Väder/Snö-status Åre 2010/2011

för tillfället gör vi den snö det går att göra det är mycket som ska ordnas innan man kan köra allt gästrappet vet jag inte i nuläget när vi drar igång, det är inte allt som fungerar tiptop än och så är det inte skitkallt heller det styr ganska mycket hur mycket snö man kan göra, och knata upp nånstans och åka är inte direkt skitsmart om man inte vill ge skidorna en stenslipning dvs för så mycket snö finns det inte än

Bra jobbat Cyklo!!

Kanonbra med insider i bygget ju.

Fortsätt gärna rapportera när ni startar nya kanonerna.

Och har du möjlighet vore det jävligt skoj med en bild eller två!

Riktigt bra åkpepp nu!

Man får la ta nån gammal skit bräda som ligger och skräpar nånstans.
Börjar få lapp sjuka lr vafan det heter. Jag har klarat av hela året här uppe.
Men hösten är ju otroligt brutalt överdrivet seg. Det händer ingenting och man väntar på snö.
Då kan det va värt med lite stenslipning på brädan om den endå inte kommer användas mer under säsong.
Man kanske skulle införskaffa en sten bräda som man rider på innan den riktiga snön kommer för att dämpa abstinensen.
Tusen tack Cyklo för all bra info forsätt sprida kärlek!

nu går väl, duved, tege, lundsrappet , störtloppet, gästrappet, stjärnbacken inte allt som går i dessa backar men en hel del iaf

Snökanonerna är på för fullt i VM8 och dom har stått på hela natten. Om man knatar upp på skutan nu så är det möjligt att åka kortare sträckor.
Är det okej om man knatar upp på skutan och åker lite på fläckar som ser åk bara ut?

okej och okej jag vet inte på skutan kan man väl åka men det är ingen bra idé att åka där vi kör kanonerna

Nej det har jag förståt att det är olagligt.
Men berget är stort och på högzon så sprutar ni ju inte överalt.
Man kan kanske ta kabin upp sen knata runt lite hitta nått härligt ställe.
Glida lite kanske bygga en liten kick bara latcha och få känna snön under oss!
Är kabinen öppen på månda?

Boxarna ligger där, OM dom inte gjort det så gör ett krafttag själv bara. tror dock inte snön räcker speciellt långt. hade inte bensin nog kvar i tanken för att åka å kolla imorse. ring om du åker opp.

cyklo sa:
hahaha jamen det är faktiskt en omöjlighet att göra snö när det är 9 grader varmt ; P
Surt... När tror du om man ska vara realistiskt att första backen öppnar, ska upp nästa helg men då är det väl knappast så troligt att man ska släpa med sig prytlarna?

Nu ligger det minst en decimeter snö över hela byn.
Det ser ut som att dom nästan har sprutat så mycket så hela vm8 är täckt med snö också.
Nu är det inte långt kvar innan dom öppnar det kommer att bli så nice.

Det är minusgrader i alla tio dagarna på prognosen från YR. Super!

Nästan varje år uppgraderas snökanonsystemet för fantastiskt många miljoner och man får varje gång höra att på 48 timmar kan vi lägga de här backarna etc, etc.

Skulle ändå bli överraskad (men väldigt glad) om de hinner öppna någon backe inom dessa 10 dagar.

Vad tror ni?

Jag har kört ett par gånger på skutan. I förra veckan var baksidan och tväråvalvet mycket bra. Hällfjället gick att köra.
Åre är ju bara bra under okt - nov sen är det ett av de sämre skidbergen i sverige. Sen slutet maj början juni kan vara värt en tur också. Annars piss på åre de suger ju så fett..

Förra året gjorde jag min start på skutan 29 sep i 25 sep.

snökanonerna går ju för fullt och har gått nu ett tag. det ska väll ta 3-4 dagar av kyla att skrapa ihop till en backe? känns som gästrappet ligger närmast öppning just nu!

Skantz sa:
Jag har kört ett par gånger på skutan. I förra veckan var baksidan och tväråvalvet mycket bra. Hällfjället gick att köra.
Åre är ju bara bra under okt - nov sen är det ett av de sämre skidbergen i sverige. Sen slutet maj början juni kan vara värt en tur också. Annars piss på åre de suger ju så fett..

Förra året gjorde jag min start på skutan 29 sep i 25 sep.
Fan det var ju ett jävligt positivt inlägg, skoj att du delar med dig av dina tankar...

Fan va grymt att se snö uppe i paradiset.
Ixakt 1 vecka tills vi åker upp till Åre för enu en sesång.

// Yellow Snow

det går visst att lägga vissa backar på 48 h men det då krävs det ju att det är kallt om man inte varit uppmärksam så har det faktiskt inte varit våldsamt kallt och man kan faktiskt inte göra snö i +grader hur avancerat system man än har, man kanske ska vara tacksam att vi sliter arslet av oss för att försöka öppna så fort det går, för övrigt så ser Hamre lovande ut inför helgen

cyklo sa:
det går visst att lägga vissa backar på 48 h men det då krävs det ju att det är kallt om man inte varit uppmärksam så har det faktiskt inte varit våldsamt kallt och man kan faktiskt inte göra snö i +grader hur avancerat system man än har, man kanske ska vara tacksam att vi sliter arslet av oss för att försöka öppna så fort det går, för övrigt så ser Hamre lovande ut inför helgen
Finns vi som är oerhört tacksamma också!!

Spännande med Hamre, till helgen u say, förbannat typiskt att jag inte ska upp förrän nästa helg då...

Berätta gärna mer ingående vad som händer och vad/hur ni gör. Lite bilder skulle ingen dö av heller, alltid kul när man sitter på kontoret och ruttnar inifrån.. :-)

Kör hårt cyklo vi tror på dig!!

Prognosen ser trevlig ut en vecka frammåt nu.

Ser ut som att undersåker får trevligare väder än åre, snö i 6 dagar här enligt YR.

Tillbaka
Topp