vad packar du i ryggsäcken när du ska åka bc?

• Trådstartare Trådstartare The_Snarf
  • Start datum Start datum
Tompan14 sa:
Jarle sa:
Jag måste bara fråga varför? I mitt tycke är multiverktyg sladdriga, dåliga kompromisser vars målgrupp är män som bär mobiltelefonen i ett läderfodral på bältet.
Har alltid med mig dakine-"pistolen", egentligen bara en smidig skruvmejsel med olika bits, alltid bra att kunna laga saker och justera bindningar.

evil sa:
Självklart åker en termos med så även ett litet liggunderlag, övriga här verkar äta lunch på stående fot eller med blöta rumpor.
Vänd skidorna upp och ner och sitt på belaget/hudarna, det sistnämnda är nästan som en soffa. Alternativt ryggsäcken,
onödiga prylar i väskan är utav ondo!

Lee-nus sa:
+1 pa nojlas. maste du forresten bade ha vantar och extra vantar? :)
Alzheimers vettu...

Tompan14 sa:
Dessutom, hinner du inte till ölhaket innan abstinensen slår in om du börjar tura först klockan elva? Kanske dags att se över dina alkoholvanor :P
Jag tänkte snarare som i att de flesta som pysslar med afterski inte brukar vara, så att säga, fit for fight för än relativt sent på förmiddagen som tidigast :P

Tompan14 sa:
Jarle sa:
Jag måste bara fråga varför? I mitt tycke är multiverktyg sladdriga, dåliga kompromisser vars målgrupp är män som bär mobiltelefonen i ett läderfodral på bältet.
Ni som har med er dessa livskris-statussymboler-för-den-fattige-mannen, exakt vad är det ni räknar med att använda dem till? Vad i er utrustning är det som kan gå sönder men samtidigt lagas med enbart ett multiverktyg?
Jag kritiserar er inte (jag säger bara att ni har fel :P ) själv har jag vanan att alltid ha en kniv med mig och nyttan av den kan man ju ifrågasätta, men jag måste ha den med. Och nej, det är inte för att jag är finsk...
evil sa:
Seriøst? 15+ svar och ingen packar ner termos med kaffe? Vissa saker måste prioriteras.
Självklart åker en termos med så även ett litet liggunderlag, övriga här verkar äta lunch på stående fot eller med blöta rumpor.
Har du provat att bygga en bong utan multiverktyg?

Vad gäller kaffet så är det alltid nån som "bara måste" släpa med det och då har vi smarta koffeinister både fått kaffe på tur och sluppit bära...

/r

rabbit sa:
johanpowderhallgren sa:
stavar är alltid bra att ha har knäck 2 par i på en dag
Men att sen släpa på ett par extra stavar varje dag? Seriöst? Har du ett par riktiga stavar eller är det några fem-delade-trekking-stavar-som-komprimerar-till-storleken-av-en-liten-termos?
Varför inte ett lagnings-kit?

Jag vill verkligen inte försöka få dig att sluta släpa ett par extra stavar, jag är bara nyfiken på varför och verkligen? :)
Frågor är första steget mot förståelse.

ryggsäck:
spade
sond
vatten/vätska
nödproviant
multiverktyg
kemvärmare
karta
kompass
stighudar
balaclava
skal-vantar
extra handskar
extra goggles eller glas-till-goggles
förbandslåda(välutrustadevarianten)
plånbok
telefon
radio
förstärkningsplagg

En notis är att inte hålla kompassen i närheten av transan när man vill ta ut riktningen.
Ta inte med något i förbandslådan som du inte kan med. Gå på kurs, lär dig \"lådan\". Finns få saker så deprimerande som att undra över om man kunnat rädda det där livet ifall man gått på alternativt; kommit ihåg vad de sa på kursen...
/r
Du är nog en utav de första som skriver att de faktiskt har med sig ett första-hjälpen kit. Lite skrämmande få.
Termos med varm dryck ska inte underskattas. Bra att hela tiden få i sig varm vätska istället för kall och även som en säkerhetsgrej om man nu skulle bli fast någonstans en längre stund.
Instämmer även på att sittlappen utav mindre storlek är en väldigt bra sak i packningen då den tar minimal plats när den ligger längs ryggen och inte heller väger många gram. Går självklart ha andra saker att sitta på men oj så mkt lättare och smidigare det är med en sittlapp.
I övrigt verkar väldigt många släpa på väldigt mkt onödiga prylar...

Grund
Transa(på kroppen så klart)
Spade
Sond
1:a hjälpen kit
Vatten

Extra
Extra tröja, vantar, ibland googles
Mössa
Karta
Kamera
mobil med gps.
ev. verktyg och tejp
Mat, beroende på längd, men ofta minst choklad.

Tycker dock generellt sett att det är ett jävla massa tjafs om utrustning hit och dit och generellt sett är vi från norden värst, vi har alltid mest utrustning med oss och dessvärre sällan mest kunskap eller erfarenhet (dock inget likamed tecken mellan dem).

Ju mer man lär sig desto mer förstår man hur lite man vet.

CustomX sa:
Grund
Transa(på kroppen så klart)
Spade
Sond
1:a hjälpen kit
Vatten

Extra
Extra tröja, vantar, ibland googles
Mössa
Karta
Kamera
mobil med gps.
ev. verktyg och tejp
Mat, beroende på längd, men ofta minst choklad.

Gillar listan och reflektionerna med.... mycket snack om vem som kan och vet mest...

Tycker dock generellt sett att det är ett jävla massa tjafs om utrustning hit och dit och generellt sett är vi från norden värst, vi har alltid mest utrustning med oss och dessvärre sällan mest kunskap eller erfarenhet (dock inget likamed tecken mellan dem).

Ju mer man lär sig desto mer förstår man hur lite man vet.

Många av er vet vad ni ska ha med och inte.
Men i all välmening tränar ni transiversök eller studerar snöprofiler inför varje kommande säsong.
Med transiver på en höskulle eller på en åker.
Snöprofiler kanske i teorin inför stundande säsong.
Ta vara på er i kommande säsong
Mvh

AndersCederholm69 sa:
Många av er vet vad ni ska ha med och inte.
Men i all välmening tränar ni transiversök eller studerar snöprofiler inför varje kommande säsong.
Med transiver på en höskulle eller på en åker.
Snöprofiler kanske i teorin inför stundande säsong.
Ta vara på er i kommande säsong
Mvh
Bra poäng! Snö-/lavinkunskap samt vett bakom pannbenet förekommer i blandad utsträckning, och även om man verkligen har koll på allt det där (och äger alla tekniska prylar som gör dig "odödlig"), så tar ofta puderhetsen och euforin över förnuftet.

JCM sa:
Jarle sa:
Jösses vilka långa listor en del hade, en flaska Fernet och en rulle silvertejp borde väl lösa det mesta för en riktig karl?
Vad ska du med silvertejpen till?
Jag är ju ingen riktig karl så det var inte riktigt ämnat för mig.
Silvertejp brukar jag dock ha med en bit. Silvertejp = första förbandskudde som Broddan var lite orolig över att många inte hade med sig. Duger till allt från småsår till spjälkning av benbrott

Jag måste ändå säga att jag är förvånad att det inte är fler som packar med sig en reservskidspets i aluminium...

Jarle sa:
JCM sa:
Jarle sa:
Jösses vilka långa listor en del hade, en flaska Fernet och en rulle silvertejp borde väl lösa det mesta för en riktig karl?
Vad ska du med silvertejpen till?
Jag är ju ingen riktig karl så det var inte riktigt ämnat för mig.
Silvertejp brukar jag dock ha med en bit. Silvertejp = första förbandskudde som Broddan var lite orolig över att många inte hade med sig. Duger till allt från småsår till spjälkning av benbrott
Skulle säga att näst efter Multitool så är silvertejp det jag har mest frekvent användning för på berget (Bortsett från de uppenbara så som skidor m.m ;) ). Förstahjälpenkittet har också kommit fram vid ett par tillfällen, som tur är inte så himla många.

Kommentaren om vikten av att träna med sin lavinutrustning satt verkligen på sin plats.

Blide sa:
Fel forum?

Stavar var väldigt ambiöst, tar de inte mycket plats?
För mig blir det nog såhär:
- lavinutrustning (silvertejp på spadskaftet)
- första hjälpen
- 2 vattenflaskor
- liten dunjacka
- extra gogglar
- tunna/tjocka handskar
- SPOT (gps nödsändare)
- nödbivack-säck
- leatherman
- pannlampa
- mat (duh)
- karta
- stighudar ;-)
- stegjärn
- yxa
- vid behov: glaciärutrustning, rep, sele
- liten handduk, livsviktig

Kan verka lite overkill med stegjärn och yxa, men har ett par gånger varit helt säker på att inte behöva det och sen saknat dem...

Skall nog få leta sig in ett stav reparations-kit ala Freeskiing-boken, snabbvalla, walkie och kanske snöankare.
Du har ju bara fyllt halva väskan, massor av plats kvar.

Följande måste finnas i min ryggsäck för att jag ska känna mig komplett:

Cykel
Stekpanna - gjutjärn ofc
Thinner
Doftljus
Plektrum
Skalenlig modell av konserthuset i Sydney
Tv-tablå
Svenska Akademins Ordlista
Glutenfritt bröd
Glock - bättre än yxa för det finns burstmode

Det enda jag brukar ha med mig e en flaska fernet och ett paket bacon, så att man kan överleva en snöstorm om det kärvar till sig. Som bonus kan lavinhundarna hitta en snabbare (tack vare bacon) om det skiter sig på nedvägen. Åker dock aldrig tillräckligt flackt för att det ska kunna gå laviner, så det ska ju inte va nåt problem.

Nä, men skämt åsido är det väl olika varje gång, beroende på vad man ska klättra upp för och hur länge man ska vara ute. Som minst har jag bara med mig hudar, på nedvägen hamnar de då i fickorna. Som mest bär man med sig alldeles för mkt julgranspynt för att det ska kännas värt det. Har även slunkit med två flaskor champagne nån gång.

Mins när min pappa berätta när han gick i fjällen i 1 vecka
då snåla man på vikten (inget konsert hus från sidney)
Han kapade tandborsten så han hadde borsten kvar och hade tandkrämen i en påse för att tuben vägde.

En följdfråga till denna tråd; vad använder ni för ryggsäck?

Jag har för tillfället en alldeles för liten och behöver byta upp mig. Vill helst inte ruinera mig helt och hållet men trots det hitta en bra väska. Bra kvalitet, bra uppdelat i fack, minst 2 spännen över bröst/mage, gärna plats för camelpack osv.

angående snöprofiler så e det ja inget man egentligen gör =) ryckte säger att guider kuggas om dom börja gräva sån på examen....

rätta mig om jag har fel

kebabmannen sa:
då snåla man på vikten (inget konsert hus från sidney)
Han kapade tandborsten så han hadde borsten kvar och hade tandkrämen i en påse för att tuben vägde.
det va väll inget när man bestiger mt everest å liknade då klipper man bort tvättlapparna i kläderna :P

kebabmannen sa:
då snåla man på vikten (inget konsert hus från sidney)https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=81303&p=2"e=906860#reply
bagge_87 sa:
det va väll inget när man bestiger mt everest å liknade då klipper man bort tvättlapparna i kläderna :P
Det är ingen seriös vandrare som håller på med sådana fjuttiga saker. Att spara gram lönar sig knappast, det blir ingen viktminskning att tala om även när man summerar allt.
UL-packning handlar om att spara kilon! Genom att välja en GoLite Jam istället för en Haglöfs Alaska, att välja ett tarp istället för ett Hilleberg, ett Optimus Crux istället för ett Trangia 27 osv. så kan man minska sin basvikt från ~20 kg till ~7 kg, och det är en skillnad som märks!
Att klippa bort tvättlappar när man går i storskor och bär klätterutrustning är lönlöst, då är det till och med bättre att släppa av en riktig brakskit innan man ger sig av så man blir kvitt lite tung metangas...

Senast ändrad:
Många människor bär på ett antal extra kilon i form av fett. Innan man börjar jaga gram så kan det vara en idé att banta bort eventuella överskottskilon. För det mesta brukar man även få lite bättre kondition på kuppen.

Jakbob sa:
En följdfråga till denna tråd; vad använder ni för ryggsäck?

Jag har för tillfället en alldeles för liten och behöver byta upp mig. Vill helst inte ruinera mig helt och hållet men trots det hitta en bra väska. Bra kvalitet, bra uppdelat i fack, minst 2 spännen över bröst/mage, gärna plats för camelpack osv.
För snowboard rekommenderar jag Dakine pro II
eller Dakine heli pro DLX

Jag jag kör på the north face jester. Den är riktigt skön rekomenderas starkt

iLd0tt0re sa:
Många människor bär på ett antal extra kilon i form av fett. Innan man börjar jaga gram så kan det vara en idé att banta bort eventuella överskottskilon. För det mesta brukar man även få lite bättre kondition på kuppen.
+ 1

