Val av ryggskydd

frankel

Ny medlem
Val av ryggskydd
Hejsan!

Körde mc förut med Dainese wave 2 årsmodell 2006, vilket jag var riktigt nöjd med. Har dock hört att detta skall slängas om man vurpar med det eftersom "bikakorna" trycks ihop vid krasch.
Om man åker bräda med det vurpar man ju konstant. Någon som vet något om detta skydd, är det slut efter en dag? https://www.freeride.se/review/view.php?id=3077

Är dainese shild air bättre i sådana fall?
https://www.freeride.se/review/view.php?id=991

Halvarssons track får riktigt goda recensioner under skinnställ, rätt bra betyg här också. Hur fungerar det efter några vurpor, är det fortfarande i fullgott skick? https://www.freeride.se/review/view.php?id=2295

Burton R.E.D har fått bra betyg https://www.freeride.se/review/view.php?id=1878
Täcker det ryggen bra, ser väldigt smalt ut?

Känns som det lutar åt dainese wave 2 som jag redan haft, dock ej i backen eller halvarssons track.

Tacksam för tips!

// frankel

Val av ryggskydd
Jag skulle ta dainese shield eler halvarssons ryggskydd.
Daniese skyddet är lätt, smidig, billig och stör inte när du spinner.
För burton skyddet är rekomenderat om du gillar burton, ett klumpigt ryggskydd som kostar. Men skyddet är som en pansarvagn, skyddar riktigt bra.

Sen har vi Halvarssons skydd, skyddar det mesta, till och med svanskotan. Den är smidigare och har större yta en burtons skydd.

Val av ryggskydd
jag har ett grymt scott-skydd att sälja, kolla mina annonser om du är sugen. nästan oanvänt! :) annars är givetvis dainese wave ett schysst skydd, hade det tidigare.

Val av ryggskydd
Dainese wave går ju också ned över svanskotan. Jag köpte mitt för 1200 förut, och det var värt varenda öre. Åkte av med mc på gotland ring i somras med det och jag har inga men av vad jag vet :)

Några fler tips?

// frankel

Val av ryggskydd
frankel sa:
https://www.freeride.se/review/view.php?id=2582

Nextwave är ju super. Men som sagt är det någon som vet ngt om bikakorna efter några vurpor ?

// frankel
Jag är inne på mitt andra nu och det första (gamla modellen, Wave) överlevde ett par års skidåkande och utförscyklande. Inga problem med bikakorna trots många vurpor. Det var sömmarna som lukrades upp. Ersatte det med Nextwave-västen, den sitter mycket bättre än varianten med remmar. Och så ser man ut som en jättekassler. Sexy!

Val av ryggskydd
Skönaste ryggskyddet som finns måste ju vara slytech. Det är hårt men när det sitter på ryggen blir det uppvärmt av kroppsvärmen och formar sig efter ryggen. Vet dock inte vart man kan köpa det.

Val av ryggskydd
Tycker det är soft, man känner sig lite tryggare när man sitter i backen och det kanske råkar komam någon idiot med stålkanterna mot ryggraden..

Det känns inte ens när jag använder det. Har ett Burton RED från 06-07

Val av ryggskydd
jag hade ett "vanligt" ryggskydd innan, men inför denna säsongen har jag införskaffat en skydsväst istället.. jag skulle inte kunna tänka mig att åka med ett vanligt igen, det glider upp när man sitter i lift och liknande, en väst sitter mycket bättre och skönare..

Val av ryggskydd
Jo väst är ju trevligt. Men som sagt, hade inte mkt problem med mitt dainese wave när jag åkte mc. Dessutom hade jag ett slimmat skinnställ, berik stl 48 ;) Så borde vara lugnt när man åker bräda. Kan dock tänka mig att en väst är gött, är det dock inte ivägen ibland om man ska spinna å dyl?

Val av ryggskydd
Red har ett ryggskydd som ser ut som en väst iår och det är faktiskt rätt billigt endast 1399kr på oneoff här i stockholm. Sitter riktigt skönt på, ska nog köpa ett själv.

Val av ryggskydd
Köpte ett dainese nextwave idag iaf.

Dyrt ja
Skönt ja

Har dock ej provåkt med det än så blir till att skriva igen då. Men sitter klockrent precis som dainese wave gjorde.

Val av ryggskydd
Jag kör med det där halvasson men tkr inte att det passar så bra på ryggen och tkr att det lätt glider upp på ryggen.

Val av ryggskydd
Jo, de du skriver om är garanterat bra ryggskydd, men jag har inte provat många så jag kan inte säga speciellt mycket.
Själv har jag ett Komperdell Airshock, som är ett skydd i världsklass, verkligen. Råkar man ut för en riktig smäll, är det bara att plocka ut innerplattan (hur lätt som helst), och byta för ett par hundralappar.

Menmen, smakar det så kostar det, 1900 för mej. Äckligt sjukt dyrt, men då äre kvalla som gäller! ;)

Val av ryggskydd
kör med ett komperdell(stavning?) och det är as skönt tkr att du borde köpa det ist !

Val av ryggskydd
Min kompis prövade det igår på länna sport, måste vart det tror jag. Jag tyckte det såg ut att skava rätt mkt, spec på halsen. Antar att det kan va en "inställning". Men alla har olika ryggar. Jag köpte dainese nextwave för att jag vet att jag gillar dainese wave-modellerna och för att dainese är kanske världens mest kända märke gällande protection gear. Väst köpte jag icke pga att det är dyrare ;) och för att det kommer bli för varmt vid våråkning.

Viktigaste är ju trots allt att köpa ett skydd som PASSAR inte vilket märke eller hur dyrt det är.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp