Vadå skidkläder i tunnelbanan?

la_grave sa:
Töntar. Ni vet inte hur ni ser ut om ni kommer till en teater med skidjacka.
Det är stor skillnad på tunnelbana och teater. För övrigt är det kutym att hänga av sig jackan i garderoben innan man går in till föreställningen, och då tycker i alla fall jag inte att det är speciellt väsentligt vad man har för ytterplagg på sig. Jag är personligen inget stort fan av päls eller varför inte en diamantbeströdd Barbour-jacka.

la_grave sa:
Men titta här vad jag hittade

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=16102&p=2

tex

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=16102&p=2#r85766

Töntar. Ni vet inte hur ni ser ut om ni kommer till en teater med skidjacka. Glömde, det finns inga teatrar där ni bor och/eller så har ni aldrig varit på någon. Men skidjacka smälter säkert in bra på filmstaden i Heron City.
Jodå, jag vet exakt hur jag ser ut när jag kommer in på en teater med skidjacka. Jag har sett mig i spegeln, vilket jag fortfarande är skeptisk till att du har gjort. Sett dig i spegeln alltså.

Hasse_Lindborg sa:
la_grave sa:
Carled sa:
Jag är riktigt jäkla nyfiken på vad du har på dig i stora staden, och om det ens är rätt storlek. Bildbevis tack!
Jag är inga j-a modebloggare så jag droppar varumärkena men om jag börjar nerifrån så hade jag ett par curlingliknade skor som jag bytte mot ett par ökenkängor när jag kom inomhus, måttsydda byxor, en variant på en kofta och en palletå utanpå. Till detta tartanmönstrad halsduk, tunna fodrade skinnhandskar och en informell mössa. Kan väl fota när jag kommer hem om du insisterar.
Då är min fråga om du har köpt rätt storlek denna gången?? Det kan vara den mest väsentliga frågeställningen när du uttalar dig om kläder. ;)
Det var ett j-a tjat på dig Hasse. Vilken autismspektrumstörning lider du av? Vill du diskutera något privat finns det privata meddelanden för detta ändamål och vill du diskutera en annan tråd så diskutera i den tråden. Ok? FYI, och det tror jag du såg häromdagen så har jag köpt två ställ i alldeles utmärkt storlek sedan dess (och även innan dess). Det är alltså inget fel på min förmåga att bedöma storlekar. Däremot är de sk expertråden från Sasquatch kassa. Hade ju varit bättre om de haft stora skyltar FÖRSTA DAGEN PÅ ARBETET, PRAO, NOLLA UNDER UPPLÄRNING eller liknande på sin personal så man slapp fästa vikt vid deras åsikter. Borde även göra prylarna lite billigare när de kan ersätta sin personal med Samhall-anställda med lönebidrag.

"NOLLA UNDER UPPLÄRNING"
Har du en sån skylt på dig när du skriver inlägg här?

la_grave:
Är det här ett ytterligare kapitel i dryg forumironi, eller är det så att du inte har alla indianer i kanoten?

Jag maste ge la_grave en bonuspoäng för att ha startat en trad som med hjälp av lite "emocion" och adrenalin piggar upp denna regniga gra trista dag... inte alltid samma vad-ska-jag-ha-för-grejjer-jag-hittar-inte-google tradar.

àven om jag naturligtivis fortfarande inte haller med dig i tradens "hate-style" start maste jag iof ge dig rätt att det nog är lite svenskt, amerikanskt, tyskt och ytterliggare nagra nationaliteter att klä sig i sportkläder. Känns som att stuket är lite annorlunda i Paris, Barcelona, Madrid, Milano för att inte nämna Tokyo och de som har cash i Bangkok.

Personligen skulle jag eventuellt klä mig annorlunda om jag bodde i nagot extremt fashion-orienterat distrikt i nagon av de ovan nämnda städerna - alternativt behalla den lätt baggy och colorful-boarder stilen just för att det är en livsstil och signalisera att jag hör till den livsstilen. Klädsstilen signaliserar just en sorts gängtillhörighet precis som stilen pa vissa pa öfvre som grundläggs redan före ViktorR och östraR, samt deras wannabees. Den stad jag bor i nu, münchen, där är en stor del av folket lite lätt posh och det kan lätt fa en att bli obekväm och känna sig felklädd i vissa situationer, och definitivt finns det affärer och restauranger jag inte skulle ga in i utan att anpassa kläderna - men nu pratar vi inte längre om att ga runt i en "skidjacka" utan snarare en rätt utstickande shredder-style: en stil som far mina med-shredders uppmärksamhet och man kanske tjattar nagra random ord för att man tillhör samma grupp med samma intressen och värderingar.

Nojlas sa:
la_grave:
Är det här ett ytterligare kapitel i dryg forumironi, eller är det så att du inte har alla indianer i kanoten?
Det beror antagligen på betraktarens perspektiv. Jag skulle nog säga att de som glider omkring i sina skidkläder i city kanske har lite otur när de tänker. Det är väl som att inte kunna hantera en servett på en bättre krog. Eller kunna avgöra om ett snötäcka är lavinfarligt. Var sak på sin plats.

la_grave sa:
Nojlas sa:
la_grave:
Det beror antagligen på betraktarens perspektiv. Jag skulle nog säga att de som glider omkring i sina skidkläder i city kanske har lite otur när de tänker. Det är väl som att inte kunna hantera en servett på en bättre krog. Eller kunna avgöra om ett snötäcka är lavinfarligt. Var sak på sin plats.
Jag tycker heller inte om folk som inte kan hantera servetter på bättre krogar...

Nojlas sa:
la_grave sa:
Nojlas sa:
la_grave:
Jag tycker heller inte om folk som inte kan hantera servetter på bättre krogar...
Usch nej! Men klockren jämförelse mellan skidkläder i city och hantering av servetter!

I löv folk som inte kan hantera servetter på bättre krogar, helst dom allra bästa krogarna! och folk som går runt i skidkläder på andra ställen än i backarna är ju heelt galna! :)

Oh my god.. Du måste ha ganska tråkigt som för det första ens stör dig på det, och för det andra gör en tråd om det. Du har en stil, andra har en annan. Deal with it! Vad gör det dig om folk har sin skidjacka på sig på stan? Sen att jämföra det med att åka skidor i jeans är ju helt fel. Jeans i skidbacken har absolut ingen funktion. Men ge mig ett argument att en så kallad stadsjacka är bättre i stan än en skidjacka. Stadsjackan behöver inte vara snyggare, den behöver inte vara varmare, den behöver inte vara mer praktisk..

Själv stör jag mig på att kalle anka inte har några byxor. Jag tycker faktiskt det är förj*vligt...
Sådär kan han ju inte se ut om han ska gå på en finare krog?

la_grave sa:
I3ea sa:
Haha i Östersund går alla runt i skidkläder när det är kallt på vintern och den som kommer i någon enkel stadsjacka som inte är lämpad för minusgrader eller snöfall så tittar man konstigt på den. Och alla i Östersund åker inte skidor, tycker bara om sköna jackor.
Östersund...ja det var ju typ det som var min poäng. Det är bara bönder (och uppenbarligen skidåkare alternativt så är många Freeridemedlemmar bönder - ytterligare forskning krävs) som inte fattar skillnaden på funktionell klädsel, vardagsklädsel, arbetsklädsel, festklädsel osv.

Och jag kan försäkra dig att en tjockare ulljacka/-rock är minst lika varm och i övrigt användbar som skidutstyrsel. Dessutom slipper du se ut som en idiot.
Min poäng med Östersund var ju kontrasten till motsatsen av din tes om att i Tunnelbanetätorter är det lämpligaste att alla invånare använder gråa eller svarta ullrockar såkallade stadsjackor istället för färggranna fjälljackor. Att normen på val av jacka skiljer sig beroende på vart man kommer ifrån samt även vad man till vardags sysslar med kan nog alltså stämma.

Senast ändrad:
la_grave sa:
Jag tror jag ska se om det finns någon tråd om folk som åker skidor i Canada Goose och jeans. Kan bara föreställa mig vad folk skulle tycka om det.
Ja det skulle vara intressant att få reda på hur folk ser på det klädvalet. Har träffat några utvalda personer som mer än gärna åker i sin stadsjacka eller i sina jeans när de besöker en skidbacke alternativt skogsåkning med skidor. I det ena fallet var det en bonde som envisades med att jeans kan man ha till alla väder och tillfällen även till skidåkning och i det andra fallet var det en person som inte iddes köpa enkomt en speciell skidjacka bara för att åka skidor någon gång per år.

Senast ändrad:
la_grave sa:
För övrigt är hot om ett kok stryk också sjukt bonnigt och passar väl ganska bra in på alla smarta argument jag hört i tråden hittills. Uppenbarligen bär bönder/freerideläsare skidkläder i alla sammanhang; snyggt på en begravning - verkligen respektfullt.
Brukar du ha på dig ytterkläderna på en begravning?
Själv brukar jag alltid ta av mig jackan av respekt så att min kropp blottas mer och min själ öppnas upp för sinnesstämningen. Under skidjackan kan jag därför ha diverse begravningsklädkoder som situationen kräver.

Senast ändrad:
Det gör väl inget om du har en skidjacka på stan? Visst om du går man skidbyxa och jacka kanske lite överdrivet, men vi säger att du går i en canada goos jacka... då blir du klassad som snobb eller hur? varför bry sig över andra? man använder det man själv tycker är snyggt kvittar om det är en jacka för 5000 eller 1000, man använder det man tycker är snyggt?
är min åsikt i alla fall
Peace

Jag övergav Stockholm just av folks ytlighet, som La_grave.
Jag flyttade till norrland för att slippa alla konstiga människor i 08. Och det gjorde jag helt rätt i. Ingen bryr sig om hur man ser ut här i Umeå, folk är jordnära här.

Här uppe i de norra delarna av vårt kära Sverige är klä sig som ingen annan, göra konstiga saker, bryta mönster osv vardag. Och det är rätt skönt att ena dagen glida ut i ett par jeans och en kofta, varav följande dag rulla in på skolan iklädd skidjacka och tillbehör som får folk att tro man ska bestiga berg.

Sen är ju (som jag uppfattat det) skidåkare inte riktigt som alla andra, men det finns en viss tjusning i det också. och som en nära vän till mig en gång sa, det är bara döda laxar som följer med strömmen.

Orkar inte läsa alla inlägg, men håller med la_grave, visst skiter jag fullkomligt i vad kläderna kostar, men det är ju bra fult att vandra omkring i bergskläder. Visst är jag ingen fashionista men inte fan skulle jag dra på mig skidjackan om jag skulle vilja se någorlunda ut på stan.

Oandra sidan spelar det nog ingen roll vad jag har på mig. Är ju sjukt ful.

haha,haller med om de flesta i denna trad.. VARFOR BRY SIG?? nu nar jag bor i wellington pa en liten o som heter nya zeeland alskar jag den totalt relaxade installningen..ibland nastan fooor relaxad :P ba ha pa dig vad du vill,folk chillar iaf ;) shorts,flip flops, hoody nar det regnar=vardagsstil for kiwi guys :) I love it
De ganger jag varit i stockholm sedan dess sa marker jag framforallt pa sommaren att manga ar sa extremt ytliga har..till den grad att jag tycker det ar konstigt att manga av mina vanner fortfarande tycker om att bo har..sj kan jag aldrig tanka mig flytta tillbaka hit sa lange det ar sa ..sa trist :(

sears sa:
cp hur fan orkar man störa sig på vad folk har på sig?
Hur orkar man bli förbannad om det är en så pass världslig sak?!? Det är en skitkul tråd, förstör den inte med dravel.

La_grave, en fråga! När du är i Haines och åker 500m's spines hela dagarna, hur blir du accepterad av alla locals? De måste idiotförklara dig när du kliver in på haket (som f.ö. bara har pappersservetter) med brouges (svarta, ifall det blir sent), ett par genomtänkta Happy Socks, figursydda byxor med lätt fashionrullning, en harmonisk blå b-downskjorta med en korrekt kombinerad näsduk i den djuphavsblå blazern från stora tyska firman. Och givetvis är du nyrakad, man vill ju inte vara ovårdad när man ska dricka Miller och käka chicken wings.

Drar du på en papperspåse på dig själv, delar du ut papperspåsar till folk, får du sitta på en scen, ber du om att få käka i baren? Hur går det till?!? Du kanske lever på krabbor och Chapel Hill hela vistelsen?

maartin sa:
Rudolfsson sa:
la_grave sa:
Någon som kan förklara hur man tänker när man går runt i skidkläder eller annan sportswear innanför tullarna eller i tätorter som inte är skidorter? Skidkläder har man på berget och till/från berget. I stan har man stadskläder, eller?

Eller kör ni med surfoutfit i stan, skidkläder när ni surfar och stadskläder på berget? Sjukt fult med folk som ska visa upp sina 5000:- -skidjackor i stan. För att inte tala om skidhandskar eller vandringskängor.
Det är inte så att du är arg/ledsen/besviken/ för att du köpte för små skalplagg från Arcteryx och inte kan visa upp de varken på stan eller berget?
han har faktiskt varit i Haines, Valdez, La Grave OCH massa vanliga skitställen i alperna! tror du inte han har koll på hur man klär sig??!?!?
Jag tror trådskaparen har stora problem med att klä sig rätt, vilket den här tråden talar för ;-)

Men helt seriöst vad tycker ni om folk med billiga klockor?
Det är i mina ögon värre än att ha årets skidor som redan sitter på en massa randoms....

Alltså igår när jag handlade lösgodis såg jag en som köpte colanappar, helt sjukt! Varför köpa colanappar när Ferraribilar är mycket godare?

Ingen på den där affären fattar nåt överhuvudtaget, pathetic...

Måste ju bara säga att du pratar ur din pappas plånbok!
Alla kanske inte har råd med flera jackor pär år? Utan istället köper en bra skidjacka för mycket pengar?
Där jag bor är det runt -20 Till -30 minus så här på vintern och inte fan vill jag gå runt i "stadskläder"?

Nästa gång innan du gör en sån här tråd utan mening så TÄNK!

Folk har börjat klaga på folk i stora kläder istället för lortgrisar utan kläder (AKA uteliggare). Kanske dags att folk slutar bry sig om vad andra har på sig. Jag som gärna har lite större kläder på mig klagar inte på folk som har "normal stora" kläder. Så vad har egentligen ni "normala" människor för problem?

SverigeTomten sa:
Jag flyttade till norrland för att slippa alla konstiga människor i 08. Och det gjorde jag helt rätt i. Ingen bryr sig om hur man ser ut här i Umeå, folk är jordnära här.
jibbtor sa:
Här uppe i de norra delarna av vårt kära Sverige är klä sig som ingen annan, göra konstiga saker, bryta mönster osv vardag. Och det är rätt skönt att ena dagen glida ut i ett par jeans och en kofta, varav följande dag rulla in på skolan iklädd skidjacka och tillbehör som får folk att tro man ska bestiga berg.
DJElo sa:
haha,haller med om de flesta i denna trad.. VARFOR BRY SIG?? nu nar jag bor i wellington pa en liten o som heter nya zeeland alskar jag den totalt relaxade installningen..ibland nastan fooor relaxad :P ba ha pa dig vad du vill,folk chillar iaf ;) shorts,flip flops, hoody nar det regnar=vardagsstil for kiwi guys :) I love it
Hur är det med bjälken i era egna ögon? Går man ut välklädd på stan på resp ställe ni bor i kommer den (oftast (kulturellt) inavlade) lokalbefolkningen titta snett på - det kan jag garantera. Så mycket var det med den toleransen eller avslappnade inställningen. Tolerans mot alla som är likadana som en själv.

jibbtor sa:
Sen är ju (som jag uppfattat det) skidåkare inte riktigt som alla andra, men det finns en viss tjusning i det också. och som en nära vän till mig en gång sa, det är bara döda laxar som följer med strömmen.
Ja, vem är det som följer resp bryter strömmen i den här tråden/det här landet? Tål att tänkas på.

Carled sa:
sears sa:
cp hur fan orkar man störa sig på vad folk har på sig?
Hur orkar man bli förbannad om det är en så pass världslig sak?!? Det är en skitkul tråd, förstör den inte med dravel.

La_grave, en fråga! När du är i Haines och åker 500m's spines hela dagarna, hur blir du accepterad av alla locals? De måste idiotförklara dig när du kliver in på haket (som f.ö. bara har pappersservetter) med brouges (svarta, ifall det blir sent), ett par genomtänkta Happy Socks, figursydda byxor med lätt fashionrullning, en harmonisk blå b-downskjorta med en korrekt kombinerad näsduk i den djuphavsblå blazern från stora tyska firman. Och givetvis är du nyrakad, man vill ju inte vara ovårdad när man ska dricka Miller och käka chicken wings.

Drar du på en papperspåse på dig själv, delar du ut papperspåsar till folk, får du sitta på en scen, ber du om att få käka i baren? Hur går det till?!? Du kanske lever på krabbor och Chapel Hill hela vistelsen?
Citerar mig själv

Någon som kan förklara hur man tänker när man går runt i skidkläder eller annan sportswear innanför tullarna eller i tätorter som inte är skidorter? Skidkläder har man på berget och till/från berget. I stan har man stadskläder, eller?
Haines är väl i detta sammanhang en skidort. Det är i alla fall definitivt inte en tätort.

Fö föredrar jag nog medialooken framför bratslooken. Den fick jag nog av på EG.

Tillbaka
Topp