Vad ska man ta betalt av liftare?

la_grave

Aktiv medlem
Har precis köpt en bil för att köra ner till Frankrike. Ett par personer har visat intresse för att åka med och har frågat om priset. Hade ingen aning om vad jag skulle säga men efter lite googlande hittade jag (så klart!) Konsumentverkets bilkalkyl http://www.bilkalkylen.konsumentverket.se/ och fyllde i den med standardvärden. Resultatet var lite chockerande, den 11 år gamla bil jag har (en Peugeot 406) kostar 27:-/milen att köra (*). Till Genève är det 200 mil = 5400:- + broavgift, färja och 'vignette' nere i Schweiz. Åker man tre blir det 1800:-/person.

Billigaste flygbiljetterna med Norwegian, men då måste man flyga Stockholm - Oslo - Genève, verkar ligga på 1500:- medan ett mer 'normalt pris' är runt 2000:-. Med flyg har man ju dock ett svårt viktproblem om man ska vara borta flera månader, och övervikt är skitdyrt (70:-/kg hos Norwegian)

Vad kan man egentligen ta betalt? Känns ju lite segt att sponsra liftares resekostnader (inte nog med att man måste köra dem).

* http://www.bilkalkylen.konsumentver...veFuelConsumption=0&txtAlternativeFuelPrice=0

Man delar upp disel/bensinen och sen slänger man på lite extra om man kört själv hela vägen. Värdeminskningen på bilen är bara fjantigt att räkna med IMO.

Men hur du gör med färjan osv vettetusan. Jag hade nog delat upp det med, men det är jag det.

Vannish sa:
Man delar upp disel/bensinen och sen slänger man på lite extra om man kört själv hela vägen. Värdeminskningen på bilen är bara fjantigt att räkna med IMO.

Men hur du gör med färjan osv vettetusan. Jag hade nog delat upp det med, men det är jag det.
x2

Jarle sa:
Vannish sa:

x2
x3

Vad bilen i fråga har kostat är inte särskilt relevant. Således heller inte riktigt hur slitaget och värdeminskningen av bilen påverkas av milen som krävs ner till les alps...

Fan va löjligt att ta hänsyn till värdeminskningen när man kör personer. Dela bara på bensin och övriga kostnader som vignette. Färja skulle du ju ändå åkt.

Utter sa:
Dela bara på alla kostnader ner, inklusive färja, vignette, eventuella böter etc.
Håller med fullständigt förutom en sak ... Böter!

Det är väl inte passagerarnas ansvar om föraren har fel på bilen, kör förfort, kör berusad, kör vårdslöst, parkerar sjukt galet eller allt annat som kan gå fel!?

Ska du ha kvar bilen efteråt så kanske däckslitage är något att tänka på, det är lätt 2kr milen om du kör med bra däck.

Jag köper ju bilen inför vintern och säljer den efter så värdeminsknngen är relevant. Den är iofs ett mindre problem, reparationer och service är en mycket större utgift men de uppstår ju ganska oregelbundet. Men det vore orimligt att säga 'vi åkte på en service för 10 500:- (som iofs bara inträffar var tredje år) när vi kom fram så det blir 3500:- extra/person'.

Det kostar att köra bil! därför bör det också kosta att åka med. De som tycker att det verkar bättre med en flygbiljett från norweigan kan ju köpa den och sedan fundera på vad resan med transfer och eventuellt bagagetillägg verkligen kostade...

å andra sidan blir det ju oavsett hur mycket en liftare betalar billigare för den som kör. finns det plats kvar så fyll upp den även om du bara får i 500 eller 1000 spänn, då sparar du ju lite pengar.
Det mest vettiga är väl antar jag tillslut att man delar alla kostnader rätt av! oavsett hur man delar upp det blir det Win/win...

Utter sa:
Dela bara på alla kostnader ner, inklusive färja, vignette, eventuella böter etc.
Denna varianten hade jag kört pà fast föraren fà ta böterna. Bilen är din och du kommer använda den hela säsongen. Jag lovar dig att körningen ner kommer vara det minsta slitaget.

Hejsan

Håller på Blackriverpaint
Man delar upp alla kostnader för att köra ner, bensin färja/bro vinjetta/övriga vägskatter men böter som har med föraren att göra betala den som kör. Så åker man fort förbi snuten så få man pröjsan som förare. Ägaren är ansvarig för att bilen har skatt försäkring och inget körförbud men vem de bötfäller utomlands vet jag inte.

Totalpris för att köra till Österrike borde bli ungefär 2500-3500 beroende på aktuella priser

Ha det fint i alperna alla som har tur att komma dit

Även om jag bara brukar dela de faktiska kostnaderna, bensin, färja, vägtullar, etc så tycker jag egentligen att det är självklart att de som liftar också ska pröjas slitaget på bilen.

Det är skitdyrt att ha bil och köra långkörningar sliter en del, efter sista vändan i alperna fick jag tillbringa 2 dygn med att skruva bil och pröjsa alla slitdelar själv.

Ett tips till alla som ska åka bil ner, kolla in www.autozug.de . Bättre än så blir det inte, kör på bilen på tåget i Hamburg, vakna upp utanför för Basel med ett "guten morgen", en kopp kaffe och en liten frukost. Sen är det bara att köra sista biten dit ni ska, allt för en kostnad som motsvarar bensinpriset genom Europa.

Bara nyfiken, hur många av ni som tycker det räcker med att splitta bensin, färja, tullar osv äger er egen bil?

Alternativet i mitt fall vore ju tex att hitta 2-3 andra säsongare och köpa bil gemensamt med dem, sedan splitta på allt och till sist dela på förlusten när man säljer bilen i vår. Och då landar man (om Konsumentverket vet vad de sysslar med) tydligen på 25-30:- milen. Att ta hela besväret med att skaffa bil och sedan sälja den och samtidigt låta folk åka med för halva den verkliga kostnaden känns bakvänt. Om något borde det rundas av uppåt för passagerarna och neråt för bilägaren, väl?

Sedan är det förstås bättre att få in 200:- till än inget alls men den som åker med på det sättet ska veta att de gjort en j-t billig resa!

Varför det? Allt kring bilen kommer ju kosta lika mycket i slutändan oavsett om den samägs eller inte. I själva verket är det tex gynnsamt att jag köper bil jämfört med de flesta freerideanvändare eftersom jag har mer än tio skadefria år = betydligt billigare försäkring (och smäller man är det min bonus som blir förstörd men det är det ju omöjligt att ta betalt för).

Synd att autozug var så dyra dagarna före jul när jag ska åka.

I alla fall, jag kommer åka från Stockholm via Genève (dvs nära bla Chamonix och Verbier) och sedan Grenoble 19 eller 20/12 om någon vill åka med.

Utter sa:
Ja fyfan, och när du ändå är igång låt dom betala självrisken när du krockar också! Dom var ju ändå med i bilen liksom!

Jag äger bil och hade aldrig kommit på tanken att dela värdeminskningen av bilen för så pengakåt eller "snål" är jag inte. Sen är jag ändå tillräckligt snål att låta folk få betala saker som jag ändå skulle betalat för, tex färja.

Men varför inte räkna med all slitage + värdeminskning. 30kr milen 300 mil. Packa in 4 pers med full packning för en säsong (som nog blir svårt) och du har 2200 per skalle... Vad kostade flyget sa ni?

la_grave sa:
Varför det? Allt kring bilen kommer ju kosta lika mycket i slutändan oavsett om den samägs eller inte. I själva verket är det tex gynnsamt att jag köper bil jämfört med de flesta freerideanvändare eftersom jag har mer än tio skadefria år = betydligt billigare försäkring (och smäller man är det min bonus som blir förstörd men det är det ju omöjligt att ta betalt för).

Synd att autozug var så dyra dagarna före jul när jag ska åka.

I alla fall, jag kommer åka från Stockholm via Genève (dvs nära bla Chamonix och Verbier) och sedan Grenoble 19 eller 20/12 om någon vill åka med.
Strunta i att skaffa bil då? Det är trots allt ditt eget val. Det är alltid en förlustaffär att skaffa bil och det är endast köparen som får stå för detta. På en 11 år gammal bil så är värdeminskningen pga körda mil inte speciellt hög så vida inte bilen har gått osedvanligt kort innan köpet. Äger själv en 10 år gammal bil och skulle aldrig ta betalt för mer än transportkostnaden, du ska ju ändå köra ner.

De flesta (om inte alla?) försäkringsbolag har tagit bort den sk bonusen för skadefria år. Endast om du har varit inblandad i skada de senaste ~2 åren samt ålder, bostadsort och bilmodell som har betydelse.

@Felix: Jag ser det som självklart att dela på böter såvida det inte handlar om rena idiotier från föraren. Tycker ni han kör för fort, säg till eller var med och betala. Tycker ni inte att han ska parkera så ni riskerar p-bot, säg till eller var med och punga ut.

Hej
Bil kostar pengar som bara den. Men värdeminskning är att ta i för mycket då man tar med liftare. Är ju ens eget beslut att skaffa/köra bil ner. Men kan ju vara smart och komma överens om hur man gör om man råka krocka, det hade jag inte en tanke på själv.

Kan ju säga att jag körde ner till st:Anton med min 17 år gamla Audi med en kompis och två då okända snubbar från freeride som är hur sköna som helst.

Hur som helst så var värdeminskningen på min bil ganska liten då den är gammal och många mil. Så när jag köper bil tänker jag som så att den skrivs av samma år som den köps och sen är allt jag får för den fina extrapengar. Fick 7 lök för audin när den blev påkörd uppe på Kläppens parkering en söndagsmorgon. Tro den kostade cirka 15 kr/milen totalt över livslängden.

Så dela de kostnader som ingår direkt i resan, tro inte andra ska betala för att man har bil. Man har ju den där nere å kan åka som man vill. Men går ju att ta lite extra men det ska vara rimligt(100-300kr). En resa till Österrike tycker jag inte ska gå på mer än 150euro per skalle om man är 3 i bilen nu när bensinen är billig igen.
Bensin+bro/färja+vinjette=<3500kr höfta jag fram

Utter har rätt med den sk bonusen, blev själv förvånad i vintras när jag hörde det. Känner att jag börja svänga lite efter vad du sa om böter och körning.

Lycka till med resan

la_grave sa:
Bara nyfiken, hur många av ni som tycker det räcker med att splitta bensin, färja, tullar osv äger er egen bil?
Äger tyvärr bil själv och vet vad det kostar. Menmen...det är ju liksom ditt choice! Hur du än gör sà finns det folk som inte kommer hàlla med dig.

autozug som centralbyràkraten nämnde är bekvämt men priserna har snurrat iväg sista àret tycker jag. Àkte för 110 EUR förra sommaren vilket är helt grymt bra. Men det prisläget existerar inte längre.

Själv bilägare.

Dela på bensin, tullar, färjor etc. Allt som har med själva färden att göra. Finns egentligen inga argument varför inte person 2,3,4 ska betala vägtull/färja osv då detta ingår i färdmedel likaväl som bensin. Du kan ju ofta föreslå att vi kan köra runt partiet som kostar vilket innebär mer bensin men inga avgifter...

Böter brukar vi köra ganska snällt att vi delar på ifall detta skulle hända (vilket aldrig har hänt) dock är ju detta upp till varje gäng att bestämma. Egentligen är ju betalningen på ägaren/förarens vilkor då han enkelt kan säga nä du får inte åka med ifall du ej är med på eventuella kostnader som böter.

Ifall man nu kommer överrens att ej splitta böter så ska man inte ens säga ett knyst ifall man tycker föraren kör "långsamt/lagligt". Då kan man lika väl göra upp att man delar på böter ifall man vill spara tid o gasa på.

Slitage, värdeminskning är ju endast något som ägaren/ägarna i sig ska stå för enligt mig, speciellt ifall det endast är 1 person som själv skall ha bilen där nere. Då ska man ju vara glad att man har folk som åker med och "hjälper" till med bensinpriset.

Är ni några bummare som delar på en bil så är de väl inte svårare än att betala för bensinen man använder och sen splitta pengarna efter man sållt bilen. Vilket är det bästa lösningen enligt mig.

Senast ändrad:
Men jag förstår inte varför inte alla som åker med i bilen ska betala för slitaget? Det är ju egentligen det som är den faktiska kostnaden.

Vill man åka till alperna så bör man ju pröjsa för det.

jag har de senaste åren kört egen bil ner, dyrt men smidigt. att få med sig någon på resan är ju ganska lätt, men ska du börja babbla om däckslitage eller värdeminskning blir de flesta trötta på tugget. tågbiljetter till alperna går att hitta billigare än en splittad bilresa.

Den som har bestämmt sig för att köra ner får bara acceptera de största kostnaderna. varje medresenär är ju en bonus så länge inte folk köar för att pröjsa, då kan man ju ta mer (svinigt tycker jag) man måste komma ihåg att det finns andra resealternativ än att dela bil med någon.

inte ska bilägaren sälja "biljetter" för att folk ska få åka med? man åker tillsammans och betalar direkta kostnader tillsammans(oavsett om man ska till olika orter). Har man valt att köra sin egen bil måste man acceptera att det kostar. Däremot skall inte de som åker med vara oförskämda och gnälla över eventuella oförutsedda utgifter. men en resa splittad på 3 pers bör kosta 1200-1700 per person beroende på hur mycket bränsle bilen slukar.

Jovisst går det att hitta billiga tågresor men hur mycket packning får du med då? Och hur mycket är det värt att inte behöva göra 7 byten med all packning längs vägen? Då blir bilresan inklusive slitagekostanden ganska billig tycker jag.

centralbyrakraten sa:
Jovisst går det att hitta billiga tågresor men hur mycket packning får du med då? Och hur mycket är det värt att inte behöva göra 7 byten med all packning längs vägen? Då blir bilresan inklusive slitagekostanden ganska billig tycker jag.
Åkte tåg ner till Österrike för ett par år sedan för att göra en säsong, (har även bilat ner och flygit ner) Sjävklart blir det lite bökigare att åka tåg än bil men är rätt säker på att man kan ta med sig mer packning på tåget än om man knöckar in sig fyra personer i en liten gammal audi/volvo/toyota eller annan bummarbil...

Intressant att den här tråden blev så omfattande. Nu kommer ett låååååångt svar:

Vannish - det är väl liftarna som är snåla som inte vill betala vad det faktiskt kostar? För övrigt är det bara 200 mil (från Stockholm) till de södra franska alperna så 1750:-/person. Låter som lite billigare än en flygbiljett med alla transfers osv.

Utter - min bil har gått extremt kort, 4200 mil, så det är en inte obetydligt värdeminskning.

Gjorde just en jämförelse på försäkringskostnaden på 1500 mil. För mig kostar helförsäkring 5600:-, för en 20-åring över 15000:- Bara det är 6:-/milen.

Sydvastlund - var hittar man tågbiljetter som är billigare än flygbiljetter? Någon som har åkt tåg till Genève eller Grenoble och vet vad det kostar? Jag har åkt en del tåg ner till Österrike och det funkar (men bytena suger! Borde finnas taxi mellan perrongerna).

Vad gäller böter osv tycker jag man inte kan säga något generellt. Sitter folk och hetsar i baksätet att köra fortare tycker jag det är en form av samtycke och då delar man böterna. Sitter passagerarna och sover är det annan sak, då får man fundera på om det var avsiktligt eller inte. Förararen kan ju tex missat en skylt om sänkt hastighet och det kunde lika gärna drabbat någon av de som sov om de kört istället. Å andra sidan, är föraren en notorisk fortkörare, trots att de runt omkring bett honom (alltid en honom!) att ta det lugnare då är rimligen också böter enbart förarens problem.

P-böter låter ju som en typiskt delad kostnad, alla var ju med och hittade p-plats. Så, sammanfattningsvis, böter har nog inget självklart svar.

Annars håller jag med centralbyrakraten. Jag skulle säga att det är ett underskott på bilar, jag har försökt få lift ner till alperna två gånger utan att lyckas utan fastnat på flyg med övervikt (eller bara ett par skidor med mig, buhu!). Vid dessa tillfällen har ju inte ens priset varit upp till diskussion men skulle det ha varit det skulle jag upplevt att jag vunnit/sparat pengar om jag fick en mer prisvärd resa med bil än den flygresa jag jämförde med. Dvs även om bilresan vore dyrare än flygbiljetten men jag fick med mig 4 par skidor i bil men bara 2 på flyg skulle ju det finnas ett värde i de extra skidparen som skulle innebära att jag ändå skulle kunna tycka att det var mer prisvärt med den dyrare bilresan.

Det finns ju två sätt att sätta ett pris på något, antingen utgår man från produktionskostnaden eller så utgår man från marknadsvärdet för liknande produkter. Det senare är helt dominerande idag. Ingen tror väl att en iPhone är mycket dyrare att tillverka än liknande telefoner från andra tillverkare? Ändå är de påtagligt dyrare - helt enkelt eftersom folk är beredda att betala. Ett exempel till: idag kostar det typ 0,50:-/min att ringa med mobil. För tio år sedan kostade det 6:-/min. Vem tror att det var 12 gånger dyrare att producera en samtalsminut för tio år sedan (det var säkert lite dyrare men inte så mycket)?

Så, som sagt, så länge priset för en bilresa är lägre än för en annan resa är det rimligen prisvärt, oavsett vad det kostar att 'producera' bilresan. På sommaren brukar jag ta upp liftare till festivaler och då sätter jag priset till typ billigaste biljetten på Swebus avrundat neråt. En del tycker det är för dyrt och åker istället buss (lite dyrare, långsammare, obekvämare) eller tåg (mycket dyrare). Vad har de vunnit på det? Glädjen över att 'straffa' mig? Personligen har jag råd så det berör mig inte. Det har dessutom alltid blivit lagom fullt i bilen av klokare personer.

Samma sak här, jag orkar inte tjafsa med snåla bummare. De får väl flyga ner istället, paja det enda paret skidor och sedan missa säsongens dump för att skidorna är på service. Var det värt det?

Har själv bil och är oftast den som kör om vi ska iväg och åka. Handlar mest om resor innom sverige, men ca 150 mil vardera resan.

Brukar inte räkna med värdeminskningen, dock så har jag åkt på att försäkra upp bilen till 2500 mil/år på grund av alla skid resor. Vilket gav mig en merkostnad på 2000:-/år.

Vi brukar praktisera följande metod:

Vi rundar upp vad bilen drar till normalt litern/mil
Vi gör samma med soppa priset, vi rundar upp priset på dyraste macken vi tankat på under resan.

Vi delar upp den slutgiltiga kostnaden (soppa, etc) på alla som åkt i bilen inklusive mig som chaufför.

För de övriga avrundar vi sedan upp kostnaden 20-50:-.

Hmm, nu när jag skriver det här så låter det inte alls så smidigt, men det funkar för oss.

I slutändan så får jag mig ett bidrag till spolarvätska, försäkring, slitage etc.

Det täcker inte i närheten allt, då det totalt kanske handlar om 300:- som dom tillsammans betalar extra, men det är i alla fall en symbolisk summa och det nöjer jag mig med.

Vad gäller böter så får chauffören ta den stora smällen men dom andra som åkt i bilen brukar pitcha in en slant var. Ofta sitter ju alla i bilen och vill fram så snabbt som möjligt.

Som jag sa så påverkar din ålder försäkringspremien, inte en massa skadefria år. Det blir mycket billigare vid 25.

Ja då kvalar din bil lätt in på det jag nämnde om osedvanligt lågt miltal, då börjar det bli mer ok att ta ut nån krona för värdeminskningen. Är dock fortfarande lite tveksam iom att det fortfarande är ditt val att ta bilen ner. Om passagerarna är med och påverkar dig att ta bilen ner så är det solklart att de ska vara med på slitage/värdeminskingen men en liftare som du plockar upp för att du har plats är jag tveksam till.

Dom som åker med betalar soppan, bilägaren står för bilen brukar vara en rimlig modell. Har dock insett att en sådan uppdelning blir en lite väl dyr historia för den stackars bilägaren.

Annars kan man fastställa en milkostnad på säg 20kr/mil eller liknande (förhandlingsfråga). Så betalar bilagaren allt till att börja med. När sedan resan är klar läser man av antal mil på mätaren och låter var och en betala "(20/X)*Antal mil" där X anger antalet personer i bilen. Det ger en hyffsat rimlig uppdelning samt är en enkel begriplig modell.

Går ju inte säga nått generellt om detta. Är man t.ex. ett gäng som åker på lite olika resor regelbundet så brukar man ju kunna variera och ta olika bilar från gång till gång så att det ska jämna ut sig lite i längden.

/JN

Ersättningen för resor i tjänst med egen bil är 18,50 kr/mil, det är precis vad jag tycker att man skall ta betalt av liftare om man känner att alla skall dela på alla kostnader. Färjebiljetter/brokostnader tillkommer.

'Vinjette' tycker jag att ägaren skall betala. Det är antagligen han som kommer använda bilen i störst utsträckning när man väl är i alperna.

Vägtullar och annat skoj när man är i Frankrike tycker jag att man skall dela på.