Tompan14 sa:
kebabmannen sa:
då snåla man på vikten (inget konsert hus från sidney)https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=81303&p=2"e=906860#reply
bagge_87 sa:
Det är ingen seriös vandrare som håller på med sådana fjuttiga saker. Att spara gram lönar sig knappast, det blir ingen viktminskning att tala om även när man summerar allt.
UL-packning handlar om att spara kilon! Genom att välja en GoLite Jam istället för en Haglöfs Alaska, att välja ett tarp istället för ett Hilleberg, ett Optimus Crux istället för ett Trangia 27 osv. så kan man minska sin basvikt från ~20 kg till ~7 kg, och det är en skillnad som märks!
Att klippa bort tvättlappar när man går i storskor och bär klätterutrustning är lönlöst, då är det till och med bättre att släppa av en riktig brakskit innan man ger sig av så man blir kvitt lite tung metangas...
givetvis men jag tror redan dom har det lättaste på marknaden plus om det e sant så skulle jag gissa att dom gör det för mentala biten...

efter att ha läst tråden kan man ju ganska enkelt påstå att 90% av freeride tar sig själva på lite för stort allvar.

svveet sa:
...
Har inte Transa eller sond då jag inte har tränat med sånna grejer och därför håller mig borta från såna områden. Åker bara safe BC eller med folk som har koll.
Tror inte att du förstår vad BC betyder om du säger så.
Annars är det lite som att säga "jag använder inte bilbälte för jag åker bara motorväg eller med säkra bilförare".

nu när jag läser det inser jag hur dumt det låter. skriver istället på min skiddag i smygoffpisten. Blandade ihop tråden med en likande som jag läste för några dagar sedan.

Jo det finns en ju en till liknande tråd (vad nu dessa ska vara bra för?) som spårade ur häromdagen.

vilken tråd var (är) bästa guiden till bc packning? kanske inte hade varit nödvändigt att skapa en till :p

svveet sa:
nu när jag läser det inser jag hur dumt det låter. skriver istället på min skiddag i smygoffpisten. Blandade ihop tråden med en likande som jag läste för några dagar sedan.
Låter dumt oavsett var du skriver det. Lavinutrustning bör bäras och vara påslagen så fort skidorna/brädan är på fötterna. Jag slår på min när jag lämnar huset och stänger av den när jag kommer hem (Alternativt när jag sätter mig i bilen/ bussen hem).

Att du inte tränat på det låter ännu dummare enligt mig, för det första för att det är allas ansvar att ha koll på lavinsäkerhet i en grupp, för det andra så kan inte nån som har "koll" på det rädda dig om du inte har en sändare på dig hur duktig han eller hon än är. Ingen kan med 100% säkerhet förutsäga var och när en lavin kommer att gå.

Ortovox freeride-väskor sitter riktigt grymt på ryggen. Har själv en 22:a och är supernöjd. Men om man ska gå på längre turer behöver man nog lite mer än 22 liters.

Ludiu sa:
Ortovox freeride-väskor sitter riktigt grymt på ryggen. Har själv en 22:a och är supernöjd. Men om man ska gå på längre turer behöver man nog lite mer än 22 liters.
Hade en 45a förra säsongen som bokstavligt talat föll isär. D-fästet gick av medans jag bootpackade och det vara bara tur att jag hann fånga upp mina skidor innan de flög iväg, A-fästet och yxfästet gick sönder vid ett annat tillfälle och fick massa småhål i väskan av vanlig dagsanvändning.

Jag flera, som du, som är nöjda med sina ryggor och de är säkert bra och jag hade otur kanske. Men jag skulle inte rekommendera dem efter hur det gick med min.

Ludiu sa:
fjällrävens ryggsäckar är sköna.

Blidee sa:
Ludiu sa:
Hade en 45a förra säsongen som bokstavligt talat föll isär. D-fästet gick av medans jag bootpackade och det vara bara tur att jag hann fånga upp mina skidor innan de flög iväg, A-fästet och yxfästet gick sönder vid ett annat tillfälle och fick massa småhål i väskan av vanlig dagsanvändning.

Jag flera, som du, som är nöjda med sina ryggor och de är säkert bra och jag hade otur kanske. Men jag skulle inte rekommendera dem efter hur det gick med min.
Ok? Vi var flera som hade freeride 22 eller 18 förra säsongen och alla var nöjda med sina verkade det som. Inbyggt ryggskydd är ju inte heller så dumt.

Tillbaka
Topp