Val av lavinsändare...

Ponas

Ny medlem
Val av lavinsändare...
Hejhej.
Har varit in på sportconrad.de efter tips på detta forum. Där fann jag 4 olika paket med transciever, sond och spade. Jag har inte speciellt bra koll på sådana grejer, förutom att jag känner att det skulle vara bra att ha. Någon med större koll kanske kan tipsa om ett av paketen som är mest prisvärt, funktionabelt o.s.v.

Alltså www.sportconrad.de

Tack å det djupast
/Jonas

Val av lavinsändare...
Innan du skaffar en sådan ska du se till att alla dina åk-polare även har det, annars går själva funktionen i princip förlorad. Är enligt egen erfarenhet inte heller allt för lätta att använda, åtminstone inte de simplaste/billigaste modellerna, då sökandet blir något mer komplicerat. Det är dock väldigt viktigt att lära er hur man söker om du och dina polare skulle skaffa det, för det är inte helt lätt, långt ifrån gps -vilket du förmoldigen redan vet. Hursomhelst, är det en relativt billig extra försäkring, förutsatt att du kan använda den ordentligt...

Val av lavinsändare...
Tack för kloka tankar. Ska försöka lura med mina polare också...
Men vilket paket tycker du jag ska välja av de 4 olika som finns på sportconrad.de Allt står iof på tyska i mycket liten text, men jag tänkte om du känner igen någon speciell modell eller märke som du vet funkar...

Tak på förhand!
/Jonas

Val av lavinsändare...
Av dom två sändare som dom har i paket har jag bara använt Barryvox LVS men den är väldigt bra speciellt för personer som inte är så hemskt vana att använda sändare. För delar med barryvoxen är meterangivelsen(som även om man inte ska strirra sig blind på den) är bra. Även funktionerna rörande sökning efter flera personer fungerar bra, även om man måste träna in dom. Nackdelen med Barryvoxen är att den inte har fullt så lång räckvidd som tex ortovox sändarna. Men vilken sändare ni än väljer så är det inte den som är viktigast utan att du och dina vänner kan andvända dem. Gå en lavinkurs och träna tillsammas med polarna. Något du även bör kolla på när du väljer paket är sonden. Du vill inte ha en ömtålig förkort sond det är bättre att lägga lite mer pengar på en bra lång sond som man vet räcker till när man väl behöver den.

Val av lavinsändare...
Ok, tack för ännu fler kloka tips. Mycket tacksam!

Men om jag nu skaffar mig en Ortovox, visst funkar den med andra märken som Mammut och Barryvox? Vore ju lite opraktiskt annars tycker man...

Men jag börjar ju fatta att det inte är märket som styr, utan att man kan med den. Inte så kontigt heller kanske, hehe...

Då kanske jag ska satsa på paket nr.4 ändå. Det är ju dyrast, men det kan ju helst klart vara värt det. Eftersom jag förmodligen kommer bygga en del puderkickers i år också så är det ju bra med en fet teleskopspade :-)

Tack igen för alla tips, hoppas bara jag aldrig får användning för vare sig sond eller sändare...
Simma lugnt /Jonas

Tillbaka
Topp