Väderprognoser för verbier och alperna?

Fillez

Ny medlem
Tjena !

Drar ner till Verbier nästa vecka, ska vara där en vecka och tänkte om det är någon som har någe koll på vart man kan hitta väderprognoser som funkar och är relativt bra?

Var i alperna förra året och använde mig av en hemsida som var riktigt bra där det stod hur mycket det skulle snöa de följande dagarna etc. Trodde det var www.snowreport.com men där är det inga prognoser.

Annars om man ska åka till verbier, något man absolut inte får missa ?

Och finns det några schysta ställen runtomkring? Alltså några mindre orter eller utflyktstips.

Hosta upp vad ni kan !

Hälsningar Filip

Nedan har du Schweiz lavinforsknings hemsida för snö och lavinfara, vilken är den mest informativa sidan om lavinfara och prognoser därav. Detta finns på både nationellt (National avalanche bulletine - 17.00 varje dag) samt regional (08.00 varje dag) nivå. Verbier ligger för din info i "western part of Valais"

Du finner dessutom mycket bra tips för hur du ska förhålla dig till rådande lavinfara För en ovetande på området kring lavinlära tycker jag att det kan va nyttigt att läsa på de "freeride tips" som finns på SLF:s hemsida. (tro dock inte att det gör en till expert...)

Sidan innehåller dessutom en hel del länkar till väder, snödjup etc.

Informationen är den mest tillförlitliga du kan finna på området.

http://www.slf.ch/avalanche/avalanche-en.html

Det ser ut som det ska bli varmt resten av veckan (http://www.sf.tv/sfmeteo/index.php).

Det finns schysst snö, men vad jag såg i helgen var det rätt dåligt på lägre höjd, linjeval blir viktigt! Kan dock bli bra vårsnöåkning på sina ställen...

Tips är väl att hålla till på nordsidorna över 2000m... Även öst var ok i söndags..

Peter_K sa:
http://www.snow-forecast.com är nog den du tänker på.

Det finns mängder med saker man inte får missa i Verbier. Sök-funktionen hittar en del.

Har du tillgång till bil när du är där?
Japp jag har tillgång till bil när jag är där nere.

Hoppas på lite snö ! Men vi får väl se hur det blir ! Frågan om det kanske kommer någe snö, ser väl inte ut så nu, men man vet aldrig !

Fillez sa:
Japp jag har tillgång till bil när jag är där nere.
Dåså. Lite förslag på ställen att kolla upp och eventuellt besöka:

Bruson (skogsåkning vid dålig sikt)
Champex/Lac (se Bruson)
Ovronnaz (bra skog, grymma möjligheter för touring)
Villars/Glacier3000 (stort system, finns en del kul åkning uppe på Glacier3000, väldigt få som jagar puder här)
Crans Montana (om det blir ordentligt varmt kan det bli bra vår-slask här, i stort sett all åkning är i söderläge)

Vad som är bra beror naturligtvis på vädret. Kan du tänka dig att köra lite längre kan även Zermatt, Saas Fee och liknande vara värda ett besök. Le Tour och Argentiere är inom mindre än en timmes bilväg från Verbier om passet är öppet.

Tillbaka
Topp