Val av skidor

ollie86

Ny medlem
Val av skidor
Hej! Jag är på jakt efter nya skidor, dessvärre är jag inte särskilt insatt inom området.

Rent åkmässigt sett är jag mycket duktig och hanterar bergets alla backar. Förra säsongen körde jag på ett par hyrda Salomon Crossmax 10 Pilot vilka jag var otroligt nöjd med. Jag provade även ett par Rossignol Bandit XX som jag inte riktigt trivdes med. Tyckte att de var lite för mjuka och sladdriga.

Så frågan är, vad kan ni rekommendera för skidor som inte håller samma prisklass som Salomon Crossmax 10? Btw, jag är inte rädd för att behöva jobba lite med skidorna i backen...

Jag är cirka 173cm lång och väger stabila 62kg ;)

Val av skidor
Hmmm... om jag var du skulle jag inte ha skrivit "mycket duktig och hanterar bergets alla backar", men det är klart, det beror ju på vilket berg du pratar om...

Om du gillar Salomon Crossmax 10 Pilot (som ju inte direkt är kända för att vara styva och fartstabila...) men tycker de är för dyra föreslår jag att du tittar antingen på ett par dito begagnade eller på ett par av Salomons billigare Crossmaxmodeller.

Annars är mitt stående förslag till alla som åker över hela berget att satsa på ett per breda friåkningsskidor med midja + 80 mm. Kan du lägga lite tryck på kanten har du med många av dessa skidor en vän som med fart och säkerhet lotsar dig igenom de flesta förhållanden. Jag har tyvärr dålig koll på årets modeller, men Heads Monster 75 och 85 som funnits några år gör ingen brantåkare besviken. Men det går lika bra med Völkl, Ross, Atomic, Stöckli och Fischer...

I skidtesten på Freeride hittar du ett gäng kul skidor. http://www.freeride.nu/content/474/

MVH/MM

Val av skidor
D va nog den luddigaste beskrivingen av åkstil någonsin. Men väger du verkligen 63 kilo, ser lite mullig ut på kortet..?
Jag rekomenderar iaf nya 1080 om du är lättviktare och vill åka hela berget.

Val av skidor
Hm... verkar som om en del hakat upp sig på min "åkbeskrivning".

Kanske ska ta och säga som så att "...hanterar bergets alla backar..." mer var ett uttryck som inte var menat att tolkas så ordagrant.

Anyway, jag åker knappt någon off-pist alls, och inte heller så mycket i hopp. Pure pist so to say...

Och till freeradical; japp, jag väger 62kg... En bild kan ljuga som du säkert vet ;)

Har förövrigt kollat lite på Salomon X-Scream Series, kan det vara något att satsa på?

Tillbaka
Topp