Vad kostar en vinter i frankrikes berg totalt?

freeride_nu

Aktiv medlem
Asså jag har mina tankar på att dra och åka skidor ett år på nått berg där nere. Är det någon som har koll på hur mycket pengar som krävs för attt överleva där nere och kunna åka skidor?. Assa om jag inte skulle få ett jobb tex. vad kostar det att leva där?
hur mycket får man in på ett disk/städ jobb? hur mycket måsta man arbeta? berätta någon som vet snälla...
jag är helt okunnig i fråga
mvh peter

Ska ned till Chamonix om en månad och har därför kollat upp priser. Flygresan med sas till chamonix kostar 3000. Har kollat upp en 4pers lägenhet i Chamonix som vi ska dela på tre personer. Det kommer att kosta 12000 per person för fyra månader. Och sen går väl liftkoret på en 4 lakan. Sen till sist ska du ju ha mat också och hur mycket det kostar beror på hur kräsen du är.

Du säger att ett årskort kostar 4000 spänn men det är, om jag har sätt rätt, lite fel. Jag har för mig att årskortet kostar 4500 franska franc och det är nästan 6000 spänn.

Hej!
Jag var i Chamonix vintern 98. Jag gjorde nog bara åt 20 000 kr men jag bodde väldigt billigt (Trångt) och jag var bara nere i 3 månader. Man kan komma undan billigt men det kan också bli MYCKET dyrare. Jag köpte ingen ny utrustning vilket många gör. Chamonix är bra på det sättet att boendet är billigt. Skidåkningen är väldigt bra men problemet är att det finns så väldigt många duktiga åkare så lössnön tar slut på några timmar om man inte går med hudar.

Hoppas du får det bra nu i vinter.
Själv ska jag ner till Chamonix igen.

/Adam

som sagt så kan det kosta 20k men om utrustning pajjar eller du behöver sändare,sond o spade!!! skidor/bräda krasar!! ltie lagningar o sånt!!!maten kan du komma undan jävla billigt om du har bil o handlar på Carrefour i Sallanches (20 min därifrån) en gång i veckan!!!men tycker ändå du får räkna med 40k på 4 månader!!!om du inte ska jobba nåt alltså!!!jag levde dock ganska dyrt säsongen 04/05 o fick hosta upp ca 60k!!

piiiiz

Som de tidigare inläggen sagt, det beror men runt 20-25.000 kronor. Läste en artikell om en kille på en skum sajt som hetter skidsajten.se som la fem veckor i Svejts för i runda slängar 20 tusen spänn.

Frankrike är ganska dyrt när det gäller boende och mat. I svejts kan man få enlägenhet för 3-4 personer för cirka 70-80 sfr, dvs 420-480 kronor per dag. Blir cirka 14.000 per månad, dela det med fyra under tre månader så är du nere på cirka 11-12.000 papp för boendet. Likftkort och mat på det gör ytterligare 10-12.000 spänn.

Jämfört med en charteerresa är det som hittat.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp