Val av skidor + pjäxor

Dm_lotuz

Ny medlem
Val av skidor + pjäxor
Hej. Jag åker inte jätte mycket men nån vecka om året blir det och jag fundear nu på att köpa egna skidor + pjäxor. Min fråga är vad rekommenderas för några prisvärda till en som inte åker så jätte mycket men änåd vill ha bra skidor när han åker. Jag har provat lite olika typer, nått par med twinstips men gillade inte dem så jätte mycket då jag tyckte att de var lite breda.

Jag är ca 185 lång väger ca 75kg. Men misstänker att jag kommer lägga på mig några kilo musklar innom de kommande åren då jag snart fyller 18. Vad rekommenderar ni för prisvärda skidor och pjäxor. åker mesta dels i pisten nått åk i parken emellan åt men inget seriöst. nått offpist åk med. men som sagt mestadels pist.

Tacksam för hjälp
/Anton

Val av skidor + pjäxor
Om du åker en vecka per år är det oftast vettigare att hyra skidor istället för att köpa. Skidor förändras och moderniseras och du slipper underhålla dem själv (valla, slipa kanter, etc). Du får dessutom möjlighet att testa olika modeller och du kan därmed komma fram till mer vilken typ av skidor som passar dig.

Pjäxor däremot kan det vara värt att köpa, särskilt om du ofta får ont i fötterna. Spana här för hjälp med pjäxval: http://www.freeride.nu/content/93/

Om du ändå funderar på att köpa skidor kan följande vara värt att läsa: http://www.freeride.nu/content/92/

Val av skidor + pjäxor
Jo det är klart, men jag funderar ändå på att köpa då jag planerar på att börja åka upp oftare och åka. skid förslag?

Val av skidor + pjäxor
Salomon 1080, fast årets är bredare än förra årets, villket du inte ville ha.

Försök istället att få tag på ett par av förra årets på rea, dom är smalare..

Val av skidor + pjäxor
Köp inte 1080, speciellt inte fjolårets, iom att du är ganska stor och lång. Speciellt eftersom du säger att du skall lägga på dig.
Har jag förstått dig rätt vill du ha en skida som är bäst i pist, ok i park, och fungerar i offpist? Om du vill kunna åka offpist måste du ju tyvärr köpa en lite bredare skida än vad du behöver, men självklart går det att kompromissa.

Jag tycker att du skall ta och kolla närmare på Völkl Karma. Väldigt många använder den som vanlig skida, utan att åka med den i parken. Och förfäras inte över den lite bredare midjan!

Val av skidor + pjäxor
Pjäxor ska du ha ett par som sitter skönt på foten det är huvudsaken. Har inte hänt ngt revolutionerande på pjäxfronten på drygt 10 år. Och du måste köpa ett par som klarar di´n vikt utan att vika alltför mkt dvs pjäxan blir inte under 3500 om du inte hittar ngt riktigt kap. Sj väger jag 85 pannor och är 187cm lång. Jag kör en hel del off-piste och vill han en pjäxa som ger mig allt stöd jag behöver men samtidigt komfort. Jag köpte Salomon X-wave 10 free som passade min fot yperligt. Andra pjäxor jag kolade på som du borde kika på är Jons pjäxa Head Mojo (cleanare pjäxa får du leta efter), Nordica Speed Machine 12, Technica Diablo Fire Ultra fit, Atomic M11. I skidväg tycker jaga tt du borde satsa på ngn AMC historia som du kan ha lite överallt. Det är mkt roligare då du kan utveckla dina skills utanför pist men samtidigt han en rolig skida i pisten. Fischer AMC är ett förslag. K2 har oxå en del intressenter men dom har jag inte provat så dom kan jag inget säga om. Sj äger jag 2 par skidor, ett par K2 Maid´n AK (tokfet puderskida) och en K2 Public Enemy 05´. PE 06´är ju lite bredare underfoten ochl ite hårdare. Enligt många är det helt enkelt en roligare skida.

Hoppas detta hjälpte dig lite. Lcyka till med köpet!!

Val av skidor + pjäxor
Tycker ni alltså att jag ska sattsa på ett par twin-tip skidor?
Vilka twintip skidor lämpar sig bäst för pist i så fall?
Ungefär i vilken pris nivå pratar vi om? t.ex. Völkl Karma?

Val av skidor + pjäxor
Helt seriöst så tyckerjag att du bör gå till en bra skidbutik och snacka med någon där.... Men det beror ju lite på vart du på naturligtvis.
Pjäxor är så otroligt individuellt och det samma med skidor.
Jag skulle rekomendera att köta ett par bra pjäxor först Och när du sen fått nåra veckorn med hyrskidor (där du kan testa och byta runt mellan olika märken), så lärdu ju själv också ha bättre koll på vadsom passar dig.
Men att köpa ett par lagg bara för att nån annan tycker dom e bra är ofta samma sak som att köpa fel... Alla har olika tyck och smak o det finns en jävla massa bra skidor p marknaden!

Lycka till!

Val av skidor + pjäxor
Problemet är det att jag bor ca 45mil från t.ex sälen. bor i västra götaland. finns det nån seriös handlar som ni rekommenderar i lidköpings trakten?

Val av skidor + pjäxor
nje... d bästa vore ju för dig å dra ner till Göteborg nån dag närdu har chansen. Där finns ju Udénssport... Du måste somsagt snacka med nån kunnig i butik innan du bestämmer dig för nått annrs e d stor risk att d blir fel prylar. Särskillt när d gäller pjäxor!

Val av skidor + pjäxor
Du kan ju alltid ta Kinnekulle-lunken till Gbg. Sj är jag från Mariestad. Jag fixar det mesta ja köper antingen på T-12 i nordstan, Adams sport eller Hollywood som ligger typ vid Adams. Dom brukar ha koll på sakerna. Adams känns proffsiga eftersom skidor är det enda dom håller på med. Lycka till!

Val av skidor + pjäxor
Om du absolut vill ha en skida som funkar bra lite överallt (men som visserligen inte é twintip, så parken får lite minus) så ska du köpa Monster 70 - 77. Vilken bredddu vill ha där i mellan spelar inte så stor roll, jagskulle kört på 77..
Om du vill ha en grym allround skida och även tänkte leka i parken så e K2 Publiv Enemy en grym skida! Men för pisten så e nog Monsterlite bättre (dock inte Monster 88, lite mycke skida om du inte åkt så mycke).

Val av skidor + pjäxor
Du ska ha den längsta. Tror dwen är 179. Mina 05 or är iaf 179 (de längsta som finns för 05). Dom är längre än 179 eftersom K2 bara mäter den effektiva åkytan. Köp dom dessutom på www.sport-conrad.de. Där kostar dom 4300 drygt med bindning. Billigaste jag har sett i sve är 5400 på stadium.

Val av skidor + pjäxor
Du ska inte köpa några PE om du ska ha dem mest i pisten. Jag anser ändå att du skall köpa ett par twintips, främst för att de är inte så jäkla mycket sämre än "vanliga" och den dagen du vill leka lite i parken är de mycekt roligare än vanliga...

Men jag tycekr du skall kolla runt lite mer, lite inte på vad folk säger, speciellt inte om de är 13 år och bor i Skåne, bara som exempel, ingen utpekad...
Det du skall leta efter den twintip som är bäst i pist, dvs ganska styv och finns i 185...
PE faller bort främst för att de inte finns i den längd som du skall ha. jag vill fortfarande propsa för Karman, men kanske även Stöckli Snake eller Snake BC kan vara ett val. Men kolla runt lite på styva twintips, det är de du skall ha!!!

Val av skidor + pjäxor
NU kan jag inte hålla mig längre, sluta rekommendera twintips (speciellt PE) som om det vore de ultimata allroundskidorna för ALLA!
Killen åker nåt åk park ibland och nåt åk offpist ibland, alltså ska han ha en skida som är 80%pistinriktad alltså INTE en fet twintip!!!!!!!!
Carled har helt rätt i att kolla vilka som ger tipsen (är de under arton kan du troligtvis ignorera dem, tyvärr men sant)
Sen håller jag med första inlägget mest av allt om du bara åker en vecka om året bör du hyra annars slänger du bort pengar . Har du för avsikt att börja åka mer så ta det lugnt börja med ett par pjäxor och hyr och testa lite olika grejer tills du vet vad DU vill ha och sluta lyssna på oss här på forumet som mest försöker pusha på folk det som vi själva gillar ....

PS självklart går det att åka utmärkt att åka i en park utan twins men det blir svårt att landa fakie

Val av skidor + pjäxor
Kollade lite på skidor på stadium idag, och jag slogs av hur grymt breda PE är. Jag får känslan av att de är svåråkta är det fel? förut har jag åkt på "vanliga" skidor som nätan är hälften så smala (lite över drift då). Det känndes äver ganska tunga. Kommer de kännas klumpiga att åka med eller är det lätåkta trots sin bredd?

Val av skidor + pjäxor
Köp ett par scott aztec, bra överallt lite uppböjd bak (köp aztec pro om du vill ha en lite styvare skida).
Pjäxor: prova men från 3000 och uppåt om du vill ha en hyfsad passform, bra stöd och kännsla och lite vassare kraftöverföring.

Val av skidor + pjäxor
Vill du hålla dig mest i pisten så skulle jag rekommender ett par ross b2:or men även någon gång ibland utanför dem så borde de passa. En ovan åkare som nämner sälen som referenspunkt behöver inga fetingar för att åka offpist. Jag har iofs inte provat årets modell men om jag inte är helt ute och cirklar så är de väl desamma så förra året om än något smalare?
Ett annat alternativ om du vill köra mer offpist skulle väl vara de nya , eller de gamla, b3:orna. Har bara snabbt provåkt de gamla modellerna men de får ju genomgående bra recensioner. Har dessutom en polare som är i samma situation som du och han har inför året köpt ett par b2:or.
Om du inte har märkt det så är K2 PE så grymt hajpade av jibberkidsen att de i år skrivs upp i inlägg som handlar om allt från pistracers till fetingar.

