val av skidor -- damskidor -- hjälp!

SofiaHoglund

Ny medlem
Jag tänkte införskaffa mig nya skidor för årets skidresor. Jag har fastnat för salomons QTS skida men kan inte bestämma mig för vilken bredd jag ska gå på. Funderar på 99 även om jag gillar att åka offpist så åker jag oftast i svenska system där chansen för offpist åkning inte alltid är den största. Jag vill alltså ha en skida som kommer fungera bra i de flesta underlag.
Jag är dessutom osäker på vad skillnaden mellan dam och herrskidorna är, då jag hittat herrskidorna till bättre pris och funderar på att köpa dom istället. Tack för all hjälp! Kom gärna med tips om ni har en annan skida ni tror skulle passa bättre!

Kör på dom om du är sugen på den modellen. Ingen skillnad på dam och herr förutom färgen.

Hur det är specifikt med QST 99 vet jag inte men generellt är damskidor något mjukare och mindre dämpade och tillverkad i kortare längder än motsvarande unisexmodell (herrskida). Detta för att passa en lättare (och mindre kraftfull åkare). Så är du lite tyngre och duktig åkare som kör på ... väljer du med fördel en unisexmodell. Är du lätt och kör lite mer försiktigt kan en damskida vara ett bättre alternativ (oavsett kön).

/MM

"For the QST series the only difference between the men's and women's skis is the graphic with no change in construction."

Såg svaret på ett annat Forum.

Qst lumen 99 och qst 99 (174, 181), ser onekligen ut som samma skida.

De väger lika vid 174 och 181cm. Ser ut även vara samma konstruktion och mått mellan qst och qst lumen(radie osv). Verkar mest längden de görs i som är skillnaden, qst lumen görs i kortare modell och qst görs i längre modell.Så är det samma längd borde det vara samma skida. Roliga är att qst lumen marknadsförs som adv-expert medan qst 99 intermidiate-advanced.

Men har inte själv testat. Så kan ha fel om skillnaderna de kan ju vara mjukare men med samma konstruktion och vikt borde det inte vara så.. men nån kanske har hands on experience. Läste liknande i en review av Stella 106 och qst 106 att de är samma.

Gillar qst serien. Tycker det är en rolig och lekfull skida. Min fru har ett par qst lux 92 som hon är supernöjd med. (Förutom grafiken som var enligt henne för "puttinutti") hon hade hellre velat ha herrmodellen. Så oavsett tror jag du gör ett bra köp.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp