Vad tycker du är svårast med Carving?

Sen också tankeexperiment med pumptrack, Rita ett vågigt streck som symboliserar pumptracket ur sagitalplanet. Du kan markera och fylla i vad som händer med normalkraften i de olika delarna av pumptracken och hur du kan förändra detta med rörelseapparaten. Sen vrider du pappret 90 grader och vips har du carvingsvängar.
Per definition är normalkraften alltid vinkelrät mot underlaget. Det är detta som gör att om belastningen är annan än parallell mot normalkraften så kommer det att skapas en komposant som kan skapa en rörelse. Det är detta som är den bakomliggande fysiken för att skapa hastighet i en pumptrack. Posta gärna en bild på hur du menar.

Kul, den satt ju som handen i handsken!

Per definition är normalkraften alltid vinkelrät mot underlaget. Det är detta som gör att om belastningen är annan än parallell mot normalkraften så kommer det att skapas en komposant som kan skapa en rörelse. Det är detta som är den bakomliggande fysiken för att skapa hastighet i en pumptrack. Posta gärna en bild på hur du menar.

Kul, den satt ju som handen i handsken!
Jag tänker mig att när du åker "nerför" kullen så samverkar normalkraften med den framåtdrivande kraften och när du åker "uppför" så motverkas den framåtdrivande kraften. Så genom att öka normalkraften när den är riktad mer framåt och minska när den är riktad bakåt så kan vi åka fortare.

Jag tänker mig att när du åker "nerför" kullen så samverkar normalkraften med den framåtdrivande kraften och när du åker "uppför" så motverkas den framåtdrivande kraften. Så genom att öka normalkraften när den är riktad mer framåt och minska när den är riktad bakåt så kan vi åka fortare.
Om det hade varit fysikprov så hade det nog blivit poängavdrag, men jag tror vi menar lika i alla fall och det är väl det som är det viktigaste!

Korta "Sladdade carving svängar" är väl det som fungerar. Det är dock en avancerad teknik där man gör runda carvade svängar och sladdar bort lite fart på slutet. Typ enda sättet att hålla jämn fart ner för en brant pist. Kommer inte gå sakta men man kommer inte heller accellerera. Med det sagt så kan jag inte påstå att jag är speciellt bra på det.

Man ska inte göra det svårare än vad det är, carving är inte mer komplext än att kantställa skidorna och hänga med dem med trycket på ytterskidan. Lyckas man hålla balansen genom kantbytet och växla vikten över på nästa dalskida är det ingen konst alls att åka rena carvingskär ens i de brantaste backar. Vad som krävs är dock väldigt starka ben samt en bålstabilitet för att hålla emot krafterna. Ju kortare radie på skidorna man har desto viktigare är det med styrkan och en stark åkposition, ett par Race SL som håller emot för belastningen är också viktigt, att försöka med någon slags kompromisskida på 100mm midja är totalt värdelöst, samma sak med en alldeles för mjuk skida.

Jag tror många som går från turiståkning till mer avancerad åkning blir kvar på alldeles för dåliga skidor. Man måste ge sig själv förutsättningar för att lyckas.

I den här videon skiljer han på carving och arching vilket är rätt intressant. Dock inte hört någon bra översättning på vad det skulle bli på svenska? Kort går det ut på att han inte anser det vara carving om man står och rullar från kant till kant.

I den här videon skiljer han på carving och arching vilket är rätt intressant. Dock inte hört någon bra översättning på vad det skulle bli på svenska? Kort går det ut på att han inte anser det vara carving om man står och rullar från kant till kant.
Också utländskt uttryck, men "park and ride" kallas det ofta, dvs att man bara lägger upp skidorna på kant och åker med, passivt. Det som är eftersträvansvärt är att åka aktivt och få med höften och sätta press på ytterskidans brätte och kant tidigt i sväng, helst redan innan man har skidan pekandes ner i fallinjen. Då går skidorna lugnt i ojämnheter och biter fast i is. Desto mer kraft ner i skidorna desto skarpare sväng.

Tidigt i min "carvingkarriär" fick jag för mig att jag skulle belasta skidorna mer liksidigt än jag tidigare gjort. Det har nog ställt till en del. Annars kämpar jag mest med grundfelet hos oss "oldtimers", att jag håller skidorna för tätt ihop. Skulle nog fortfarande kvala in som skidlärare i Hinterglemm 1976...

Beroende på vad man menar med "tätt" så är det inte helt fel. Ett större problem är att åka med skidorna för brett isär. Då hamnar för mycket vikt ofta på innern. Ett tips är att experimentera med att lätta eller t.o.m. lyfta inner skidan under hela svängen och bara åka på ytterns innerkant. När du svängt upp och är "på väg mot skogen" sätter du ner din gamla inner och den blir ytter, lyfter upp din gamla ytter som nu blir inner och svänger ner i fallinjen... Inga släpande stavar... Gör under för balansen.

Tillbaka
Topp