Intressant att den här tråden blev så omfattande. Nu kommer ett låååååångt svar:
Vannish - det är väl liftarna som är snåla som inte vill betala vad det faktiskt kostar? För övrigt är det bara 200 mil (från Stockholm) till de södra franska alperna så 1750:-/person. Låter som lite billigare än en flygbiljett med alla transfers osv.
Utter - min bil har gått extremt kort, 4200 mil, så det är en inte obetydligt värdeminskning.
Gjorde just en jämförelse på försäkringskostnaden på 1500 mil. För mig kostar helförsäkring 5600:-, för en 20-åring över 15000:- Bara det är 6:-/milen.
Sydvastlund - var hittar man tågbiljetter som är billigare än flygbiljetter? Någon som har åkt tåg till Genève eller Grenoble och vet vad det kostar? Jag har åkt en del tåg ner till Österrike och det funkar (men bytena suger! Borde finnas taxi mellan perrongerna).
Vad gäller böter osv tycker jag man inte kan säga något generellt. Sitter folk och hetsar i baksätet att köra fortare tycker jag det är en form av samtycke och då delar man böterna. Sitter passagerarna och sover är det annan sak, då får man fundera på om det var avsiktligt eller inte. Förararen kan ju tex missat en skylt om sänkt hastighet och det kunde lika gärna drabbat någon av de som sov om de kört istället. Å andra sidan, är föraren en notorisk fortkörare, trots att de runt omkring bett honom (alltid en honom!) att ta det lugnare då är rimligen också böter enbart förarens problem.
P-böter låter ju som en typiskt delad kostnad, alla var ju med och hittade p-plats. Så, sammanfattningsvis, böter har nog inget självklart svar.
Annars håller jag med centralbyrakraten. Jag skulle säga att det är ett underskott på bilar, jag har försökt få lift ner till alperna två gånger utan att lyckas utan fastnat på flyg med övervikt (eller bara ett par skidor med mig, buhu!). Vid dessa tillfällen har ju inte ens priset varit upp till diskussion men skulle det ha varit det skulle jag upplevt att jag vunnit/sparat pengar om jag fick en mer prisvärd resa med bil än den flygresa jag jämförde med. Dvs även om bilresan vore dyrare än flygbiljetten men jag fick med mig 4 par skidor i bil men bara 2 på flyg skulle ju det finnas ett värde i de extra skidparen som skulle innebära att jag ändå skulle kunna tycka att det var mer prisvärt med den dyrare bilresan.
Det finns ju två sätt att sätta ett pris på något, antingen utgår man från produktionskostnaden eller så utgår man från marknadsvärdet för liknande produkter. Det senare är helt dominerande idag. Ingen tror väl att en iPhone är mycket dyrare att tillverka än liknande telefoner från andra tillverkare? Ändå är de påtagligt dyrare - helt enkelt eftersom folk är beredda att betala. Ett exempel till: idag kostar det typ 0,50:-/min att ringa med mobil. För tio år sedan kostade det 6:-/min. Vem tror att det var 12 gånger dyrare att producera en samtalsminut för tio år sedan (det var säkert lite dyrare men inte så mycket)?
Så, som sagt, så länge priset för en bilresa är lägre än för en annan resa är det rimligen prisvärt, oavsett vad det kostar att 'producera' bilresan. På sommaren brukar jag ta upp liftare till festivaler och då sätter jag priset till typ billigaste biljetten på Swebus avrundat neråt. En del tycker det är för dyrt och åker istället buss (lite dyrare, långsammare, obekvämare) eller tåg (mycket dyrare). Vad har de vunnit på det? Glädjen över att 'straffa' mig? Personligen har jag råd så det berör mig inte. Det har dessutom alltid blivit lagom fullt i bilen av klokare personer.
Samma sak här, jag orkar inte tjafsa med snåla bummare. De får väl flyga ner istället, paja det enda paret skidor och sedan missa säsongens dump för att skidorna är på service. Var det värt det?