Tempokungen
Medlem
Val av bindning
Ska köpa nya bindningar till mina Rossignol Soul 7. Jag väger ca 70-72kg. Min fundering gäller valet av DIN på nya bindningen. Ska jag välja en 5-10 eller 6-13? Marker King-Pin
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Salomon Guardian 7-16. Har ställt ner den i botten...MnO sa:Vad kör du med för DIN idag?
Bra fråga. Jag funderade först på Alpinist men då jag trots allt även åker pist och typ en vecka offpist i alperna så känner jag att en King-Pin kan bli bra...kurono sa:Varför kingpin?
Är inte en shift mer värt då? Väger marginellt mer än kingpin och är säkrare o ska vara säkrare på alla vis för i princip samma peng.Tempokungen sa:Bra fråga. Jag funderade först på Alpinist men då jag trots allt även åker pist och typ en vecka offpist i alperna så känner jag att en King-Pin kan bli bra...kurono sa:Varför kingpin?
Eller inte..?
Kanske, men min fråga var egentligen om jag ska välja 5-10 eller 6-13 DIN då jag väger ca 70kg?xQubeZ sa:Är inte en shift mer värt då? Väger marginellt mer än kingpin och är säkrare o ska vara säkrare på alla vis för i princip samma peng.Tempokungen sa:Bra fråga. Jag funderade först på Alpinist men då jag trots allt även åker pist och typ en vecka offpist i alperna så känner jag att en King-Pin kan bli bra...kurono sa:Varför kingpin?
Eller inte..?
Vad brukar du åka på annars? Om du kör 8 så behöver du inte upp till 13. Även om bindningen bara går till 10. Att man måste ligga i mitten är bara en mytTempokungen sa:Kanske, men min fråga var egentligen om jag ska välja 5-10 eller 6-13 DIN då jag väger ca 70kg?xQubeZ sa:Är inte en shift mer värt då? Väger marginellt mer än kingpin och är säkrare o ska vara säkrare på alla vis för i princip samma peng.Tempokungen sa:Bra fråga. Jag funderade först på Alpinist men då jag trots allt även åker pist och typ en vecka offpist i alperna så känner jag att en King-Pin kan bli bra...
Eller inte..?
Vill man inte hålla sig i mitten på DIN skalan?
Nja, du har två fjädrar med olika fjädringskonstant i. En hårdare i den med högre din skala, en med lägre.kurono sa:Vad brukar du åka på annars? Om du kör 8 så behöver du inte upp till 13. Även om bindningen bara går till 10. Att man måste ligga i mitten är bara en mytTempokungen sa:Kanske, men min fråga var egentligen om jag ska välja 5-10 eller 6-13 DIN då jag väger ca 70kg?xQubeZ sa:Är inte en shift mer värt då? Väger marginellt mer än kingpin och är säkrare o ska vara säkrare på alla vis för i princip samma peng.
Vill man inte hålla sig i mitten på DIN skalan?![]()
Nuvarande bindning: Salomon Guardian 16 som jag skruvat ner i botten, DIN 7kurono sa:Vad brukar du åka på annars? Om du kör 8 så behöver du inte upp till 13. Även om bindningen bara går till 10. Att man måste ligga i mitten är bara en mytTempokungen sa:Kanske, men min fråga var egentligen om jag ska välja 5-10 eller 6-13 DIN då jag väger ca 70kg?xQubeZ sa:Är inte en shift mer värt då? Väger marginellt mer än kingpin och är säkrare o ska vara säkrare på alla vis för i princip samma peng.
Menar du att en Guardian 16 som jag ställt ner till 7 egentligen är ok!?ClaesKlumpfot sa:Nja, du har två fjädrar med olika fjädringskonstant i. En hårdare i den med högre din skala, en med lägre.kurono sa:Vad brukar du åka på annars? Om du kör 8 så behöver du inte upp till 13. Även om bindningen bara går till 10. Att man måste ligga i mitten är bara en mytTempokungen sa:Kanske, men min fråga var egentligen om jag ska välja 5-10 eller 6-13 DIN då jag väger ca 70kg?
På den lägre får du förspänna fjädern hårt. Det ändrar inte fjädringskonstanten, men gör att den blir mer okänslig, sämre elasticitet, den kommer att lösa ut mer abrupt.
Kan du välja, ta en där du hamnar lågt i skalan.
Det är precis samma sak som en fjäder i dämpare på en cykel, du dimensionerar fjädern så du inte behöver förspänna mycket. Mer än två var, köp en hårdare fjäder, annars blir din dämpare stötig och stum.
Sen hur stor skillnaden är, det vet jag inte jota om.
Japp, den funerar fint. Men, ett stort men, siffran, 7, i ändläget kan vara lite fel. De är olinjära i extremlägena, alltså längst ut och in.Tempokungen sa:Menar du att en Guardian 16 som jag ställt ner till 7 egentligen är ok!?ClaesKlumpfot sa:Nja, du har två fjädrar med olika fjädringskonstant i. En hårdare i den med högre din skala, en med lägre.kurono sa:Vad brukar du åka på annars? Om du kör 8 så behöver du inte upp till 13. Även om bindningen bara går till 10. Att man måste ligga i mitten är bara en myt![]()
På den lägre får du förspänna fjädern hårt. Det ändrar inte fjädringskonstanten, men gör att den blir mer okänslig, sämre elasticitet, den kommer att lösa ut mer abrupt.
Kan du välja, ta en där du hamnar lågt i skalan.
Det är precis samma sak som en fjäder i dämpare på en cykel, du dimensionerar fjädern så du inte behöver förspänna mycket. Mer än två var, köp en hårdare fjäder, annars blir din dämpare stötig och stum.
Sen hur stor skillnaden är, det vet jag inte jota om.
Ingen aning om förspänning och sånt...
+1kurono sa:Tecton
Vipec
Salomon Shift
Dynafit Radical 2.0/Rotation
Hur viktiga är dina knän? Alla dessa är mycket säkrare än kingpin utför.
Sen är shiften potentiellt billigast av dem alla, intersport och xxl brukar ha 25% så lite billigare än 5000 ?