Val av allmontainskidor

norkan

Medlem
Val av allmontainskidor
Hallå Glenn!
Jag vill köpa ett par riktigt vassa almountainskidor, då mina gamla är trasiga. Innan hade jag K2 amp rictor och var riktigt nöjd då de flöt på bra i och utanför pisten. Nu är jag öppen för alla varumärken och tycker att det skulle vara roligt att testa en ny skida.

Längd: 178 cm

Vikt: 82 kg

Åk förmåga: medel-avancerad

Träningsbakgrund: fit for fight

Åker i både pist och off-pist men inte i funpark eller dylikt.

Hjälp skulle uppskattas och budgeten är fri...

Salut!!

Val av allmontainskidor
hej
varför inte testa Völkl Mantra, en riktigt klassisk "allmountain".
just nu ligger mina ute till fsg, 177 cm långa, 98 i midjan.kolla på "säljes"
underbara i pisten, fint flyt i offpist.
rgds//BD

Val av allmontainskidor
Skulle också säga völk mantra, eller rossingol soul.
Men prova massa innan! Extreme och head har ju schyssta grejjer. Själv kör jag head prestige i pisten och Grace skiis utanför men hade völkl kenja (tjej skidan) som ja älska både i och utanför pist.

Val av allmontainskidor
Om du har möjlighet tycker jag att du ska åka upp (eller ner beroende på var du bor) på skidtestarhelg i exempelvis Sälen/Hemsedal/Åre nu i början av säsongen. Där kan du prova allt möjligt och prata med andra och få tips. Ett annat alternativ är att hyra och se till att du får byta mellan skidor under hyresperioden. Säg vad du åkt på innan och vad du tror att du är ute efter så brukar de kunna hjälpa dig.

...eller så köper du någon av rekommenderade skidor och hoppas på det bästa. Det kan bli skitbra, men jag skulle inte köpa ett par skidor utan att ha testat dem i dag efter att ha råkat ut för två felköp där skidorna inte alls var vad jag trodde. :cool:

Val av allmontainskidor
Du får precisera lite mer vad du skall ha skidorna till
Är det friåkningsskidor som skall funka i pist eller pistskidor som skall funka hyfsat i offpisten
Det är i alla fall skillnaden mellan föreslagna Soul 7 och Mantra
En lätt lekfullskida som funkar till mycket kontra en rätt tråkig titanalförstärkt skida som är rätt tråkig men inte gör bort sig i pisten.
Eller skall du ha en så bra skida som möjligt med så brett användningsområde som möjligt.
Med bara ett par skidor blir det en kompromiss
Men en bra kompromiss, som jag provåkt, skitkul med väldigt bra pistprestanda. Kunde tyvärr inte provåka dom offpist.
SGN Rakkar och Black Crows Atris.
Men allt handlar om eget tycke och smak, funkar det för min teknik.
Jag föredrar skidor med lite liv i, inte jättedämpade lok som man kan dundra på med i obegränsad fart oavsett hur det ser ut.

GC

Tillbaka
Topp