som la in Tandådalen i eventkalendern här på FR, det var inte jag.)

Grejen är att jag vill åka skidor. Snarast. Och jag gillade verkligen konceptet darriga försäsongsben + kanonsnö (som i dålig, artificiell snö, inte som i "fantastic" [plats för Doctor Who-gif här]) + lavinfara 2 + lite skidtest + öl + fantastiskt trevligt umgänge + kulinariska mästerverk (läs: gulaschsoppa på burk utspädd med massa pasta), you get it? Jag gillade grejen med att inleda säsongen med er, kära forumvänner (både er som jag alfakrull-taggat och alla er andra som jag har träffat eller ännu inte har träffat) och om inte skidfestarhelgen blir av, vad händer då?

Åka till Lindvallen istället? Eller Åre? Eller nån helt annanstans? Nån som har nån info om Sportlunch Big Air – blir det av och isåfall när? (Det är något speciellt med att frysa tårna av sig vid ett isigt big air-hopp.)

Vad gör vi?
Kom med förslag, kom med idéer. Eller ignorera en introvert jävels rop efter socialt umgänge och en sjutusans säsongspremiär och låt detta inlägg försvinna ner i träsket av skam och obesvarade frågor där det förmodligen, egentligen hör hemma.

Om ni undrar varför jag gör det här som en forumtråd och inte en Facebook-convo enbart till er som jag taggat här nedanför så är det för att:

1. Jag hatar Facebook.
2. Ni som var med i förra årets konversation vet hur urballad den blev.
3. Det då och då ploppar upp förfrågningar forumfolk emellan om att träffas och jag ser det här som ett ypperligt tillfälle för nämnda forumfolk (läs: oss) att göra just det. Och ju fler desto roligare, typ. Därför.

Eh ja, det var allt för mig såhär långt. Vi får se hur detta artar sig. För att förtydliga: är det någon som vill åka skidor med mig den 28-30 november-ish? Och isåfall var?

Bifogar även en forumtråd och en bild på Jarle som får symbolisera hur trevligt det var sist.

(
@Jibberisch @G-arle
@Chilla
@Jeppenator
@charliethon
@PNyberg
@MnO
@JesperAdamsson
@FilleJ
@joakimjb
@emillarsson
@JohanCarlsson
@Lee-nus och en herrans massa fler men jag orkar inte tagga alla.)

Vad gör vi istället?
Men Faaaaan!!:/ Max har sagt att powerbreak big-air ska bli av, jag vet dock inte när och antar att det är i tandådalen men är inte 100%!
Om inte skistar styr någon form av "skidtestarhelg" så måste någon annan göra det och om det inte blir några av oss här så blir det antagligen inte alls!
Jag bor nu i malung och har frågat en herrans massa folk om dem ska på skidtestar (då jag trodde att det skulle bli av) och precis varenda en ha svarat "ja självklart ska man det”.
Så vi måste styra något, samma datum som skidtestar i tandå brukar vara och samtidigt som powerbreak big-air, då lockar det antagligen mest folk och blir som det alltid har vart nästan!

Vad gör vi istället?
Ni kan vara lugna, det finns mycket att hämta under den mytomspunna skidfestarhelgen.
Det den där "infomatör-Helena" menar med att det inte är någon uppstyrd helg, är precis som det var förra året = Att det inte är Sportfack som håller i det och därmed inte listas som en "riktig" skidtest. Alla distar och märken som vill dyka upp med sitt tält och sina produkter, får dock det. Så jag hade kunnat gissa på att det blir ungefär lika stor tältby osv som det var förra året.

Powerbreak Air blir till 100% av och det med buller & bång, större än tidigare som arrangerats. Det är la till 99% säkert att det blir arenahoppet i Tandådalen, men det kvarstår några frågor som ska ses över.

Nitro har som vanligt filmvisning av deras årliga film (Bad seeds) samt den officiella efterfesten till "skidfestarhelgen" och det ska nog mycket till för att de ska byta bort Fjällis som plats för detta spektakel.

Så att jao, ses där ba!

Vad gör vi istället?
Vafalls? Jag har hoppat en vecka i Lappland för det här. Skidnerven spritter liksom lite för mycket för att jag inte ska få åka förrens vid nyår:)

Jag är på allt som går att lösa med lite logistiska trevligheter, och om det är som du säger
@adamklingeteg så känns det ju inte jättejobbigt att åka upp till tandå även om det inte är en "bestämd" skidfestarhelg?

@heddious, om det här inlägget trivs i träsket av skam och obesvarade frågor, vill jag bosätta mig där.

Vad gör vi istället?
Vafalls. Nog för att norra europas största skidanläggningsbolag kan ställa till med trams men det är stort även för dem. Jag förväntar mig minst en trea på lavinskalan i år, större isbollar i backen och framför allt fler kastruller i korridoren.

På önskelistan finns bara en förändring:
-stolsliftar

Vad gör vi istället?
Lindvallen är ju kanon. Äntligen är det möjligt för alla skidor att få exakt samma toppbetyg i gamle gode Gustav. Få slänter kan få så många skidor att prestera acceptabelt. Dessutom kan nedfarten dubblera som parkeringsplats även för oss utan driv på alla fyra hjulen om det skulle bli fullt längre ner. Ett givet val för de som sitter bakom skrivbordet i Sthlm och ritar eventkalendrar för SkiStar. Stort tack till att de senaste årens dårskap nu tillåts ljuda ut i full kraft över nejden i form av nerläggning av en klassisk vinteruppstartshelg.

Nämnda helg går det ju förmodligen att åka skidor i Tandådalen om än med lite mindre dunkande på test och festartrumman. Det om nu inte Skistar sätter på sig tomteluvan och lägger sig framför brasan i väntan på att de vinstgivande dagarna kring julhelgen ska infinna sig innan de trycker på den gröna knappen. Ski-In i Trysil öppnar nog säsongen för många och sen kommer ju som vanligt Åre ST&F med obligatorisk närvaro. Det ordnar sig nog även i år, men det kommer att ligga ett visst mått av vemod över försäsongen.

Vad gör vi istället?
gött att du har koll
@adamklingeteg
är dock fortfarande lite misstänksam.. i fjol gick det åtminstone att hitta info om boendebokning på skistars webb osv men so far har jag hittat nada där. men men, det är ju bara september.

@MnO den där ironin uppfattade till och med jag! :D

Vad gör vi istället?
JesperAdamsson sa:
Glöm inte vem det var som styrde ihop allt folk förra året @g-arle jag tål ansvar!!!
Jag är något oklar över vem som var kapten på skutan förra året. Jibberisch berättade och jag följde. En eloge till dig om det var ditt verk. Kan vi kanske styra så att helgens testande inte är begränsat till skidor? Jag tänker mig att vi kan prova bacon, öl och kastruller med, för att få ett så heltäckande bummartest som möjligt.

Vad gör vi istället?

@Heddious @G-arle
@jesperadamsson

Tssss...Jag steker bacon som jag åker, hårt och det luktar bränt. Jag fick inte tillräckligt med krädd för min gulasch med allting i heller.

Amatörer behöver kastruller.

Jag är på att köra ett heltäckande test, vi kan väl se vad alla jibbers klarar och inte klarar.

Det ligger en lång och svettig
@Chilla i min soffa, äter gifflar och påstår att han och hans vapendragare Björn dyker upp i Tandå.

Fler folk som är sugna är ju enligt rykten
@bud66.
@Glisseur kanske också ta sig i kragen.

Vad gör vi istället?
Jag har ihopfällbara kastruller. Får plats hur många som helst!

(Plus att det får att baka oändligt många fifflar i dem. Bifflar också om inte
@jibberisch bränner hela skiten såklart.)

Vad gör vi istället?
Har spenderat sista helgen i november i Backstugan i Tandådalen senaste 10 åren. Nu får det vara nog. Flyg bokat till Zurich istället. Hoppas på bra uppstart i Schweiz.

Vad gör vi istället?
G-arle sa:
@FilleJ, välkommen,
@jibberisch tar säker väl hand om dig!

@Jibberisch, det var ju min idé att vi skulle ha med oss gulasch som vi kunde lägga pasta i, försök inte!
När börjar vi skriva listan för tester?

Haha, tillåter du att han äter upp din gifflar!?

@charliethon hopfällbara? Hur?
Snicksnack! Kom hit och säg det!

Han var trött och hungrig, vågade inte säga nej.

En lista borde vi väl kunna knåpa ihop. Ska bara designa en tischa först!

Vad gör vi istället?
Jibberisch sa:
G-arle sa:
@FilleJ, välkommen,
@jibberisch tar säker väl hand om dig!

@Jibberisch, det var ju min idé att vi skulle ha med oss gulasch som vi kunde lägga pasta i, försök inte!
När börjar vi skriva listan för tester?

Haha, tillåter du att han äter upp din gifflar!?

@charliethon hopfällbara? Hur?
Snicksnack! Kom hit och säg det!

Han var trött och hungrig, vågade inte säga nej.

En lista borde vi väl kunna knåpa ihop. Ska bara designa en tischa först!
Jag är väl här kanske! Det är inte mycket jag gjort rätt i mitt liv men bulkversionen på felix gulasch är en av dem!

Men... Gifflar?

Ja, hur går det med det där? Får alla i Tandå var sin?

@Lee-nus För helvete Gandalf!

Vad gör vi istället?
Tester? Lista?

Jag vill ha en lista över innovativa sätt att slå sig på som Björn kan testa. Och även en lista på kulinariska upplevelser utöver gulaschen. Charlie har ju en talang för att börja laga nån sorts mat som sedan mysteriskt nog förvandlas till soppa.

@G-arle Gandalf är för gammal och tråkig för sånna här hyss.

@Gahnis välkommen i gänget, ju fler desto roligare!

Vad gör vi istället?
Lista över innovativa test som Björn kan slå sig på låter väldigt bra, framförallt iochmed att Björn i stort sett aldrig slår sig. Krävs en sjukt innovativ lista med andra ord.

Och ja, man kan göra soppa på allt. Som förvaras på det enda kyliga stället en bummarlägenhet kan erbjuda: balkongen.

Vad gör vi istället?
charliethon sa:
Lista över innovativa test som Björn kan slå sig på låter väldigt bra, framförallt iochmed att Björn i stort sett aldrig slår sig. Krävs en sjukt innovativ lista med andra ord.

Och ja, man kan göra soppa på allt. Som förvaras på det enda kyliga stället en bummarlägenhet kan erbjuda: balkongen.
KYLIG?! BALKONGEN? Den hade ju för tusan eget element!

Vad gör vi istället?

@heddious
@charliethon vad har ni haft för lyxiga bummarboenden?! Varma lägenheter!? Kallt och fuktigt känner jag igen...

Varför villa alla att Björn ska slå sig? Innovationen behöver ju inte vara sådär jättestor för det, ett lagom skär åt valfritt håll på tävlingskicken borde lösa en sjukhusvistelse.

Vad gör vi istället?
Vi (tfj) turnerar som vanlig med Nitro och kommer hålla låda på fjällis med Pastiche, och i år ska filmen även spelas upp ordentligt!

Vad gör vi istället?
Jadu @g-arle. Kontakter, dessa fina kontakter.
Vi hade tillochmed en fin fonduegryta och en ytterst ranglig raclette-ställning.
De använde vi jätteofta.
I tillägg till vår balkong och fenomenalt uppvärmda lägenhet då, såklart.

Vad gör vi istället?
Jag har aldrig varit i Sälen eller Tandådalen. Är detta anledningen att tanka 245:an och sladda dit?

Känns ju så.

Hade detta varit facebuck (tack för att det inte är det) hade jag klickat [Maybe].

Vad gör vi istället?
Heddious sa:
@Corin

https://www.freeride.se/calendar/1156_tandadalen-kickoff-weekend/

här kan du, och alla andra hugade deltagare, klicka om ni vill. finns även ett kanske-alternativ för den som är osäker. :)

245:an, är det samma fantastiska bummarbil som stod i Hemavan i våras?
Nä, den hette Sportvolvon a.k.a. Ferrarin och var en 945. Den lever(!) nu hos en av kockarna på Tärnaby Fjällhotell. 245:an jag syftar på är en hypotetisk efterföljare. Den finns alltså inte riktigt, och måste inte heller vara en 245, kanske kan bli en 745, vem vet?

Oavsett klickar jag i kanske, och ser om jag bränna dit.

Vad gör vi istället?
Corin sa:
Heddious sa:
@Corin

här kan du, och alla andra hugade deltagare, klicka om ni vill. finns även ett kanske-alternativ för den som är osäker. :)

Nä, den hette Sportvolvon a.k.a. Ferrarin och var en 945. Den lever(!) nu hos en av kockarna på Tärnaby Fjällhotell. 245:an jag syftar på är en hypotetisk efterföljare. Den finns alltså inte riktigt, och måste inte heller vara en 245, kanske kan bli en 745, vem vet?

Lång resa för eventuella riktigt kassa förhållanden :lol::lol::lol::lol::lol:

Senast ändrad:
Vad gör vi istället?
Hasse_Lindborg sa:
Corin sa:
Heddious sa:
@Corin

Det är ju som på vägen till alperna. Typ. Och blir ju mest för umgänget och eventuellt skidklämmande i så fall, eftersom skidpremiären lär vara gjord betydligt närmare husknuten.

Senast ändrad:
Vad gör vi istället?
Hasse_Lindborg sa:
Corin sa:
Heddious sa:
@Corin

"eventuellt kassa förhållanden"? :lol:
Garanterat kassa förhållanden!

Tillbaka
Topp