Våga köpa begagnat liftkort?

Jaay-Bone

Medlem
Tjena!
Jag har ett begagnat liftkort till Chamonix på G, och är lite nyfiken på riskerna med detta?
Kontrolleras man ofta? Vad är straffet?
Jättetacksam för snabbt svar, har lite bråttom me de!

MVH Jocke

Låter inte som världens bästa ide, har man inte råd med ett giltigt liftkort har man inget där å göra anser jag!

Grejen är den att jag inte vet riktigt hur länge jag stannar... Tråkigt att betala 6 grand för ett liftkort i 2v....
Och,
tack för era personliga åsikter. Couldn´t care less.
Puss

tja!

klart du kan köpa begegnat liftkort, gjorde samma sak själv när jag var nere tre veckor förra året, dom tittade t.o.m på kortet och såg att det inte var jag på bilden men jag sa att det är det visst, då garvade dom bara och sa okej.

hittar du ett liftkort som du vill bli av med efter dina två veckor så hör av dig, skall nämligen själv ner i slutet på februari, betalar självklart en slant.

lycka till/ adde

de kollar inte allt för ofta se till att ha hjälm och gogglar på dig i liftkön
så är det nemas problemas. tror dessutom att de bara tar kortet.

JAg vet inte hur det funkar med kontroller men hörde om i USA där det första de gör om man har skrotat ordentligt och behöver assistans var att kolla liftkortet, hade man inget giltigt var det bara till att ta reda på sig själv oavsett skada.. det kanske inte är så i cham lr övriga Europa men det vore jobbigt att chansa.. annars är det nog friska böter på en kontroll-torsk!

StAnton 300 Euro i böter plus kortet såklart.
Skulle inte va kul och bryta benet i backen och de upptäckte ett falskt liftkort. Gissar att det inte är många försäkringar som gäller. Ca 300 E med pulka och 2000 E med propeller kostar det att vara försäkringslös på de flesta ställen i alperna.

Skulle det vara överklassmentalitet att ha ett visst rättspatos och tycka att man får låta bli om man inte har råd?
Jag är inte på något sätt fött med guldsked i mun, men har däremot blivit fostrad att man anpassar magen efter kappsäcken. Vill man ha nånting så sparar man och kämpar ihop stålar tills man kan köpa det. I sådana fall handlar det ofta om att avstå från annat och anstränga sig.

Att däremot ha inställningen att man har rätt att sno om man vill ha nått som man inte har råd med, och försvara sig med att det är så orättvist för det finns en massa andra som har råd, är en egoistisk farsot som spridit sig så till den grad i Sverige dom senaste åren att man blir riktigt mörkrädd.

Glöm inte bort att det alltid finns någon som måste betala istället för dig. Pengar uppkommer aldrig ur tomma intet.

Det är väll ändå inte samma sak att stjäla som att köpa ett begagnat liftkort?
Liftbolaget har fått in pengarna för liftkortet en gång och om då någon annan än den som köpte det använder det borde egentligen inte spela någon roll för dem. Jag tycker i alla fall inte jag är särskilt omoraliskt.

Hasse

Köp Carte Neige fösäkring för 40 euro eller vad den nu kostar så är du garanterat säker med eller utan giltigt liftkort...

Citat Hasse:
"Det är väll ändå inte samma sak att stjäla som att köpa ett begagnat liftkort? Liftbolaget har fått in pengarna för liftkortet en gång och om då någon annan än den som köpte det använder det borde egentligen inte spela någon roll för dem."

Håller helt med! Har även funderat på en annan grej: Att sno saker som folk fått gratis borde ju också vara en självklarhet. Jag menar, dom har ju inte betalat för grejorna...

Allvarligt talat. Nu får ni väl ta och skärpa er. Antingen står man för sakerna man gör, vare sig det är rätt eller fel, eller så låter man bli. Men att försöka rättfärdiga sitt handlande med dåliga argument är ju bedrövligt.

// johan

"
"Har man inte råd får man göra nåt annat istället"

fyfan, låter som nån jävla överklassmentalitet.
"

Gör det? Tycker det låter som nån jävla VPKmentalitet. Kapitalismen bygger trots allt på att få så mycket som möjligt för så lite insats som möjligt.

Kul att alla tror att jag har råd med liftkort, och det är därför jag skrev:

"Har man inte råd får man göra nåt annat istället. Livet är hårt..."

Så om jag har råd är jag överklass eller kommunist, men om jag inte har råd då, vad är jag då?

Hahahaha... Ok, då var det utrett. Hitills är alla kommunister.

Hur är det om jag har råd med mer än mina föräldrar någonsin haft? D.v.s. pappa har aldrig betalat.

Jag tycker att du ska köpa kortet, Jag skulle iaf skita i om inte dom där snuskigt rika ägarna inte fick sina pengar!
Sen att du borde dissa frankrike å åka i norge, för norge är coolare, fast akta er för hemsedal, för det är skistar som har det. å dom är onda!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp