Vakuum Salomonpjäxor

Vakuum Salomonpjäxor
Hej,
Har någon i forumet testat att köra en Salomon custom Shell pjäxa i en Fischer vakuum-ugn?
Tacksam för ev input/ tips/ idéer.
Bakgrunden är att jag skulle vilja få mina xpro 130-pjäxor att sitta lite tajtare.

/ Jan

Vakuum Salomonpjäxor
Var inne på Intersport och värmde mina custom shell i helgen och det var massor med olika fabrikat och klisterlappar på maskinen så det värmeskåpet användes nog till alla pjäxor.

Vakuum Salomonpjäxor
Själva ugnen är det inga större skillnaden på, men om du menar själva "vakuum"-maskinen, med tryckluftspåsarna och kylklamparna så tror jag inte särskilt många butiker tillåter det.

De enda ugnarna du inte bör stoppa den typen av pjäxor är hushållsugnar och zipfit-ugnar.

Vakuum Salomonpjäxor
bootfitta sa:
Själva ugnen är det inga större skillnaden på, men om du menar själva "vakuum"-maskinen, med tryckluftspåsarna och kylklamparna så tror jag inte särskilt många butiker tillåter det.

De enda ugnarna du inte bör stoppa den typen av pjäxor är hushållsugnar och zipfit-ugnar.
Ok, men det verkar finnas gott om "DIY"-försök som använt sig av hushållsugn. Funkar inte det, i så fall varför?

Vakuum Salomonpjäxor
Att värma din xpro kommer inte göra den tightare, prova att lägga i tjockare sulor under dom du har i innerskon.

Vakuum Salomonpjäxor
JanLindquist sa:
bootfitta sa:

Ok, men det verkar finnas gott om "DIY"-försök som använt sig av hushållsugn. Funkar inte det, i så fall varför?
Är inte ugnen som sådan, utan handhavande fel som kan leda till sabbade pjäxor.

Vakuum Salomonpjäxor
bootfitta sa:
JanLindquist sa:
bootfitta sa:

Är inte ugnen som sådan, utan handhavande fel som kan leda till sabbade pjäxor.
Ja, det har jag stor respekt för. Skulle nog inte ge mig på nåt sånt. Det jag undrar är om man kan få bättre passform på ett par Salomonpjäxor om man använder sig av "Fischer-knepet" med vakuum?

Vakuum Salomonpjäxor
JanLindquist sa:
Hej,
Har någon i forumet testat att köra en Salomon custom Shell pjäxa i en Fischer vakuum-ugn?
Tacksam för ev input/ tips/ idéer.
Bakgrunden är att jag skulle vilja få mina xpro 130-pjäxor att sitta lite tajtare.

/ Jan
Det är många fler pjäxor som går att köra enligt Fischers Vacuum-process än Fischers renodlade Vacuum-pjäxor, men Fischer ser inte med goda ögon på att deras utrustning används till pjäxor av andra fabrikat. Det är upp till butiken hur lojala de vill vara. Salomons Custom shell-pjäxor lär gå bra, vad jag vet.
Generellt sett fungerar Vacuum-processen bättre till att skapa mer utrymme där det behövs än för att göra pjäxorna tajtare, men det gör i alla fall viss skillnad.

Tillbaka
Topp