Vad ska jag köpa?

LuxLuthor

Medlem
Vad ska jag köpa?
Åker nu på ett par K2 Hardside som jag är mycket nöjd med, men skulle vilja ha något mer att ta fram när förhållandena är de rätta. Riktigt lättmanövrerade skidor i både lös och vindpackad snö, som klarar skog och öppen fjällsida lika bra, som ger skönt surfflyt när förhållandena är rätt, som vänder på en femöring när jag vill det o s v. Ska jag bara åka pist en dag tar jag Hardsiden, men vissa dagar blir ju väldigt blandade och då gör det ju ingenting om busskidan inte gör bort sig totalt i pisten.

Jag är 181 cm och väger 77 kg. Långt ifrån någon expert, men jag har stark vilja att bli bättre på skidorna. Åker mest på mindre berg i inlandet och vid kusten, men åker till fjälls en sväng varje vinter och ambitionen är att fara upp oftare.

Dessa funderar jag på:

- Armada JJ (provåkt en gång och var mycket imponerad)
- Atomic BentChetler
- K2 Obsethed
- K2 Hellbent

Vilken längd jag bör köpa är också en viktig parameter.

Vad ska jag köpa?
Tjena!
Tycker att du ska ta en titt på line mr pollards opus. De är riktigt lekfulla och vad jag har förstått så ska de vara riktigt bra i puder (har inte provat mina i de förhållanderna än :( ) Om man ser hur pollard själv åker så verkar de vara surfiga till tusen! De kommer också vara bra i pisten där de carvar prima ;). Då är det 188 längden som gäller.

Vad ska jag köpa?
SirTeoM sa:
Tjena!
Tycker att du ska ta en titt på line mr pollards opus. De är riktigt lekfulla och vad jag har förstått så ska de vara riktigt bra i puder (har inte provat mina i de förhållanderna än :( ) Om man ser hur pollard själv åker så verkar de vara surfiga till tusen! De kommer också vara bra i pisten där de carvar prima ;). Då är det 188 längden som gäller.
Dom finns väl bara i 178 / 185? 192 till nästa år också

Vad ska jag köpa?
Räknas att köra runt halvfulla danskar i backen? :D ne, tyvärr har jag inte gjort det i någon större utsträckning... Men det borde inte vara något problem annars.

Vad ska jag köpa?
LuxLuthor sa:
Ska titta närmare på dem. Har kikat lite, men inte undersökt dem något närmare. Har du åkt dem i skog?
Jag har åkt på mina en hel säsong, det är en sjukt bra skida. Allt från midjedjupt puder till påskslask och stenhårda pister, där stenhård pist givetvist är det minst gynnfylla underlaget för skidan. Med det sagt köper man inte denna skida för dess pistegenskaper, även om den inte har några som helst problem att vistas där.

Senast ändrad:
Vad ska jag köpa?
LuxLuthor sa:
Åker nu på ett par K2 Hardside som jag är mycket nöjd med, men skulle vilja ha något mer att ta fram när förhållandena är de rätta. Riktigt lättmanövrerade skidor i både lös och vindpackad snö, som klarar skog och öppen fjällsida lika bra, som ger skönt surfflyt när förhållandena är rätt, som vänder på en femöring när jag vill det o s v. Ska jag bara åka pist en dag tar jag Hardsiden, men vissa dagar blir ju väldigt blandade och då gör det ju ingenting om busskidan inte gör bort sig totalt i pisten.

Jag är 181 cm och väger 77 kg. Långt ifrån någon expert, men jag har stark vilja att bli bättre på skidorna. Åker mest på mindre berg i inlandet och vid kusten, men åker till fjälls en sväng varje vinter och ambitionen är att fara upp oftare.

Dessa funderar jag på:

- Armada JJ (provåkt en gång och var mycket imponerad)
- Atomic BentChetler
- K2 Obsethed
- K2 Hellbent

Vilken längd jag bör köpa är också en viktig parameter.
Finns 4 skidor. ; ) Dps Wailer 112 Pure 190. Nordica Patron 186 samt Howitzer 186 . Kan finnas någon på denna tråd som vill slänga in Moment Bibby också. Hmm det blev ju 4 : )

Senast ändrad:
Vad ska jag köpa?
Hej tänkte låna tråden lite.. :)
Jag är en tjej som är ute efter ett par rena off pistlagg, minst 115 cm i midjan som även pallar ojämt utan att "fladdra".
Jag är 170 cm lång och väger 67 kg, och har kollat på bl a Armada vjj och Mr Pollard's Opus. Funderar på om vjj:n är för mjuk, och inte funkar så bra i vindpackad snö och pucklar. Den är ju rätt lätt också.. Sen har jag ingen koll på Lines skidor, men Opusen verkar styvare då den inte har full rocker, utan bara "early rise".
Hur långa skidor vågar man satsa på? Atomic BC finns t ex inte i kortare längd än 183. Blir det för långt och svårmanövrerat?
Har ni åsikter, tips och andra förslag på puderlagg? Grymt i så fall :)

Vad ska jag köpa?

@KaptenJoJo: Kollat K2:s skidor? De måste vara den tillverkare som har flest modeller av freerideskidor specialanpassade för tjejer. Missdirected kan vara en skida för dig. En tjejanpassad ObSETHed som det låter på beskrivningen. 117 mm under foten, Powder Rocker fram, Allterrain Rocker bak.

Vad ska jag köpa?
@6blomman7: Patron lät speciellt intressant med tanke på en recension jag just läste. Ska kolla om även dom finns på rea här i stan.

Vad ska jag köpa?
SirTeoM sa:
KaptenJoJo sa:
Blir det för långt och svårmanövrerat?
Ja
Jag säger: Nej, eller snarare, det beror på.
Det är inte mycket kontaktyta på ett par BC i 183, de är inte heller styva, med 67 kg och förutsatt att du är en duktig åkare ser jag inga problem, men är du typisk "intermediate" lär det bli jobbigt, men då förstår jag inte heller varför du tittar på rena puderskidor.

Vad ska jag köpa?
JL76 sa:
SirTeoM sa:
KaptenJoJo sa:
Blir det för långt och svårmanövrerat?
Ja
Jag säger: Nej, eller snarare, det beror på.
Det är inte mycket kontaktyta på ett par BC i 183, de är inte heller styva, med 67 kg och förutsatt att du är en duktig åkare ser jag inga problem, men är du typisk "intermediate" lär det bli jobbigt, men då förstår jag inte heller varför du tittar på rena puderskidor.
Håller med till viss del. Om du är stark så kommer du att orka åka dem, MEN om du någon gång ska åka skog eller hamnar på något tajt läge så kan de upplevas jobbiga att få runt och nästan "i vägen".

Tillbaka
Topp