Vad packar ni i takboxen?

DariBer

Medlem
Vi är sugna på att gå från skidhållare på taket till takbox.

Jag har ingen som helst erfarenhet av takboxar, mer än de sitter på taket, typ.

Det jag undrar är, ni som har takbox, vad packar ni i den förutom skidorna?

För våran del vore det nice om man kunde även få plats med pjäxor, men man kanske inte har pjäxorna i takboxen?

Vi har 4 par skidor, 2 par på 160cm långa och sedan 2 par små barnskidor. Tänkte man packar de längst fram och på så vis kan packa mer baktil där det är högre. Eller har jag fel här?

Man kan packa där vad som helst som tål gällande temperatur, men tänk bara på att hålla vikten nere där uppe på taket.
Ok, min fråga är kanske mer, vad får plats.

Självklart beror det på vad man har för takbox.
Men vad får man plats med i en gammal hederlig Packline P90 och i en mer slimmad Packline FX-SUV

Vi har tre par skidor, två par pjäxor, stavar och ryggskydd till hela familjen i takboxen. Får plats med mer om man vill. Vår box är en Hapro.

Fundera på öppningen av boxen också. Syrran når t.ex inte upp att öppna deras box som öppnas bak på en XC60.

Vid kallväder kan boxen funka som tillfälligt kylskåp också. Om man packat bilen smällfull men kommer på att man måste handla mat på vägen upp till fjällen.

Fundera på öppningen av boxen också. Syrran når t.ex inte upp att öppna deras box som öppnas bak på en XC60.

Vid kallväder kan boxen funka som tillfälligt kylskåp också. Om man packat bilen smällfull men kommer på att man måste handla mat på vägen upp till fjällen.
Höjden är nog inget problem, vi har en Tesla Model 3 och den är rätt så låg.

Vi har en box på ca 520l(stor altså) dö signifikant other lär ha haft in 16 par längdskidor i den samt några stavar i rör… i vårt fall e det mer vad man inte har i takboxen.. skidor,stavar, pjäxor,hjälmar, barnpulkor, hundmat, mat, kläder… vi har alltid bil med för liten baklucka ( kan bero på hundarna..) så utan en stor box skulle tetriset inte fungera. Men om man har eller ev tänker köpa en suv så köp en som öppnas från sidan. Å allmänna tipset är väl att köpa en stor!

Edit, sen finns det ju begränsningar hur mycket som man får lasta på taket… men än har inte boxen flugit

Senast ändrad:
Höjden är nog inget problem, vi har en Tesla Model 3 och den är rätt så låg.
Nä då borde inte höjden vara något problem. Eventuellt om ni parkerar åt ett visst håll för att laddluckan ska komma rätt och har en garagevägg på sidan takboxen skulle öppnas. Vissa boxar kan öppnas från båda hållen.

Packar allt som det ska åkas på och tillhörande boots/pjäxor.
Mat som klarar av att ligga kallt åker oftast takbox också. Har även haft hjälmar och vantar där någon gång.

Packar allt som går att få in i takboxen, jättetunga saker kan man ju försöka undvika.
Har en MontBlanc som är öppningsbar från båda sidor vilket jag kan rekomendera!

På sommaren passar det perfekt med 2st stigcyklar + en massa bröt man använder till det.
Skönt när man stannar till att ingen ser vad man har för last...

Packar ner skidorna (ett par 168 och två par juniorskidor) i en skidväska som läggs i takboxen.
Sen packar vi alltid kläderna i vaccumpåsar så det tar liten plats och dem åker också upp i takboxen.
Så i stort sett vad man vill kan vara i boxen så länge det klarar det kalla vädret.

Vi har en packline från 1980-talet och en thule från 2015. Thulen är mycket tystare men krångligare, går att öppna åt alla håll vilket är skönt för då kan ju den enkelt blåsa sönder så man får möjlighet att byta ut mekanismen. ;) Dessutom är den lite för kort om man vill ha med längdskidor.Ja ni hör ju vilken som hänger på väggen så att grannarna kan avundas oss och vilken som används.

Med det sagt så när vi åkte över nyår så hade vi 6 par skidor och stavar, 3 kg frusen kyckling, 6 frysta humrar, 4 ryggskydd, lite ved samt verktyg. Lite för tungt egentligen, tänker att det är smartare att köra skidor, stavar och kläder. (saker som tar mycket plats utan att väga så mycket.)

Vi är sugna på att gå från skidhållare på taket till takbox.

Jag har ingen som helst erfarenhet av takboxar, mer än de sitter på taket, typ.

Det jag undrar är, ni som har takbox, vad packar ni i den förutom skidorna?

För våran del vore det nice om man kunde även få plats med pjäxor, men man kanske inte har pjäxorna i takboxen?

Vi har 4 par skidor, 2 par på 160cm långa och sedan 2 par små barnskidor. Tänkte man packar de längst fram och på så vis kan packa mer baktil där det är högre. Eller har jag fel här?
Vill slå ett slag för Bakboxen, dvs den som sitter på dragkroken. Rymmer allt förutom skidor > 150cm, men största skillnaden att den varken ger ökat luftmotstånd eller låter i fartvinden.
Den är tiltbar, så det går att öppna bagageluckan utan problem. Vissa modeller går även att göra om till cykelhållare för 4 cyklar.

Enda fördel med takbox är just att den klarar längre skidor. Annars tycker jag personligen att bakboxen är mycket bättre.

Om du ska skaffa en takbox så se till att den öppnas från sidan. Allt annat är värdelöst. Och håll vikten nere så mycket som möjligt. Bilen blir ostadigare med 50+ kilo på taket om det dessutom blåser.
Här vinner återigen bakboxen.

Senast ändrad:
Vi hade en autoform tidigare (varianten som du ser med kexchoklad tryck) . Den var rymlig. 4 skidor plus extra grejor. Ibland mat beroende på tempratur, pjäxor fick åka där ibland. Snömattor ,pulkor. 4 skidor och 1 snowbord inga problem.

Autoform hade mycket överhäng bak så på bilen vi har nu gick inte den ha då vi knappt fick upp bakluckan på bilen.

Kör nu med Packline FX-SUV. Klart mindre volym. Nu är det bara skidor i boxen. Max 4 skidor och 1 snowbord om jag trixar lite.
Ser inte hur jag skulle få i en pulka ihop med några skidor.

Ok, min fråga är kanske mer, vad får plats.

Självklart beror det på vad man har för takbox.
Men vad får man plats med i en gammal hederlig Packline P90 och i en mer slimmad Packline FX-SUV

Vi har en "gammal hederlig" glasfiber Packline 90 cm bred. Köpt begagnad för 1200 kr, vilket är en viss fördel mot nya boxar och bakboxar som kan kosta tio ggr så mycket.

Den är nog minst lika aerodynamisk och "tyst" som många nyare boxar, men rymmer inte så mycket på höjden. Och den är något tung att hantera utanför bilen. Men den brukar gå att fylla så att lämplig maxvikt uppnås - jag tror inte att större volym gjort mycket nytta. Fullpackade pjäxbagar kan bli litet svåra att klämma in ovanpå skidorna, det löses genom att packa dem separat i plastpåsar.

Sex par skidor/stavar och fyra par pjäxor (liggande i påsar) ryms t.ex. utan större problem och redan där är nog maxvikten uppnådd. Och med så många par skidor får man skippa en del skidfodral.

Nackdel - vid minus 20 grader krymper gasen i dämparna som håller locket uppe (så att locket måste hållas uppe manuellt), löses med hjälp av liten träpinne! :-)

1767777521241.webp

Senast ändrad:
Vi hade en autoform tidigare (varianten som du ser med kexchoklad tryck) . Den var rymlig. 4 skidor plus extra grejor. Ibland mat beroende på tempratur, pjäxor fick åka där ibland. Snömattor ,pulkor. 4 skidor och 1 snowbord inga problem.

Autoform hade mycket överhäng bak så på bilen vi har nu gick inte den ha då vi knappt fick upp bakluckan på bilen.

Kör nu med Packline FX-SUV. Klart mindre volym. Nu är det bara skidor i boxen. Max 4 skidor och 1 snowbord om jag trixar lite.
Ser inte hur jag skulle få i en pulka ihop med några skidor.
Så i en Packline FX-SUV får man inte plats med 2 par skidor runt 160cm och 2 par barn skidor (120cm och 140cm) stavar och pjäxor till samtliga 4?

Vi har en "gammal hederlig" glasfiber Packline 90 cm bred. Köpt begagnad för 1200 kr, vilket är en viss fördel mot nya boxar och bakboxar som kan kosta tio ggr så mycket.

Den är nog minst lika aerodynamisk och "tyst" som många nyare boxar, men rymmer inte så mycket på höjden. Och den är något tung att hantera utanför bilen. Men den brukar gå att fylla så att lämplig maxvikt uppnås - jag tror inte att större volym gjort mycket nytta. Fullpackade pjäxbagar kan bli litet svåra att klämma in ovanpå skidorna, det löses genom att packa dem separat i plastpåsar.

Sex par skidor/stavar och fyra par pjäxor (liggande i påsar) ryms t.ex. utan större problem och redan där är nog maxvikten uppnådd. Och med så många par skidor får man skippa en del skidfodral.

Nackdel - vid minus 20 grader krymper gasen i dämparna som håller locket uppe (så att locket måste hållas uppe manuellt), löses med hjälp av liten träpinne! :-)

Visa bilaga 42878
Ja en Packline 90 kan man hitta hyfsat billigt.
Hur sitter din fast mot takräcket, finns det någon snabbkoppling?

Teslas takräcke är ganska breda, om det är en bygel uner så är jag orolig att den inte kommer runt. Men Packline 90 har kanske stöd för T-Spår?

En hel del:

Ja en Packline 90 kan man hitta hyfsat billigt.
Hur sitter din fast mot takräcket, finns det någon snabbkoppling?

Teslas takräcke är ganska breda, om det är en bygel uner så är jag orolig att den inte kommer runt. Men Packline 90 har kanske stöd för T-Spår?

Det finns hål i botten där man kan fästa T-skruvar som jag köpt separat (ej från Thule eller Packline, ej dyrt). Annars kan man borra hål. Jag har förresten borrat några extra drän-hål för smältvatten.
T-spårs-skruvar funkar jättebra med en gammal Packline om man har takräcke med spår. Visst tar det ett par minuter längre än nyare snabbkopplingar men man klarar det ensam. Det sitter perfekt, kompakt och snyggt, både på ut- och insida.

Så i en Packline FX-SUV får man inte plats med 2 par skidor runt 160cm och 2 par barn skidor (120cm och 140cm) stavar och pjäxor till samtliga 4?
4 skidor inga problem men samtidigt 4par pjäxor...🫤. Går nog men inte bara lägga ditt behövs lite planering. Typ dela ett par skidor och lägg ovanpå de andra. Undersida upp och hitta plats där bindningarna kan komma mellan.

Inga barn i boxen ;).
Man får oftast plats med mer än man tror men det är bra om man fäster grejerna så slipper man oroas för att skidor och stavar åker runt och för oväsen.

Har fått plats med 5 par skidor + 2 haldemonterade snowracers och lite annat löst i en sådan box. Nackdelen är att den är relativt kort, bananböjd och låg vilket gör den svårlastad. Är därför svårt att svara på frågan då det lika gärna kan bli stolpe ut.

Halvlånar tråden och passar på att fråga om någon har en Packline NX Traveller och kan säga om det är nåt att ha?

Min enda erfarenhet av den boxen är att jag åkte till butiken för att köpa en sådan men kom hem med en annan som man kan öppna från sidan. Rätt eller fel vet jag inte 🙂
Ja det är alltid lättare att kunna öppna boxen från sidan. Står man i insteget så når man med lätthet allt som ligger i boxen.

Bakbox är också sjukt smidigt, så länge den går att tilta lätt. Bland det bästa jag köpt.

Bakbox låter bra men de är ju så infernaliskt dyra. Många bakboxar är ju dessutom för korta för att få in skidorna i.
Man skulle kunna börja med en sådan här bak-plattform (länk nedan, fällbar och väger inte mycket heller) och surra fast skidorna i fodral på den, alternativt snickra till en lätt box att sätta på den.

Har åkt massa år med en Thule Ocean 700 (eller om den heter nåt annat i vår modell). I den hade jag senast 10 par skidor, 5 par stavar och några pjäxpar. Sen brukar jag fylla på med kylvaror runt också.

När vi hade mindre barn vet jag att vi haft med 3-4 par skidor, 2 par stavar, barnvagnsunderrede, 2 par pjäxor, 2 hjälmar och käk i den. Det som är värt att kolla är längden. Många boxar är för korta för ordentliga friåkningsskidor.

Bakbox låter bra men de är ju så infernaliskt dyra. Många bakboxar är ju dessutom för korta för att få in skidorna i.
Man skulle kunna börja med en sådan här bak-plattform (länk nedan, fällbar och väger inte mycket heller) och surra fast skidorna i fodral på den, alternativt snickra till en lätt box att sätta på den.

Någon bakbox blir det inte för min del. Så den delen kan vi glömma :-)

Tillbaka
Topp