Vad skulle ni gjort i min situation ( säsonga Val T eller Chamonix)

frastjo

Ny medlem
Tjena!

Jag ska dra iväg på min första säsong, och har lite beslutsångest. Vet att det finns flera liknande trådar men jag tycker inte att de hjälpt mig tillräckligt.

Har i dagsläget två alternativ.

1) Vad jag vill få ut:

- Bli en bättre skidåkare. Både vad gäller park och allmänt.
- Träffa skönt folk
- Kröka, litegrann. Nöjer mig egentligen med 1-2 riktiga utgångar i veckan, är trotsallt där mest för skidorna. Bangar dock inte om det blir lite mer.
- Ha möjlighet till att gymma.
- Inte komma hem helt utblottad.

2) Förutsättningar, allmänt:

- Drar ner ensam
- 22 år
- Åker slalom/twintips
- Behöver jobba litegrann
- Skidskills á la två-veckor-i-sälen/åre-per-år. Dvs inget super. Inte kung i parken och har liten vana av offpist.
- Kan åka ner först i mitten av december.

3) Förutsättningar, Val thorens.

- Kommer bo med 3 danskar, rätt trångt men schysst läge. Iofs svårt att ha dåligt läge i Val T?
Har snackat med grabbarna i telefon, och de verkar sköna.

4) Förutsättningar, Cham

- Blir väl isf boende på insted. Vad är det för typ av folk som hänger där?

5) Iallfall, jag har aldrig varit på något av ställena. Som jag ser det idag, och rätta mig om jag har fel:

Val T, pro et contra

+ Bo i backen
+ Kompakt
+ Snösäkert
+ Bra pist, okej offpist.
+ Stor variation av backar
+ Sköna boendekamrater

- Håla
- Syrebrist
- Ingen skog
- Knepigare att få jobb?
- Överhuvudtaget för litet för att stå ut i 4.5 månader?
- FULT, ocharmigt

Chamonix, pro et contra

+ Mother of utförsåkning
+ Fantastiskt vackert
+ "Riktig stad", större utbud och variation på... allt?
+ Underbar offpist
+ Mer utmanade backar

- Mer utmanade backar. Chamonix verkar vara en ort för de lite bättre åkarna, ja?
- BUSSAR
- Chansning med boendekamrater
- Blir inte lika familjärt som Val T eftersom det är så mycket större

I övrigt ligger boendekostnaden ungefär på samma pris och spelar alltså ingen roll.

Uppskattar all hjälp och alla råd ni kan ge mig! :)

Tyvärr är det nog så att ingen på detta forum kommer kunna förutspå var du kommer få den bästa säsongen. Det verkar som om du gjort din hemläxa hyfsat och därför vet du att det inte finns något givet svar. Här kan du på sin höjd få tips om vad enstaka personer gillat mest och det säger rätt lite om vad du kommer gilla mest. Möjligen skulle jag gissa att det kan vara svårare att komma in i säsongsgängen i Cham men det varierar säkert också år till år. Välj det ena, kör hårt på det, jobba sedan hårt i sommar och åk till något annat (eller samma) ställe nästa vinter. Personligen rekommenderar jag alltid de mindre orterna men i dessa större är det säkert att du kommer träffa åtminstone några som du gillar att åka med.

Känner att jag nog kan dra till med lite info då jag själv har säsongat på båda orterna. För det första har du gjort bra research.

Chamonix
Jag åkte ner själv till Chamonix, hittade boende här på freeride med lite folk. Där var det stört enkelt att få kontakt med folk, bara gå in på SouthBar för där hängde alla svenska säsongare. Träffade så sjukt mycket sköna människor och det var kanon, de flesta som säsongar är ju samma typ av människor så brukar alltid va skön stämning.

Chamonix är ju en stad i dess bemärkelse och inte en uppbyggd ort. Detta både med för- och nackdelar. Det första är att det finns så sjuuuukligt mycket duktiga åkare i stan att lössnön blir uppåkt på en fm efter ett snöfall. Finns mycket bra offpist i Chamonix på många ställen men man ska ha klart för sig att det kan bli rejält farligt om man hamnar på fel ställen.
Dock är det billigare att leva i Chamonix för det finns större utbud av matbutiker än i VT där det endast finns några mindre versioner i byn och de är dyra!
Nattlivet i Chamonix är svårt att slå.. fest i princip hela tiden.
När det gäller piståkning har egentligen Chamonix inte speciellt bra utbud.. mycket folk och relativt få backar men det funkar dock inte så mycket mer enligt mig. Då är 3 Vallees systemet i Val Thorens helt oslagbart en bra pistdag..
I Chamonix är det verkligen värt att ta några dagsturer över till Italien och Courmayer vilket vi gjorde med STS några gånger.
Buss till bergen är ju lite jobbigt men man överlever.

Val Thorens
Det första du ska ändra här är "ok offpist", släpp sargen och kom in i matchen. Finns sjuuukligt mycket olika bra åk var man än vänder sig i det sjukt stora området som är 3 vallees. Som nämnt ovan om piståkning så påstår jag att det är ett av alpernas bästa system gällande piståkning. Skogåkning saknas ju som du säger i VT och är det dimmigt ser man inte mycket. Det är en nackdel, dock lätt att åtgärda genom att ta sig över till Meribel eller Courchevel som ligger på en lägre altitud och har en hel del skog.
Alltid skönt dock att ha 1 min promenix till backen :)

Partyt i Val Thorens är absolut bra, danskarna är bra på att dricka öl och de har ju sitt Snesko där det alltid är fest. Svenskbaren Tango kan ha den bästa terassen i hela alperna. Där har man druckit många afterski-öl. Mycket mera danskar än svenskar i Val Thorens dock.. och mera svenskar i Chamonix. På gott och ont.

Jag jobbade på den holländska baren Le Monde som glasplockare och det var inget glamoröst. 16-03 två till tre dagar i veckan för 45 € per kväll. Men jag fick ihop så jag klarade att äta och dricka för de pengarna och det är ju egentligen det som är grejen. Plus att man jobba kväll och kunde åka på dagarna ändå.

Hoppas det var till hjälp, har du några andra frågor är det bara skriva till mig.

Du nämner "park" flera gånger och det är där jag hakar upp mig, är parken viktig så glöm Chamonix, de kanske har fått upp nåt parkaktigt på senaste åren men har aldrig haft nåt vettigt innan.
Val Thorens har säkert en park minns inte hur bra den är eller var den ligger, åker inte park.
Syrebrist i Val Thorens är inget du behöver fundera på, och för någon med mest sälenåkning så är offpisten mer än bara "ok".

Slutsats: för din del säger jag Val T, inte Chamo!

Cham! Jag säsongade där förförra vintern, lätt bästa jag gjort. Har varit i val t innan när brorsan säsongade där, sjyst ställe men cham är bättre. Grymma berg! Finns sjyst parkåkning. Sjukt mkt skönt folk, vi var väl ett gäng på minst 40 pers som hängde. Bussarna är inte så jobbiga alls, är det trångt kan man passa på att klänga på nån man gillar. Sud är fullt med folk, skönt häng på typ monkey, south bar. Dessutom är det sjukt jävla fint. Aa men du fattar, åk dit. ;)

johan har sålt SouthBar så det finns inte kvar, nån park finns inte i som är nått å ha, det fanns en för 3 år sen...
pisterna e riktigt dåliga i min mening, ingen kärlek där inte!

av det du skriver hade jag nog sagt inte cham iallfall, kankse missade det men varför måste du till nått av de ställena ? marhofen kankse skulle vara nått för dig ?

Svårt att ta beslutet åt dig, men om du åker till Cham ta med turutrustning.

Jag skulle ta den orten du känner att du har störst chanser att få jobb. För om du måste jobba och inte har möjlighet att ta lån och dyl blir det riktigt tråkigt att åka hem i FEB

Tillbaka
Topp