Val av bräda...off-pist

icingsugar

Ny medlem
Val av bräda...off-pist
Hej -
Hoppas nån har några goda tips/råd att ge.. Söker en bra bräda för framförallt off-pist, men som även ska funka ok i pist om det skulle bli tvunget - tänker inte åka med denna bräda i park. Har åkt ett antal år, är 165 cm väger ca 50 kg (är tjej..). Frågan är om jag automatiskt blir hänvisad till tjejbrädorna? Åker till USA nån/några gånger om året, och funderar på att eventuellt köpa med mig hem en bräda nästa gång, kanske beställa redan nu på nätet när det är rea - ex från Dogfunk - o ta den med mig sen. Kollade bl.a på en Burton Feelgood, men har inget emot nåt annat än Burton, och som sagt inte nödvändigtvis en "tjejbräda", bara längd, styvhet o sånt funkar..

Thanx!

Val av bräda...off-pist
CustomX sa:
Burton Malolo så klart!
Hm, helt klart ett tänkvärt alternativ.
Tittade även åt LibTech Mullet, men med en kortaste längd på 156 skulle jag väl kanske behöva några kg eller cm mer, även om det primärt ska åkas off-pist med den. Tar gärna emot tips/råd på bindningar o boots oxå - om nån har nåt i åtanke vill säga. Funderade på Burton Escapade, har Lexa på min andra bräda som funkat helt OK tycker jag. Däremot ruggigt sugen på ett par nya riktigt bra boots...

Val av bräda...off-pist
icingsugar sa:
CustomX sa:
Burton Malolo så klart!
Tittade även åt LibTech Mullet, men med en kortaste längd på 156 skulle jag väl kanske behöva några kg eller cm mer, även om det primärt ska åkas off-pist med den. Tar gärna emot tips/råd på bindningar o boots oxå - om nån har nåt i åtanke vill säga. Funderade på Burton Escapade, har Lexa på min andra bräda som funkat helt OK tycker jag. Däremot ruggigt sugen på ett par nya riktigt bra boots...
Japp tänkte på Muller´en också men som du säger så kanske du är lite i tunnaste laget för den..

Val av bräda...off-pist
pinn sa:
Burton Malolo 154.a :D
Denna bräda och längd ska ju finnas som både kill- respektive tjejmodell, men det enda jag hittar när jag kollar runt verkar vara killmodellen, så frågan är - hur stor är skillnaden? Styvhet osv brukar ju skilja sig lite åt - så även i detta fall? Eller är det samma bräda månne?

Val av bräda...off-pist
icingsugar sa:
pinn sa:
Denna bräda och längd ska ju finnas som både kill- respektive tjejmodell, men det enda jag hittar när jag kollar runt verkar vara killmodellen, så frågan är - hur stor är skillnaden? Styvhet osv brukar ju skilja sig lite åt - så även i detta fall? Eller är det samma bräda månne?
Om jag var du skulle jag inte bry mig om kill resp tjejbräda, det är ju ändå hur du hanterar brädan i slutändan som spelar roll :-)

Val av bräda...off-pist
..

den är en unisex-bräda :D om man nu kan säga så..

viktspecifikationerna är som följer ---> 120-175 lbs. / 55-80 kg.

detta kommer att innebära att den känns något hård i flexet för dig.

/Pinn

Val av bräda...off-pist
pinn sa:
Men ändå vettigare än en 149? Som ju rent spontant känns lite kort, men kanske bör man tänka annorlunda då den antagligen är lite styvare än en "tjej" 149? Man kanske får offra sig o lägga på sig några kilon då...fast kanske inte till 80 ;-)

Val av bräda...off-pist
Skillnaden på Malolo och Supermodel är att Malolons tail är 2 centimeter smalar och supermodelns är 1 cm smalare, dett är för att den ska sjunka bättra bak i pudret. Har själv testat malolon i pist och den funkar ju att åka med men inge vidare superkul bräda i pisten.

Val av bräda...off-pist
icingsugar sa:
CustomX sa:
Burton Malolo så klart!
Det fina med mulleten är ju magnetraction vilket är fin fint om du vill den ska vara bra i pisten (läs isen). Men som sagt är den nog kanske i största laget. Fast det kan gå, hur pass stora fötter har du?

Gnu B-Pro är väl kanske mer lämplig med tanke på förutsättningarna än billygoaten. Flera av Roxybrädorna har också magne.

Såg att det fanns en Salomon Lark på dogfunk, kikat på den?

Två andra alternativ är ju Arbor Push eller Never Summer Lotus.

Val av bräda...off-pist
Den jag faktiskt tittat lite extra på nu är Gnu B-Pro, problemet är att den verkar vara slut typ överallt, måste i såfall vänta till nästa säsong :(

Har btw 38 (7) i boots.. vilket ju inte hjälper mig angående Mulleten..

Val av bräda...off-pist
Taperingen uppvägs ganska mycket av Banana Tech så jag tror nog att en B-Pro blir ett väldigt bra alternativ!

En Mullet med båda Banana Tech och tapering är såklart idealet, men storleksproblemet kvarstår tyvärr.

Val av bräda...off-pist
Såg att B-Pro kom med C2 Banana nästa år (rip off på Never Summer RC) men kan kanske vara värt vänta på det?

Val av bräda...off-pist
Doughboy sa:
Kanske en Prior Khyber 150 skulle kunna vara något. http://priorsnowboards.com/boards_khyber.php

Den kanske är något bred, men inte bredare än att det kommer att fungera bra.

Om du klickar på "buy in stock" så finns det riktiga foton på varje bräda och då får du en mycket bättre uppfattning om hur brädan egentligen ser ut.
Känner inte till denna bräda/märke sedan tidigare, men vill gärna veta mer - ex i jämförelse några av de ovan nämnda..
Tack!

Val av bräda...off-pist
Prior är ett kanadensiskt märke som är särdeles svårt att få tag på i europa. Populärt bland puderhundarna i nordamerika. I synnerhet Khybermodellen. I princip kan man väl säga att den är en Libtech Mullet utan BTX/MTX fast i rätt storlek då.

Val av bräda...off-pist
Var inte rädd för långa brädor (längre än dig) om du ska köra mest offpist och lite pist. Du vänjer dig snabbt och sen vill du aldrig ha en kort bräda igen.

Val av bräda...off-pist
Xavier sa:
Prior är ett kanadensiskt märke som är särdeles svårt att få tag på i europa. Populärt bland puderhundarna i nordamerika. I synnerhet Khybermodellen. I princip kan man väl säga att den är en Libtech Mullet utan BTX/MTX fast i rätt storlek då.
Fan va sugen man vart på en sån, är det svårt att beställa från deras hemsida? Hur mycket blir det i skatter o shit när den glider förbi tullen

Val av bräda...off-pist
Venzzon sa:
Fan va sugen man vart på en sån, är det svårt att beställa från deras hemsida? Hur mycket blir det i skatter o shit när den glider förbi tullen
De är vana att hantera internationella order så den biten är nog inga problem.

Du betalar tull 3,7% och moms 25% på brädans pris plus frakt. Om brädan kostar 400 dollar och frakten 100 så betalar du alltså tull och moms på 500.

Tillbaka
Topp