Vad hände med Åres halfpipe?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag kom av en slump in på sidan skiresorts.info och kollade in deras recension av Åre.
Det nämns flera gånger att man inte har en halfpipe.
Det förvånade något och jag googlade och hittade artiklar från 2004 som säger att Åre har en ny halfpipe i världsklass som kan anordna tävlingar.

Vän av ordning undrar vad som hände med denna halfpipe i världsklass? Försvann den och isåfall varför?

Jag kom av en slump in på sidan skiresorts.info och kollade in deras recension av Åre.
Det nämns flera gånger att man inte har en halfpipe.
Det förvånade något och jag googlade och hittade artiklar från 2004 som säger att Åre har en ny halfpipe i världsklass som kan anordna tävlingar.

Vän av ordning undrar vad som hände med denna halfpipe i världsklass? Försvann den och isåfall varför?
Det blev nog en avgiftsbelagd parkering istället.
“They paved paradise, and put up a parking lot...”

Du har ju fullständigt missförstått det jag har skrivit....:rolleyes:

Ja, faktiskt. Att använda sin makt att som konsument välja var man spenderar sina pengar är ju så marknadsekonomiskt som det kan bli. Problemet är ju bara att den skandinaviska marknaden för liftburen skidåkning har tillåtits att bli nästintill ett oligopol.

Vi kan förstås börja med en till tråd om Skistar och hur de gör vinst. Och att det är fel att göra vinst enligt Lars Ohly och @PisteCarver. Men kanske är detta mera relevant.

The Halfpipe Was Set to Rule Winter Sports. Now It Is Dying.
Tack för länken!

Ja, nej det behöver vi inte göra. :)
Den låg väster om Bräckeliften så det blev knappast en parkeringsplats, verkar blivit hopp och annat där.

Så den försvann för den inte användes så mycket längre alltså, när skedde detta?

Har ett svagt minne av att det fanns en half pipe där vm6an eller vm8an är nu för ca 20 år sen med, var iaf belyst på kvällen.

- Kostnad...
- Superpipes för tävlingar har blivit så stora att endast eliten kan använda dem.
- Man kan inte längre relatera till akrobatiken man ser på TV -> minskat intresse.

Samma problem i alla länder.

Det verkar dock som att mini-pipes à la 90-talet gör comeback!

Lite off-topic kanske, var i Kungsberget i helgen. Där hade de flera hopp med madrasser. De var ju perfekt för folk som vill träna på olika hopp de inte vågar göra utan madrass så att säga. Kan det inte göras några sådana i Åre med?

Jo ja man kan ju betala för att gå på Jump-yard men det inte samma sak samt att det kostar extra med och trängsel är ju inte heller lika bra inomhus känns det som.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp