Val av bindning

Tempokungen

Ny medlem
Ska köpa nya bindningar till mina Rossignol Soul 7. Jag väger ca 70-72kg. Min fundering gäller valet av DIN på nya bindningen. Ska jag välja en 5-10 eller 6-13? Marker King-Pin

xQubeZ

Medlem
Tempokungen sa:
kurono sa:
Bra fråga. Jag funderade först på Alpinist men då jag trots allt även åker pist och typ en vecka offpist i alperna så känner jag att en King-Pin kan bli bra...
Eller inte..?
Är inte en shift mer värt då? Väger marginellt mer än kingpin och är säkrare o ska vara säkrare på alla vis för i princip samma peng.

Tempokungen

Ny medlem
xQubeZ sa:
Tempokungen sa:
kurono sa:
Bra fråga. Jag funderade först på Alpinist men då jag trots allt även åker pist och typ en vecka offpist i alperna så känner jag att en King-Pin kan bli bra...
Eller inte..?
Är inte en shift mer värt då? Väger marginellt mer än kingpin och är säkrare o ska vara säkrare på alla vis för i princip samma peng.
Kanske, men min fråga var egentligen om jag ska välja 5-10 eller 6-13 DIN då jag väger ca 70kg?
Vill man inte hålla sig i mitten på DIN skalan?

kurono

Ny medlem
Tecton
Vipec
Salomon Shift
Dynafit Radical 2.0/Rotation

Hur viktiga är dina knän? Alla dessa är mycket säkrare än kingpin utför.

Sen är shiften potentiellt billigast av dem alla, intersport och xxl brukar ha 25% så lite billigare än 5000 ?

kurono

Ny medlem
Tempokungen sa:
xQubeZ sa:
Tempokungen sa:
Eller inte..?
Kanske, men min fråga var egentligen om jag ska välja 5-10 eller 6-13 DIN då jag väger ca 70kg?
Vad brukar du åka på annars? Om du kör 8 så behöver du inte upp till 13. Även om bindningen bara går till 10. Att man måste ligga i mitten är bara en myt :)

ClaesKlumpfot

Ny medlem
kurono sa:
Tempokungen sa:
xQubeZ sa:
Vad brukar du åka på annars? Om du kör 8 så behöver du inte upp till 13. Även om bindningen bara går till 10. Att man måste ligga i mitten är bara en myt :)
Nja, du har två fjädrar med olika fjädringskonstant i. En hårdare i den med högre din skala, en med lägre.
På den lägre får du förspänna fjädern hårt. Det ändrar inte fjädringskonstanten, men gör att den blir mer okänslig, sämre elasticitet, den kommer att lösa ut mer abrupt.

Kan du välja, ta en där du hamnar lågt i skalan.

Det är precis samma sak som en fjäder i dämpare på en cykel, du dimensionerar fjädern så du inte behöver förspänna mycket. Mer än två var, köp en hårdare fjäder, annars blir din dämpare stötig och stum.

Sen hur stor skillnaden är, det vet jag inte jota om.

Tempokungen

Ny medlem
kurono sa:
Tempokungen sa:
xQubeZ sa:
Nuvarande bindning: Salomon Guardian 16 som jag skruvat ner i botten, DIN 7
Är väldigt rädd om mina knän, därför vill jag byta. Men vikten på bindningen är även det viktigt.

Tempokungen

Ny medlem
ClaesKlumpfot sa:
kurono sa:
Tempokungen sa:
Nja, du har två fjädrar med olika fjädringskonstant i. En hårdare i den med högre din skala, en med lägre.
På den lägre får du förspänna fjädern hårt. Det ändrar inte fjädringskonstanten, men gör att den blir mer okänslig, sämre elasticitet, den kommer att lösa ut mer abrupt.

Det är precis samma sak som en fjäder i dämpare på en cykel, du dimensionerar fjädern så du inte behöver förspänna mycket. Mer än två var, köp en hårdare fjäder, annars blir din dämpare stötig och stum.

Menar du att en Guardian 16 som jag ställt ner till 7 egentligen är ok!?
Ingen aning om förspänning och sånt...

ClaesKlumpfot

Ny medlem
Tempokungen sa:
ClaesKlumpfot sa:
kurono sa:

Menar du att en Guardian 16 som jag ställt ner till 7 egentligen är ok!?
Ingen aning om förspänning och sånt...
Japp, den funerar fint. Men, ett stort men, siffran, 7, i ändläget kan vara lite fel. De är olinjära i extremlägena, alltså längst ut och in.

Bara du känner att den fungerar, att den släpper när den ska. Du har ju ingen marginal att släppa på den.
Så, fungerar den, eller någon skidshop mätt åt dig, kör på.
Köper du ny, och du vill ställa på sju, och det är minläget köp inte en sån modell.

Nu är jag inte tokexperten på det här, men det borde vara ok om du provar eller shop mäter men köp inte nytt otestat om du ska köra på min läget, du kan inte sänka om du vill.
Jag kör på 8-8.5 fram och 8.5-10 bak, det är på håret att jag vågar köpa sth2 16 som börjar på 7.

Gott nytt.

Pillard

Aktiv medlem
Om du är väldigt rädd om dina knän skulle iaf jag gå på shift. Jag har personligen precis bytt från beast till shift just för att vara så säker som möjligt. Det är stor skillnad mellan att lösa ut i tån jämfört med hälen. Efter att ha kraschat en gång precis på shift kan jag säga att den beter sig precis som en bra alpinbindning ska göra.

Här finns en del resonemang kring det...

kurono sa:
Tecton
Vipec
Salomon Shift
Dynafit Radical 2.0/Rotation

Hur viktiga är dina knän? Alla dessa är mycket säkrare än kingpin utför.

Sen är shiften potentiellt billigast av dem alla, intersport och xxl brukar ha 25% så lite billigare än 5000 ?
+1

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp