Val av pjäxor Supercharger eller 1080 Foil?

360macke

Ny medlem
Jag är ute efter ett par allsidiga pjäxor, åker mest i park men de blir även en del åkning i pister och off pist. Jag var på alpin garaget i veckan och testade lite olika modeller men nu står ja i valet mellan Salomon 1080 Foil, eller Nordica Supercharger. Är det ngn som åker med ngn av desssa pjäxor och har lite tipps om demn är bra? Finns det för/nackdelar med dem? Hur är nordicas sula? Den ska ju vara mjukare eller bra att hoppa med. Samma är det med salomons ju en vibrationsdämpadsula, funkar det bra?

http://www.skisalg.dk/filarkiv/billeder/1662006165631.jpg

http://www.proctorjones.com/pjonline/assets/product_images/foil07boot.jpg

Det är nog kanska jämnt skägg men jag skulle nog gå på Salomon om båda känns lika bra i butik, den är lite smalare i bakändan och kommer hålla formen bättre.
Ska du köpa dem på garaget så tycker jag du ska gå in och få närmare råd där, men ska du beställa på internet ska du hålla dig därifrån, annars kommer de snart ta betalt för att folk ska få prova pjäxor och kolla på skidor.

jag skulle ha tagit den som passade bäst, vilket för mej tveklöst skulle innebära nordica. nordica är en bättre allroundsko än salomon som har en viss ovana att vara för mjuka och ge dåligt stöd när man ska dra på och för hårda i parken. nordica är kvalitet, salomon är "made in china".

sula e säljsnack, köp formgjutet. Sen kan ja tycka att den som sitter bäst i hälen e de som gäller. Efter glappande häl en dag i backen så dansar man fn inte fett på afterskiin.

//Salomon på mina fötter

2maz vad menar du? Sula e säljsnack. what.
Självklart ska killen ha en formgjuten sula tex conformable el. dyl, men den sula han pratar om är ju mellansulan som ligger i skalet. Och den är dämpad i bägge modellerna, inge säljsnack. Bra skit om man gillar platta hårda landningar.

Tackar för tippsen men nu vet ja ju absolut inte alla verkar tycka olika! De kanske bara gäller att testa vilken som sitter bäst? Och vad är det som händer om hälen skulle glappa? Sen har Danne helt rätt jag blev visad vilken sula de va som var dämpad å det är ju den "undre sulan" ovanför ska man ju ha en formgjuten såklart! Ofta blir det ju så att jag landar platt med hyr pjäxor som ja haft innan man åker på hopp som man satsar för mkt på så man landar bakom dem PLATT! Då gör det ofta väldigt ont, hjälper den sulan bra då? Båda pjäxorna har ju den funktionen men vilken är bäst är ju frågan??

Är det ngn som åker med dessa pjäxor är jag tacksam för mkt tipps, även om ni vill tippsa om några andra pjäxor som är bra dem här två har ja kommit fram till iaf!

//macke

Jag har just nu 06:ans 1080 foil som jag köpte förra året. Pjäxan är underbart skön och extremt bra i park och puder. När man kör fort tex störtlopp, super-g så skulle jag rekomendera en hårdare variant, men då blir den obekvämare.

Aja, den är så bra att jag ska köpa den igen iår. 07:an

Är ingen skillnad som du känner på dämp sulan skulle jag vilja påstå.
Och sen köper du den pjäxan som sitter bäst på foten helt enkelt. Är bara DU som kan avgöra om en pjäxa är sknö eller inte.

Men som sagt skall du köpa i en butik så lär det bli sthlm för dig om jag inte har helt fel eller hur? Så då går du in i på Alpingaraget (som jag föredrar) eller Alpint så kommer dom hjälpa dig med allt detta och se till att den passar foten bra med lästning och dylikt.

//H

Senast ändrad:
Tackar, Hasse--> ja har varit på alpin garaget redan ju och vet inte vilka ja ska välja, båda va typ lika sköna så nu undrar ja vad andra tkr.

Vilka är snyggast då?? Va tycker ni, vet att man inte ska kolla på snygghet gå efter passform ist men men?!?

Kanske bör tillägga att ja kör med sånna skidor vilka passar bäst till dem?
http://200sx.kicks-ass.net/gunning200sx/img4568cd2018d99.jpg

//macke

tror inte direkt skidorna har så jättemycket med pjäxval att göra.... Jag har alltid lärt mig som grundregel att det är pjäxorna som är viktigast inte skidorna... om passar precis lika bra och ingen är bättre än den andra och du ska gå på vilken som är snyggast kan du ju tänka på att pjäxorna knappt syns... om du inte är dansk och har jeansen instoppade i pjäxorna... gå tillbaka kläm lite till och för fuck sake gör inte valet pga snyggheten... rådfråga personalen prova och prova igen... det är enbart du som kan bestämma vilka pjäxor som är bäst och om det nu är så viktigt snyggast...

Edit: insåg just att jag istorsätt kopierat Hasses svar.. Ja ja perfektion är svårt att överträffa ;)

Senast ändrad:
Inte vet ja men jag har ALDRIG ens tänkt tanken att köpa en pjäxa på grund av utseendet. Och varför hålla på att match med skidorna för? Pjäxorna håller längre än skidorna i vanliga fall.

//H

Tillbaka
Topp