Vad har du bokat vintern 2011/2012?

Jibberisch

Aktiv medlem
Jag letade men hittade ingen tråd som behandlade detta. Om det är en dubblett ber jag om ursäkt.

Inspirerad av min nya profilbild på forumet bokades i dagarna årets första snöresa. Men det var som vanligt inte helt lätt inte.

Bakgrund till tråden:
Semestern skall kollas, verifieras och föras in i någon sorts planering. Skidorterna skall lyftas upp och debatteras ungefär lika lång tid som det tar för valfri grek att inse att det där med skatt, i viss mån, är någonting fördelaktigt. Veckor skall synkas, skidor skall vallas och det finns säkerligen något jävla lock som skall läggas på någon sorts mental brunn också.

Till sist var det tajmat, bokat och klart.

Då slog det mig, vad har andra bokat? Vad missar jag? Vad missar jag inte?

Syfte med tråden:
Kasta upp din okunskap till allmän beskådan. Stoltsera med din erfarenhet. Ha synpunkter på andras planer. Tyck till. Inspireras! Skapa synergier! Ragga på någon som ska till samma ställe, samma vecka som du! Botten ur tunnan!

Exempel:

Resa 1.

Ressällskap:
1. Undertecknad
2. En alldeles för lång och förvirrad skåning som påstår att "Aussie rules" är en lika fantastisk sport som Helsingborg är en stad att bo i. (Detta utan att inse de relevanta likheterna mellan Helsingborg som stad och "Aussie Rules" som sport.)
3. En halv-halt och småsur surfar-flicka från Varberg, som påstår att det är häftigt att flyga drake på vattnet och detta med motiveringen "Det är en stor drake."
Edit; "Jag är inte småsur! Jag är antingen glad eller förbannad. Ingen jävla mellanmjölkssmåsur."

Varför?
Hon norrländskan som påstår att hon har en lägenhet där (som ingen sett), sa att det var bra. Det är bra. Därför åker vi tillbaka.

Vecka:
2

Varför?
Det var den enda veckan i januari som fungerade. Att vänta till Februari fungerar inte.

Arrangör:
UCPA

Varför?
De har ett oändligt glassförråd och ett koncept som i år går ut på att leta upp puder åt mig utan att jag själv behöver engagera mig. Vilket tilltalar mig efter jul/nyår.

Syfte med resan:
Verklighetsflykt. Att leva lite. Känna den där fartvinden i ansiktet igen. Igen!

Föredragen dryck under resan:
Signatur-drycken har alltid varit Fernet. Favorit-drinken är av någon outgrundlig jävla anledning "Irsh Car Bombs". Se, resdeltagare från Helsingborg för referens.

Resans Spotify-lista:
N/a för tillfället.

Övrigt:
Det vore kul att slippa vissa saker som inträffade förra året denna vända. Det vore kul att uppleva andra saker igen.

Senast ändrad:
Se och lär barn! Så här bör en, till synes meningslös, tråd presenteras. Från att ha sett rubriken, klickat och väntat mig ett 2 rader långt inlägg med halvtaskig stavning med frågan "Var är mest dope att shredda park" eller liknande lyckades TS få mig att se värdet i tråden och slipper därmed att jag tar ut min hungriga, kaffelösa ilska över just honom.

För att bidra lite, utan att följa mallen till punkt och pricka, så ska jag åka till Jackson Hole den 24 nov och vara där till mitten/slutet av april. Efter det ska jag spendera en månad i Valdez.

Resesällskapet är för närvarande mig själv som möter upp en till när jag är framme och delar boende med denna. Researrangören är jag själv ;)

Hellre förekomma än förekommas. Tack för omdömmet!

Din vinter låter alldeles för trevlig. Fick en liten livskris här. Fy fan. Fantastiskt.

Alltid varit sugen på Amerikas förenta berg, ångrar att jag inte fick tummen ur när jag bodde där. Att släkten flyttat till LA gör inte saken smidigare. Då ingen normalt funtad människa sätter sin fot där. Trots närheten till Florida.

Senast ändrad:
Haha, palla mallen :P

Jag åker med 3 söta norskor och en svenne till Kanada, jag och tjejerna drar dock till Hawaii 10 dagar i nov medan vi väntar på att liftarna öppnar i Revelstoke först.

Efter att ha varit puderluder i några månader blir det roadtrip genom USA med stop på de klassiska ställena efter västkusten.

Nästa sommar spenderas antingen på 2 hjul i Kanada eller på surfbräda i New Zeeland, har inte kommit så långt än ;)

Fortsätter fylla på denna eminenta tråd :)

Resa 1.

Ressällskap:
1. Undertecknad
2. Barndomsvän som är lika skidfrälst som jag nu på senare år
3. Trevlig fröken från Linköping som övriga två träffade under en vecka i Valtho förra vintern.

Varför?
Skidtestarhelg. (Och för att veckan innan i Tandå inte var möjlig pga av jobb)

Resa 2:

Ressällskap:
Hela gänget grabbar, 5st, som hängt ihop sen vi var 12, är nu 26. Överhängande risk för internskämt.

Vecka:
7

Arrangör:
UCPA

Varför?
Valtho som sagt var förra året så nu provar vi nått annat. Vecka 7 pga att vi har en lärare med oss som inte får ledigt annars.

Syfte med resan:
Verklighetsflykt. Att leva lite. Känna den där fartvinden i ansiktet igen. Igen! (Stöld)

Här är det Stroh som gäller!.

Upnorth;
För fan! Jag börjar nästan ångra tråden. Det enda jag kan klänga fast vid är att jag inte hade pallat att lyssna på norska en hel vinter - hoppas jag. För fan.

En roadtrip i USA är någonting man borde ha gjort. Vad är planerat? Jag blir nostalgisk.

Knuta;
Tack för att du finns! =)

Synd bara att ni åker vecka 7, eftersom UCPA -centrat i Serre kommer ha slut på glass då.

Stroh? Är ni galna?

Haha, jo. Men jag är 25 bast och har hängt i Oslo i 3 år nu, måste ut på äventyr ett jävla tag ;)

Blir Rev med roadtrips till Fernie/Kicking/Rogers under vintern, förhoppningsvis Whistler i vår för jag vill testa bikeparken.

Sen blir det att fixa bil och köra ner efter västkusten helt enkelt. Ska försöka se till att ha pengar kvar efter det här för att kunna sticka direkt till NZ ett tag, annars blir det tillbaka till Oslo för att "tanka" ^^

Btw, jag har mer eller mindre bara pratat svorska i Oslo, känns skitskumt att ha 2 språk i ett samtal :P Så nu ska jag lära norskorna svenska är det tänkt, hehe.

Skulle behöva göra sex stycken resor med den där mallen så skryter lite om vad jag ska göra i vinter.
Först en tur till Vemdalen vecka 48 och 49. Varför? SLAO Snowboard Crossover och vecka att träna skidåkning och förbereda för SLAO Steg 3.
Sen blir det ett jullov på tre veckor i kläppen och bara åka åka åka. Efter det ska jag till Italien, Champoluc fyra veckor för att gå SLAO Steg 3 och träna inför uppåka och Steg 4.
Högsäsongen görs i Kläppen med skidskola och träning inför Steg 4, förutom vecka 12-13 som förmodligen blir någonstans i Funäs där Steg 4 ska klaras av.

Resesällskap? En klass med 29 andra sköna människor som tycker skidåkning är det bästa som finns.
Dryck? i Sverige förmodligen Cheap Thrills och Elk Brew, studentbärs. I Italien blir det Grappa och Bombardino!

Nu är ju inte hela vintern bokad helt hundra än men vissa resor är bokade och vissa är preliminära

Resa 1. Preliminär

Ressällskap:
1. Undertecknad
2. Gammal kompis som jag åkt på ändlöst många skidresor med

Varför?
Skidtestarhelg.

Resa 2: Preliminär

Ressällskap:
Inte klart ännu men samma som första resan och troligtvis några till

Tid: I samband med jul/nyår på något sätt

Varför?
För att föräldrarna har stuga norr om Idre och det är alltid trevligt att komma igång i början på säsongen.

Resa 3: Bokad och klar

Resesällskap:
Samma som innan och därutöver 3 skidkompisar som jag åkt med många ggr. Det tillkommer nog ett antal kompisars kompisars också.

Tid: v6

Vart: Argentiere

Arrangör: UCPA, förstås

Varför: Ska bli kul att testa något nytt. Majoriteten har inte testat Chamonix-dalen innan

Resa 4: Bokad och klar

Resesällskap: Samma som resan innan med mindre modifieringar. Däremot tillkommer betydligt fler kompisars kompisar.

Tid: v10

Vart: Val d'Isere

Arrangör UCPA återigen

Varför?: För att det är den bästa skidorten i franska alperna i min mening. Perfekt blandning av fest och bra åkning. Denna resan får vi med fler mindre inbitna skidåkare just för att vädret den tiden på året är mer tilltalande och afterskin på Folie Douce kan roa även de som inte brinner för skidåkning.

Resa 5 Preliminär

Resesällskap: Ungefär samma som innan

Tid: Påsk

Vart: Åre

Varför: För att avsluta säsongen på ett bra sätt med lite solig slaskåkning och grymt bra fest.

Däremellan kan det mycket väl bli tal om några weekends till Idre/Lofsdalen-trakten men detta är de större resorna som det planeras för. Synd att man inte har fler semesterdagar... ;)

Upnorth;
Det låter tammefan fantastiskt. Lycka till med norskorna, snön, bergen och bilen.

SNDVLL;
Skryta var ett av syftena med tråden. Har själv aldrig haft ambitionen att lära ut någonting till andra människor, men har man den ambitionen och speciellt att lära ut skidåkning så låter det där inte helt oävet. Blev dock lite nyfiken på vad exakt dessa steg innebär.

Champoluc är trevligt. Grappa mindre trevligt.

Pillard;
Lite detta som var syftet med tråden. Intressant och underhållande att ta del av hur andra resonerar kring skidresorna som förgyller vintern.

Idre över nyår, har något svagt minne av att jag i vuxen ålder gjort just detta. Det var raketer och fruktansvärt många minusgrader inblandade. Någon kräktes på mattan.

Jibberisch sa:
Idre över nyår, har något svagt minne av att jag i vuxen ålder gjort just detta. Det var raketer och fruktansvärt många minusgrader inblandade. Någon kräktes på mattan.
Kyla i helt okristliga mängder brukar kunna erbjudas iaf. Nu tycker jag det får vara nog med det i år dock

Jibberisch sa:
SNDVLL;
Skryta var ett av syftena med tråden. Har själv aldrig haft ambitionen att lära ut någonting till andra människor, men har man den ambitionen och speciellt att lära ut skidåkning så låter det där inte helt oävet. Blev dock lite nyfiken på vad exakt dessa steg innebär.

Champoluc är trevligt. Grappa mindre trevligt.
Jo jag förstod att det var det. :)
Dom olika stegen bestämmer vilken nivå man har kunskap och färdighet att lära ut skidåkning på. Står mer om det här http://slao.se/Skidlarare.asp

Jibberisch:
Kul att min tragiska mängd åkning på en vinter kan väcka glädje hos någon iaf... ;)
Det där med glassen låter däremot allvarligt, är det så att den är slut när vi kommer ner så får vi i efterhand hemsöka din frys!

V. 5 blir det Val Thorens med en polare (hoppas på mer snö än förra säsongen)

V.9-10 Först Snowbird, UT och Alta, UT i totalt 9 dagar, därefter blir det Jackson Hole, WY de resterande dagarna.

Ressällskap:
1. Undertecknad
2. Sonen 13 år som sedan 2 år är helsåld på skidor.

Varför?
Vi var i Åre förra säsongen och det äger Sälen fett enligt sonen

Vecka:
9

Varför?
Tydligen är det viktigt att närvara i skolan.

Arrangör:
SJ, Åre Skilodge

Varför?
Nattåget är oslagbart. Läget är bra i Åre by.

Syfte med resan:
Det finns inget roligare än umgås med sitt barn och att utöva saker ihop.

Jag föregår med gott exempel och dricker inge sprit, bara vin och öl.

Senast ändrad:
Ressällskap:
1. Undertecknad
2. 5 klasskompisar från gymnasiet, alla är riktigt insnöade på park
3. killen som driver fucking edoggo

Sälen (lindvallen, kläppen och tandådalen)

Varför?
vi har i tre år gått på freeridegymnasiet i malung och pallar inte att inte åka
Vecka:
v,47-v,18

Varför dessa veckor?
har åkt 110 dagar det senaste 3 åren så verkar dumt att åka mindre denna vinter när man nu har chansen att åka mer

Jobb?
lite extra jobb på en skidbod, men bara det kommer nog bli för mycket
skulle ha följt mina polares exempel och inte jobbat alls

transport?
blir bil till backen var dag

Varför?
pallar inte gå till bussen

Syfte med resan:
köra svinmycket, ha kul som fan, chilla ut med dom skönaste killarna

alla former av drycker

Senast ändrad:
Måste säga att det här var en väldigt inspirerande tråd! Snacka om att man blir galet sugen på att åka på iväg på en snöresa. Ingenting planerat än så länge för min del, verkar som att vinterledigheten (från studierna) mest kommer att spenderas med jobb.. Någon weekend ska dock försöka hinnas med, Sälen eller Funäsdalen ligger högt upp på listan då nära vänner (och resesällskap) har stugor där. Återigen; väldigt bra tråd.

CookieMonster sa:
local häng i hemavan-tärnaby hela säsongen så behöver inte resa ;) jo juste, östra riket är inbokat över nyår :)
Fett!

Själv blir det nog också mest local häng i Hemavan/Tärnaby, möjligt vis Idre v.11 och så finns det en ytterst liten chans att det blir Frankrike v.5-6.

Transport blir satansjävlahelvetesbussen mellan Umeå och Tärnaby varje fredag och söndag. 6h enkel väg.

Resesällskap är väl lite olika, åksällskap lika så. Förhoppningsvis trevligt sådant!

Målet är att få mer än 100 skiddagar, kom till 98 förra säsongen. Nästan så man saknar racing med 160+.

Dryck blir möjligtvis Cola och en och annan Red Bull, men annars vatten. Inget annat är bättre då man turar.

Senast ändrad:
WorldSnowboadDay hafejll 18 december.
Sälen över nyår.
Österrike v9.

Annars blir det häng i lokala backen och day/weekend trips.

Resa 1.

Ressällskap:
1. Undertecknad
2. Sambo
3. Polare (får se vilka ;)

Varför?
Nyårsfirande..

Resa 2:

Ressällskap:
Jag å en polare som blev nyfrälst snowboardåkare likt mig själv förra året..

Vecka:
2

Arrangör:
Alpresor

Varför?
6115 inkl liftkort å käk kändes helt okej pris jämfört med exempelvis en vecka i åre.

Syfte med resan:
Se alperna för första gången :O

Förmodligen gott&blandat. Vatten på morgonen å starkare saker på kvällarna (;

Resa 3:

Ressällskap:
Jag å 2 polare som blev nyfrälst snowboardåkare likt mig själv förra året..

Vecka:
9

Arrangör:
Suntours

Varför?
Den enda resan vi hittade till en början (tidig september) till ett billigt pris under sportlovsveckan.

Syfte med resan:
Se alperna för andra gången :O käka baguetter å förhoppningsvis kunna koppla bort tentor å helvete ett tag.

den som lever får se!

Någon som vart i 2alps?

Tips på saker vi bör/inte bör göra?

Go tråd för övrigt :)

Resa 1

Ressällskap:
1. Undertecknad
2. Brorsan
3. En kompis som jag hittade när jag gjorde min första säsong
4. Kanske kompisens brorsa

Ort(er):
Andermatt 4 dagar
Engelberg 4 dagar

När:
Under nyår

Varför:
Var 2 dagar i Andermatt förra vintern och gillade berget och byn så pass mycket att vi var tvungna att åka tillbaka plus att vi hittade en bra restaurant med en jävligt god schnitzel efter att ha åkt buss och tåg från Lenzerheide för att sedan släpa skidväskor och resväskor genom hela Andermatt. Engelberg, för att det ska vara bra enligt dem som har varit där så varför inte prova när man ändå är i Schweiz.

Syfte:
Syftet är ju att få åka puder och känna sig tyngdlös och alldeles euforisk samtidigt som man får sig ett faceshot av något som för tillfället lyser med sin frånvaro här i Umeå.

Dryck:
Kommer till mesta delen att bestå av stora öl efter att skidorna har ställts in i förvaring för natten.

Resa 2
Är inte planerad ännu då schemat för vårterminen inte har släppts så det blir till att vara flexibel men deposition är betald för en studentresa med Handelshögskolan i Umeå till Åre i slutet av januari. Blir väl mest isiga pister och en massa öl på afterskin där man skryter om hur duktig man är om det ändå bara hade funnits puder.

Resa 3
Samma förutsättningar som för resa 2 men i annat sällskap och plats. Riksgränsen i slutet av mars, funkade bra i våras med en massa puder och lite folk så det borde väl funka till våren igen, eller?

Resa 4
Påsk i svenska fjällen, osäker på hur den ligger, med familjen. Mest för att det är trevligt och för att föräldrarna står för ölen och vinet efter en solig dag i backen.

s4rnstedt;

Alperna för första gången! Bergen, vidderna, tystnaden och den majestätiska känslan av att känna sej minst, mest ödmjuk och bäst i världen på samma gång. Jag tror du är på väg till en upplevelse som du kommer att bära med dej och som kommer att påverka dej resten av ditt liv. Chansen finns att du kommer känna en stark längtan dit när du inte är där. Någonting du möjligen kommer att få lära dej att leva med.

Att inte göra?
Ta er inte snö över huvudet, bokstavligt talat. Se till att bruka allvar på berget. Om bergen norrut inte är någon lek, så är bergen söderut oftast gravallvarliga.

Lita inte på några engelsmän.

Att göra?
Hyr en guide en dag eller två.
Drick en Irish car bomb efter en lyckad dag.
Ljug bara om fantastiska bravader om du är säker på att det inte finns några vittnen.

CookieMonster sa:
GOS sa:
CookieMonster sa:
local häng i hemavan-tärnaby hela säsongen så behöver inte resa ;) jo juste, östra riket är inbokat över nyår :)
Transport blir satansjävlahelvetesbussen mellan Umeå och Tärnaby varje fredag och söndag. 6h enkel väg.
haru missat att du kan ta tåget till lycksele??
Vet att jag kan det, men det är dyrare och tar ännu längre tid eftersom jag måste vänta lycksele, plus att jag måste skippa sista lektionen i skolan då. Så det suger rätt så hårt.

Resa 1.

Ressällskap:
1. Undertecknad
2. Pajen79 här på FR
3. Ett antal andra FR vänner som vi träffar där.

Varför?
Mängder av snö. Behövs det någon annan orsak?

Vecka:
1-4

Varför?
Jobbet tillåter inte längre frånvaro.

Arrangör:
Me, myself and I

Varför?
Inte så många arrangerade resor i den längden

Syfte med resan:
Återuppleva bummarkänslan 20 år senare.

Säkerligen Japans öl, troligtvis Sake men garanterat fin Single Malt.

Resans Spotify-lista:
N/a för tillfället.

Övrigt:
Ålder är bara en siffra!

Resa 2.

Ressällskap:
1. Undertecknad
2. Kompisar

Varför?
Varmt

Vecka:
7

Varför?
Sista veckan innan Sandlådan

Arrangör:
Ving

Varför?
Bra hotell med juste gym

Syfte med resan:
Torka ur öronen från pudret

Bra viner och goda single malt

Resans Spotify-lista:
N/a för tillfället.

Resa 3.

Ressällskap:
1. Undertecknad
2. Härliga kollegor

Varför?
Jobb

Vecka:
8-12

Varför?
De säger så

Arrangör:
FM

Varför?
No comment

Syfte med resan:
Hämta hem folk som inte mår så bra

Vatten

Resans Spotify-lista:
I rest my case

Övrigt:

Jibberisch sa:
s4rnstedt;

Alperna för första gången! Bergen, vidderna, tystnaden och den majestätiska känslan av att känna sej minst, mest ödmjuk och bäst i världen på samma gång. Jag tror du är på väg till en upplevelse som du kommer att bära med dej och som kommer att påverka dej resten av ditt liv. Chansen finns att du kommer känna en stark längtan dit när du inte är där. Någonting du möjligen kommer att få lära dej att leva med.

Att inte göra?
Ta er inte snö över huvudet, bokstavligt talat. Se till att bruka allvar på berget. Om bergen norrut inte är någon lek, så är bergen söderut oftast gravallvarliga.

Lita inte på några engelsmän.

Att göra?
Hyr en guide en dag eller två.
Drick en Irish car bomb efter en lyckad dag.
Ljug bara om fantastiska bravader om du är säker på att det inte finns några vittnen.
^^ låter som en plan!

Resa

Val d\'isere, 26 november till 5 maj. En så kallad säsong.

Varför i helvete då?

Det var tydligen fest där? De har två parker, så behöver man inte köra midjedjupt puder hela dagarna.

Resecamrados

1, En alfahane kallad Olle. Enligt sig själv bäst på allt, vilket han i stor utsträckning också är, ex. Fotboll, bli brun om sommaren, helt orädd, får tjejer i de mest knixiga situationer, rippad kropp.

2, Gustav, liite av Olles motsats. Blir inte brun, mindre rippad. Dock är han om möjligt ännu mer orädd. Stenhård i övrigt, tänjde ut båda ledbanden i knäna vid ett 25 meters hopp i Ågelsjön, kunde inte röra sig, simmade 0,3 kilometer till land i alla fall, där han klättrade upp till basecamp, för att sedan gå 1 kilometer till bilen.

3, Jag, Daniel, lite mitt emellan de båda. Stjäl Olles tjejer med mina blixtsnabba och sylvassa kommentarer och iakttagelser. Känns jäävligt indie.

Boende

En 22 kvadratmeters lägenhet i Rond Point des Pistes. Stolta innehavare av ett fondu-set!

Jobb

?.. Vi hoppas dock på att kunna få något litet extraknäck, annars blir det plan-b och sälja våra kroppar till britter.

Hur kommer vi dit?

Flyg från Arlanda till Genevé, där det förhoppningsvis finns bussar som kan ta hand om oss.

Resans musik

Det får väl bli min egna indielista, som ju hypats till skyarna.
http://grooveshark.com/#/playlist/Dannepannes+Indie+electro+pop+rock+alternative/53865250

Resans aktiviteter

Mustach-odlar-tävling.

Dubbel, för att kunna claima att man har dubblat för att sedan aldrig göra det igen.

Vem får egentligen mest grejjer (läs bh-ar och telefonummer) på Trophy Wallen?

Årets bail ska koras.

Resans dryck

Vitaminbalanserat vatten, vi är professionella atleter och förgiftar inte våra kroppar.

Eventuella problem

Gustav kan ingen franska, han har dock en parlör... 'un de niut' skulle visst betyda nattbar?

Olle och jag kan bara skolfranska = alltid grundform på alla verb 'jag är där igår'...

'the apparment is equipped with a double sofabed'

Vi drabbas av övermod första veckan eftersom vi bara är vana att få åka skidor en-två veckor om året. Bryter ett ben, missar halva säsongen.

//Daniel, SMACKADACKA

Tillbaka
Topp