Val av pjäxor

mavericktc

Ny medlem
Val av pjäxor
Hallå!

Första posten på forumet och förhoppningsvis en hel del i framtiden :)

Förr i tiden (läs 6-8 år tillbaka i tiden) åkte jag mycket skidor och ansåg mig själv som en helt okej skidåkare, men idag var det allt för länge sen.

Min tanke är att köpa eget och därför ta mig i kragen och börja åka betydligt mer, det är trots allt ruskigt roligt.

Denna säsong blir det pjäxor och nästa säsong skidor, antagligen en allroundskida liknande extrem PT (åsikter om det?). Vad jag har hört så är det en bra kompromiss när det gäller pist och "puder" vilket är något jag vill ha.
Kan helt enkelt inte begränsa mig när jag gillar både och.

Tar gärna twintip (vilket de flesta allroundskidor har?).

Har kikat runt i sportbutikerna men de flesta säljarna gissar hej vilt känns det som.
Jag måste hitta en kunnig säljare som förstår mina behov och som vill hjälpa till, inte bara sälja.
Sökte lite på forumet och fick fram alpingaraget (som verkar sälja en del pjäxor till överpris), en butik i Uppsala och Länna sport.
Har 20% rabatt + ett presentkort på stadium men de verkar inte sälja speciellt spännande pjäxor öht. Hoppa gärna in på deras sida och rätta mig om jag har fel!

Min smärtgräns ligger runt 3500 och då vill jag inte byta efter två år utan det ska vara en pjäxa jag kan växa i, kunskapsmässigt alltså.
Vikt och längd är inte speciellt viktigt när det gäller pjäxor men jag ligger runt 178cm och 74kg.

Senast ändrad:
Val av pjäxor
Välkommen till forumet!

Om inte ett pjäxköp ska bli en riktig chansning i ditt läge så måste man gå till en, eller gärna flera, välsorterade pjäxbutiker och få vägledning om vad man ska välja. Då får du en grundidé om ungefär vilken lästbredd och flex du ska välja. Därefter är det bara att testa så många som möjligt inom den valda kategorin. Det tar tid och måste ta tid. Ta inte första bästa som känns bra, utan testa verkligen igenom så mycket som möjligt och vid flera skiljda tillfällen. Efter att ha testat drösvis med pjäxor så kommer du efterhand få en bild av vad du vill ha.

Har man inte möjlighet att komma till en bra butik kan man fortfarande ha nytta av att åka runt till ett antal Stadium/Intersport/Team Sportia-butiker och testa sortimentet de har där. Man lär sig mycket av att testa olika märken och modeller, även om det bara är på butiksgolvet.

Välj alltid en så liten och så smal pjäxa som möjligt. Försök att hitta en modell som passar bra från början, men det är ofta svårt att få helt perfekt passform direkt. Då är pjäxan oftast för stor. Räkna med att du får anpassa skalet en del innan du blir nöjd.

Extrem PT är en riktigt bra skida och ett bra val, om du söker en skida som i första hand går riktigt bra i pisten, men som ändå klarar offpist helt ok.

Val av pjäxor
mavericktc sa:
Sökte lite på forumet och fick fram alpingaraget (som verkar sälja en del pjäxor till överpris), en butik i Uppsala och Länna sport.
Alpingaraget och andra kvalitetsbutiker i Sverige är inte direkt kända för att vara billiga, men de har heller inte några överpriser, utan brukar hålla sig till ungefär rekommenderade utpriser. Jämför du med alternativa kanaler som Tyskland, England osv, så ligger svenska butikers priser generellt sett betydligt högre, framförallt när det gäller skidor, men det är knappast några nyheter. När det gäller pjäxor däremot så är skillnaden inte alls lika stor, och ibland obefintlig. Lägger man sedan till aspekten att ett pjäxköp är otroligt mycket mer komplext än att handla ett par skidor, så tycker jag att det är tveklöst bäst att handla i Sverige. Jag köpte nya pjäxor på Alpingaraget i höstas, helt enkelt för att jag tycker att några av de som jobbar där är suveräna att ha att göra med när det gäller pjäxor. Skidor däremot kan jag själv, och då är jag inte alls beroende av hjälp från en butik.

Tilläggas bör också att jag faktiskt dessutom tyckte att jag fick ett riktigt bra pris på mina pjäxor. 3000kr för ett par sprillans Rossignol WC 130 (samma som den mer kända Lange RS 130) var inget att bråka om. Fjolårs iofs, men de är identiska med årets.

En snabb titt på AG:s webshop visar att du har flera bra alternativ i 3500krs-prisklassen. Tex Atomic Burner 120, Lange Rx100 och 110, Ross Synergy 110 och Experience 120, Tecnica Inferno Blaze osv. Det är säkert likadant hos de andra.

Tillbaka
Topp