Böter så tycker jag att det är helt upp till föraren att betala de böter som uppkommer under tiden han/hon kör. Om sedan de andra i bilen känner att de har varit delaktiga så kan de bestämma sig för att dela men i grund och botten är föraren ansvarig för sättet på vilket bilen framförs. Om han inte vill ha fortkörningsböter så kör han lagligt, vill han inte ha parkeringsböter så...

jag har själv bil och om jag hade tagit med mig liftare som jag inte känner så hade jag gjort på detta sätt.

AKvS - ja och alla som använder privatbil i tjänsten vet att det inte täcker kostnaden.

Jag har i alla fall kommit fram till att bästa sättet att ta betalt är att skita helt i vad det kostar utan helt enkelt erbjuda en lite bättre deal än alternativa transportsätt och hur lämpliga dessa transportsätt är för den specifika resenären. Dvs, för någon som ska vara nere i en vecka och inte behöer ha med sig så mycket saker så är restiden viktigare än tex övervikt och för att kunna konkurrera med flyg bör man lägga sig lägre än en motsvarande flygbiljett för att resenären öht ska vara intresserad.

För någon som ska säsonga är restiden mindre viktig och problemet med övervikt större = man kan sätta ett pris minst i nivå med flygbiljetten (+ev övervikt).

Byt ut flygbiljett mot tåg- eller bussdito om relevant.

I båda fallen kommer liftaren fått en bättre en mer prisvärd resa än annars och borde känna sig nöjdare.

Ovanstående princip kallas prisdiskriminering http://en.wikipedia.org/wiki/Price_discrimination och tillämpas hela tiden (någon som tror det är dyrare att producera en flyg- eller tågresa på en helg än en vardag?) av företag utan alltför mycket gnäll.

AKvS - ja och alla som använder privatbil i tjänsten vet att det inte täcker kostnaden.

Jag har i alla fall kommit fram till att bästa sättet att ta betalt är att skita helt i vad det kostar utan helt enkelt erbjuda en lite bättre deal än alternativa transportsätt och hur lämpliga dessa transportsätt är för den specifika resenären. Dvs, för någon som ska vara nere i en vecka och inte behöer ha med sig så mycket saker så är restiden viktigare än tex övervikt och för att kunna konkurrera med flyg bör man lägga sig lägre än en motsvarande flygbiljett för att resenären öht ska vara intresserad.

För någon som ska säsonga är restiden mindre viktig och problemet med övervikt större = man kan sätta ett pris minst i nivå med flygbiljetten (+ev övervikt).

Byt ut flygbiljett mot tåg- eller bussdito om relevant.

I båda fallen kommer liftaren fått en bättre en mer prisvärd resa än annars och borde känna sig nöjdare.

Ovanstående princip kallas prisdiskriminering http://en.wikipedia.org/wiki/Price_discrimination och tillämpas hela tiden (någon som tror det är dyrare att producera en flyg- eller tågresa på en helg än en vardag?) av företag utan alltför mycket gnäll.

AKvS sa:
'Vinjette' tycker jag att ägaren skall betala. Det är antagligen han som kommer använda bilen i störst utsträckning när man väl är i alperna.

Vägtullar och annat skoj när man är i Frankrike tycker jag att man skall dela på.
Vignetten är väl ändà för schweiz och inte för frankrike? Vilket gör att även det borde ingà i annat skoj som bàt o broar och liknande?

prisdiskriminering
http://en.wikipedia.org/wiki/Price_discrimination och tillämpas hela tiden (någon som tror det är dyrare att producera en flyg- eller tågresa på en helg än en vardag?) av företag utan alltför mycket gnäll.

Om OB tillägg tillkommer pà helgen för de som arbetar sà borde det kosta mer att producera tjänsten. Inte mycket, men mer. Sà jag ansluter mig till den gruppen som tror det kostar mer. Menmen....tillgàng och efterfràgan är väl det som kommer styra priset i slutänden.

la_grave sa:
Jag äger dessa två skönheter www.garaget.org/klinder

thumb_96747-907011.jpg
thumb_57069-558129.jpg

Båda bilarna drar ca: 0.9 - 1.5 liter/milen beroende på hur man kör, men det är ju den billiga biten!

Försäkring ~800kr i månaden + Skatt 400kr i månaden (båda bilarna)...

Sen reservdelar 1000kr iaf i månaden för småsaker... Evon står med trasig kolvring och det är ju inget som är gratis att byta kommer suga ur plånboken ordentligt men det är det värt!

Audin är reparerad och utrustad med saker för 3-4x av vad jag köpte den för

Jag tycker helt klart att ni ska splitta allt som har med resan ner att göra (förutom böter) + kanske 500kr extra...

Sen är det ju en annan femma om dom ska åka med dig där nere också ... Då får ni nästan köpa bilen ihop och dela på ALLT för att det ska bli rättvist

Men är det bara resan ner / hem så är det ju bara en bonus för dig om du får in lite folk som gör din resa billigare :)

Mvh Kristoffer Linder

edit: Skatten ligger ju på runt 2000kr per år, det blir 160kr i månaden! Köper du däremot en bil som är nyskattad så är ju detta inget du behöver betala... Skatten får du ju inte tillbaka när du säljer bilen så det kan ju vara ett hett tips att tänka på

edit2: läste om och såg att du redan hade skaffat en Peugeot 406!

Senast ändrad:
la_grave sa:
Utmärkt idé. Om man ska göra resan med polare tror jag dock att det är bättre att utgå från kostnaderna, men då är medresenärerna samtidigt generellt mer förstående för att man som bilägare vill få täckning för slitage och värdeminskning.

Hela tråden igenom diskuteras två helt olika fall:

1. Du ska åka till Frankrike och eftersom du åker själv letar du upp två liftare som kan vara med och betala.

2. Du och dina 2 polare ska åka ner till Frankrike, ni bestämmer er att ta din bil och splitta resan.

I fall 1 (som jag uppfattade ditt fall) så är ju liftarna helt klart med som "extra stöd"för att göra din resa billigare och borde kanske bara betala sin tredjedel av de direkta kostnaderna (bensin, färja, vägtull osv.)

I fall 2 åker man ju en gemensam resa där den som går med på att ta sin bil redan från början gör en uppoffring, då känns det väldigt mycket mer naturligt att alla är med och delar lika på ALLA kostnader (bensin, färja, vägtull, däckslitage, servicekostnad, spolarvätska, isskrapor, avbrutna nycklar, trasiga glödlampor (ja, du fattar..))

Bara frågan om eventuella böter kräver ett minst lika långt svar, så det får bli i en annan tråd ;)

Tillägg:
Även jag har bilar så jag vet vad det kostar ( http://www.garaget.org/ludde__mannen )

Senast ändrad:
Totemann - vad är det för skillnad på om det är kända eller okända människor som åker med?

I alla fall, jag är nere nu och hade en minst sagt strapatsrik nerresa bestående av tre bärgningar pga två punkteringar (däcksexplosioner) och en trasig hjulbult (punkteringarna krävde bärgning eftersom hjulbultarna antagligen var åtdragna med någon hydraulverktyg och inte gick att få loss med ett fälgkors). Resultatet, utöver bärgningarna, blev även två hotellnätter i Tyskland.

Alla ni som bara tycker man ska dela på direkta rörliga kostnader, hur tycker ni man skulle fördelat detta? Det vore förstås jättebra för mig om vi hade delat på de olika rörliga kostnaderna - jag hade fått två helt nya däck på köpet, bara betalat en tredjedel av bärgningarna osv men mina medpassagerare hade fått sin långsammaste och dyraste bilresa till alperna någonsin. Eller, så betalar liftare etc vad det faktiskt kostar att köra bil och så står bilägaren (s försäkring) för oväntade utgifter som detta.

(vad gäller däcken var de i gott skick = bra mönsterdjup, men, visade det sig, gamla och oanvända och hade därför antagligen torkat innan mönstret var slut. Men jag kan rekommendera upplevelsen av däcksexplosion i 130 km/h, matchar lätt en oväntad 3-meters dropp med mjuk landning)

Ja tog du 27 kr milen är det inget snack, då står du för allt inkl. liftarnas hotellnätter och mat. Om ni bestämde att dela på kostnaderna så gör ni det, förutom däcken som du ju köper och behåller.
Att liftarna fick en långsam och dyr resa ner var ju otur för dem, och att din resa blev långsam och dyr var otur för dig. Rättvist. Liftare är liftare, inte gäster hos ett resebolag som ska börja gnälla för att de måste putta bussen uppför backen. ("ska vi behöva veva upp liftarna också?")

Tillbaka
Topp