Val av bindning

Val av bindning
Hej jag söker lite råd om vilken bindning jag ska välja, de jag väljer mellan är marker griffon och marker lord och de ska sitta på ett par black crows camox. Jag kör ca 60% pist och 40% offpist. Det jag mest undrar om är vad den lite högre vikten på lorden gör för körningen, blir det svårare att vara smidig med skidorna eller känns det ingen skillnad då det inte påverkar svingvikten?

Och på markeras hemsida så ger de lorden 3 eller 4 på pist medansvar griffon inte får någon på pist så hur är det med det?

OBS jag har hittat de för samma pris så det spelar ingen roll.

Tacksam för snabba svar mvh/Otto

Val av bindning
Tådelen på Lord väger något mer pga att det är en stålbygel och sprint. Detta gör att du kan höja tån om du kör med turpjäxor.
Tror att nya Griffon ID har denna funktionen också men att tån skruvas uppåt som på Warden.

Val av bindning
Ok, vet du vad vikt skillnaden gör för skillnad i åkningen?

Lord känns som den bättre bindningen för mitt ändamål men är osäker på det där med vikten då jag haft lätta free ten bindningar på mina andra skidor

Val av bindning
Kan väl inte göra någon större skillnad med några gram mer eller mindre?
Jagar man vikt är det väl tecbindningar som gäller, Men steget från freeten till välfungerande griffon är ju ganska stort
Varför skulle lord passa bättre? Har du eller tänker du skaffa touringpjäxor med gummisula?
/GC

Val av bindning
Nej jag har vanliga pjäxor och det jag tänkte på var att marker gav lord 3 eller 4 på pist men 0 på griffon men jag vet inte om det är något att gå efter?

Lorden känns som en bättre bindning med metall och sådant men som sagt är det vikten som gör att jag blir osäker. Men är Griffon bra i pist? De ser ju rättså lika ut

Senast ändrad:
Val av bindning
Griffon är väl troligen den mest vanliga bindningen, pålitlig och prisvärd.
Fungerar alldeles ypperligt i pist, det gör förresten dom flesta bindningar.
Sen vad du menar med dom där poängena förstår jag inte.
Men vill du ha en välfungerande bindning som inte krånglar, köp ett par Griffon

Tillbaka
Topp