//Holmström

Val av skidor + pjäxor
Får en känsla av att skidorna du pratar om är ganska dyra kollade precis på Bandit B3an som gick på ungefär 7000 vilketjag tycker är för mycket.

Val av skidor + pjäxor
Köp B3:an isf, tycker att B2:an känns onödig efter att jag prövat B3:an sjukt skön i pist trots sin "bredd"

Val av skidor + pjäxor
med tanke på att du inte har åkt så mycket och mest tänker hålla till i pisten och inte vill ha twintips borde det mesta av stadiums urval av pistskidor för max 5000 duga.
kidsen hypar k2 PE enbart för att de gillar designen. men vill du ha ett par som är allround om du vill känna lite på offpisten och djupsnön så kanske du ska kolla in skidor med ca 70-76 i midja.
man måste trots allt lära sig krypa innan man börjar gå. sen när du har åkt ett tag så kanske twintips kan bli bra om du känner att du vill hoppa och hänga i parken mer. om du inte vill det så låt bli att köpa twintips.

Val av skidor + pjäxor
Jo visst jag skulle mycket väl kunna tänka mig ett par twintips om det är den optimala allroundskidan. Men fraför allt en pist skida som går att använda i park och off-pist är det jag letar efter.

Val av skidor + pjäxor
Det jag tycker med twintips är att det är en annan kännsla att åka twintips än "vanliga skidor", lite följsammare jäkligt lätthanterliga, mer som att åka bräda på skidor.
Enda minuset är att man får en jäkligt lång svägradie som kan kännas trög om du inte är så duktig åkare men du kan å andra sidan få en riktigt bra böjlinje med ett mindre tryck pga att dom är så mjuka i nosen och tailen.

Sen finns det iofs twintips som scott p3 och salomon foil som svänger rätt så kvickt.

Val av skidor + pjäxor
Svar till Dm lotuz. Jag tycker inte att det finns ngn pistskida som fungerar i parken. Finns dock parkskidor som fungerar någorlunda i pisten. Det finns ingen skida för dom som åker mest i pist ibland i park och en del offpiste. Man får välja vad man gör mest. Om jag vore du skulle jag köpa en B3 om du vill ha skön OP åkning. Annars duger den nya styvare PE bra. DVS om du inte ska bränna på riktigt ordendligt. För det är ju inte som balanselius säge"den optimala allroundskidan" För den finns inte alls. Tyvärr. Själv har jag 2 par skidor. Ett par K2 PE som är center montade för att glida med polarna i pisten och att jibba med. Och ett par K2 Made´n AK för dom där perfekta dagarna i puder´(händer inte så ofta i sverige men... ja). PE är rätt kvick så den är kul i pisten. Men har en tendens att bli orolig i högre farter dock.

En sista fråga. Varför förvanldas alla trådar här på FR från en fråga till ett kunskapskrig. Jag-vet-bäst-och-dom-andra vet-ingenting- attityden känns igen i alla trådar vad det än gäller, från eltejp till vilken handskar. Va hjälpsamma istället och svara på frågorna som ställs. Annars kan ni bilda en egen tråd som heter " Jag måste fan vara världens bästa person".?!

Val av skidor + pjäxor
Om vi man ska prata om "vanliga" skidor. Vilka bör jag välja för en bra peng? som fungerar att använda något åk ofpist och kan ta nått åk (mindre seriöst åk9 i pisten.

Val av skidor + pjäxor
B3 skulle jag välja om jag var i dina kläder. Tänk på att du inte köper ett pris du köper en produkt som förhoppningsvis ska motsvara dina önskemål.
Det jag menar med det är att du inte helst ska köpa efter plånboken (lätt för mig att säga :D men men)

Val av skidor + pjäxor
När jag söker på B3 får jag upp en som bara heter B3 och en som heter Bandit B3 antar att bandit bara e nya namnet eller vilken syftar du på?

Val av skidor + pjäxor
Var i Lindvallen förra veckan å provade Elan magfire 8. Ja e 188cm lång å väger ca 85kg, provskidorna var 168 långa, vilket iof kanske e lite kort för mig, men jag kommer själv att skaffa dessa så fort ja jagat ihop stålarna. Prova dem om du har chansen för de var sköna å lätåkta.

Passar på att höra lite med er som har koll på skidor om ja skall gå upp en lägd i mitt fall kanske? Tacksam för tips även om detta inte e min tråd. Enligt längdguiden http://www.freeride.nu/content/92/ så skall mina skidor vara 185 cm men denna modell finns som längst enbart 176 cm. Sånt ger iaf mig huvudbry ;-)

Tillbaka
Topp