Väder/Snö-status Åre 2011/2012

• Trådstartare Trådstartare IngemarH79
  • Start datum Start datum
centralbyrakraten sa:
Har du varit uppe på fjället? Det är inte sämre med snö än det brukar vara den här tiden. Det har varit varmt under försäsongen så de ligger efter med snötillverkning men när det kommer till natursnö så tycker jag inte att det är sämre än vanligt.

Jag hade en för årstiden helt ok skiddag.
Jag bor och kommer från Åre och jobbar på snökanon, så jag vet hur läget ligger till på dom flesta ställen.
Natursnö brukar komma och gå under denna period. Det blir inte stabilt förns man kommer fram till slutet på december eller under januari ... eller. Det har varit så dom senaste åren.
Dock så ligger det rejält efter med tillverkningen. Nu kommer man ju lyckas öppna Hamre till (förmodligen) Hamrestugan, men ovanför det finns det knappt en enda flinga. Ingen annanstans i systemet heller. DET, är sämre än vanligt. Dock, om vi har turen i att vädret håller sig jämnare hela december, så vi slipper det där regnet innan jul, då kan det bli att snöläget är bättre vid jul/nyår än det varit på några år.
Dock kommer jag ihåg hur det var förr i tiden när Nyår alltid va så förbannat kallt, och det låg en jäkla massa snö överallt. Körde då puder med skotern på ställen som man inte ens har kunnat köra på vid samma period dom senaste åren.

När det kommer till kanonsnön så är vi överens om att ni ligger efter med tillverkningen. Å andra sidan inte jätteovanligt heller. Det är inte jättemånga år sedan öppningshelgen fick köras på en snösträng i ett regnigt duved. Jag tycker inte att man ska kalla det här för ett extremt år.

När det kommer till natursnö så står jag på mig och säger att det är ok för årstiden. Jag fick en rapport från några som åkte baksidan igår och det var ok med snö ner till 1000 m.

Paradoxen är ju att dagens oväder kan göra att vi måste hålla stängt på grund av snöstorm istället för snöbrist på säsongens första dag :-P

Vintrarna har blivit sämre med åren. Allt går väl i cykler (kan man hoppas).
Man får hoppas att den sega starten bara är just en seg start, och att resten av säsongen blir desto bättre.
Nä, den är knappast extrem. Det är bara så man försöker få det att låta :P
Dock tycker jag det är rätt bra att Åre får känna en liten panik. Så storhetsvansinnet släpper nån gång. Att man ser sina begränsningar och inte håller på i samma takt. Det börjar bli lite löjligt.

Haha, ja. Ingen vidare start på säsongen. Det blåser som bara fan. Inte heller bra för tillverkningen då snön blåser iväg på helt fel ställen. Hoppas det blir runt -10 och så gott som ingen vind. Då kommer det hända saker :)

Senast ändrad:
Enligt Salomons "Powfinder"-app ska det komma 19cm snö i Åre inom 48 timmar.
Det låter ju bra i mina öron. Men ni säger att det blåser?

Nu har det börjat hända lite saker. Kanoner flyttas runt och det kommer en del snö ifrån himlen.
Hoppas kylan håller sig någorlunda resten av december. Vill inte få en regnig jul som förstör allt :/

Får se hur många dygn det tar innan hela Hamre är klart, och efter det är det Linbanan som prioriteras. Till en början att få till Paradisbacken, ner mot Hamre och sen .... ja, resten :)

I edsåsdalen har de öppnat 3,5an och milspåret. Någon som vet hur läget är i björnen

Jag är så närvös för snön nu, har bokat tåg o allt för 27dec - 2jan, vad tror ni? kommer jag få åka nått?

Bako sa:
Jag är så närvös för snön nu, har bokat tåg o allt för 27dec - 2jan, vad tror ni? kommer jag få åka nått?
Jag tror inte du behöver oroa dig. Det såg ut som de var på väg med ett flertal backar under skidtestarhelgen. Det kanske inte blir direkt episkt, men åka kommer du få.

Men hallå, till Januari är det huuuur långt som helst. Klart det blir åkning!

IngemarH79 sa:
Men hallå, till Januari är det huuuur långt som helst. Klart det blir åkning!
Ja, klart det ska bli åkning, om jag så ska åka på 40% snö, 10% sten och 50% snö så blir det åkning. Sen kan man ju roa sig med andra saker också, som att bli full och kolla på snygga damer! :)

Hej, men allvarligt. Hur är förhållandena i de hela 11 öppna backarna, (varav 4 är runt 200 meter långa...)? Är det stenigt o isigt eller bra?:/

Ska ev sätta mig i bilen å åka upp från Göteborg på Torsdag, eller ska jag stanna hemma?:(

Snögarantin funkar väl inte om de hävdar att 11 backar är öppna (fast det egentligen är 4 som är värda att åka i...)?

Nu snöar det ju t o m i Malmö... Känner mig inte orolig om åkningen 26-2 längre! ;)

jennieolofsson sa:
Nosferaty sa:
De är redan öppna kan jag medela =)
Damerna?
Nja det vet jag inte så mycket om ;) Mina blickar rör sig mer mot nya skidor och kolla var det finns snö ;) men liftarna är öppna och flertalet backar, har dock bara spenderat en dag i tege/duved än så länge och det är väll knapert med snö på sina ställen men för att vara den årstid är jag nöjd, dessutom säger prognosen snö två dagar i rad nu så det blir bara till att hålla tummarna !! :D

Jag kom precis upp. Det har varit snökaos i över 24 timmar nu. Jag har aldrig sett så här mycket snö dumpa under 5 timmar innan. Så grymt fantastiskt. Det kan gott snöa hela natten också och sen kan solen titta fram i morgon kl 9.00.

Säsongens bästa dag hittils. Uppskattningsvis 2-3 dm nysnö. Thank you Dagmar!

De som va först upp 8.07 (öppnade sent pga. personalen hade fullt upp med att skotta fram liften) i VM8:an blev inte besviken.

Det går ruskigt segt framåt. Det blir aldrig nån riktig kyla som håller sig. Som tur är så snöar det ju en del idag iallafall. Det behövs. Rejält !

Bulletblues sa:
Det går ruskigt segt framåt. Det blir aldrig nån riktig kyla som håller sig. Som tur är så snöar det ju en del idag iallafall. Det behövs. Rejält !
Väl pessimistik kan jag tycka. Tycker det är hur mycket snö som helst. Morgondagen kommer bli grym.

Hej, läser här och har lite svårt att greppa om det är bra eller dåligt med snö just nu?
Vad jag kan se på bilder och information om snödjup så känns det som klart godkänt iaf. Men här på forumet är man inte ense.
O andra sidan så vet jag att skistars snödjupsinformation ska tas med en nypa salt. Även om jag tycker de har en mer sanningsenlig information nu än för några år sedan.

Det finns gott om snö i Åre jag bor mitt i byn åre runt, och vädret i år är mycket bättre än tidigare år. Jag tycker personligen det har kommit en hel del snö och det går och åka hel ok of pist. Och vädret är betydligt varmare än vad det har varit tidigare år!

bokategefjall sa:
Väl pessimistik kan jag tycka. Tycker det är hur mycket snö som helst. Morgondagen kommer bli grym.
Realistisk skulle jag nog säga.
"Hur mycket snö som helst". Vart är du och gräver nånstans ? Visst att det har kommit lite nu dom senaste dagarna, men det ändrar inte det faktum att det allmänna snödjupet är förbannat lågt på grund av alla varmgrader.
Det är ju bara 10 Januari så man ska väl inte vara hur hård som helst, men nej. Det är inte särskilt mycket snö.

AndreasF sa:
Hej, läser här och har lite svårt att greppa om det är bra eller dåligt med snö just nu?
Vad jag kan se på bilder och information om snödjup så känns det som klart godkänt iaf. Men här på forumet är man inte ense.
O andra sidan så vet jag att skistars snödjupsinformation ska tas med en nypa salt. Även om jag tycker de har en mer sanningsenlig information nu än för några år sedan.
Det finns inte så mycket till grund i off-pisten så det finns lite faror med att köra över diverse saker i och med att man inte riktigt vet vad som ligger och kryper där nere. Pisten är väl lite hård. Dock så snöar det lite nu och har gjort det från och till ett tag nu så det har väl blivit lite bättre på sina ställen.
Så det är väl godkänt. Inte mer än det :)

Senast ändrad:
Smaken är väl som baken. Man ska inte förvänta sig Kanada eller Japan förhållanden men har varit och åkt nu på morgon och jag måste säga att det är överjävligt bra just nu. Hade väl kommit ca 1 dm sen igår e.m som låg uppe på det pistade. Blir inte bättre än så.

Jag åkte vid Tott, Sadeln/Högåsen i pisterna vill säga men därifrån såg man folk åka både i Östra och Västra och de rännorna som finns runt Tott berg.

När jag kollade YR:s väderprognons för två dagar sedan så skulle det snöa 8 av de 9 kommande dagarna. Det snöade igår och snöar nu. 2 av 8 är hemma.

Är väll ca 70 cm (snörapporten), har dock inte mätt själv, men den siffran låter rimlig.
Konstigt att inte Åre får någon snö om man jämför med närliggande orter :P ;)

Kan visa en bild på ett ungefärligt snödjup senare idag då jag inte har tid nu. Bilden ligger kvar på telefonen.
Men det finns snö, inte nog för att jag skall åka östa/västra eller susabäcken då det är stenigt i susabäcken. Men bra skogsåkning finns det allt.

Kommit 2-3 dm sen igår e.m och fortsätter snöa just nu.

Från idag

Vill inte battla om Susa, men den är absolut åkbar. Om man vet var man ska åka träffar man inte en enda sten, men det är inte snö nog att åka var som helst. Har man inte koll på linjen och bromsar på fel ställe finns det stenar framme. Men det gör det mest hela vintern. Har nog åkt 10 åk senaste tiden utan att träffa någon sten.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp