val av telemarkskidor till nybørjare

timpan88

Ny medlem
hyrde telemark skidor 3 dar førra sæsongen och tyckte det var vældigt roligt. i år ska jag ner och sæsonga i alperna och vill åka mer telemark.

søker en bra skida att læra sig på, men eftersom jag ska va nere en sæsong så ska det finnas møjligheter att utvecklas med den.

ær 1.82 lång, 74 kg, har åkt mkt vanliga skidor och ær hyfsat bra på det. kommer førmodligen åka mest pist med telemarkskidorna.

några førslag?

Senast ändrad:
Når du har såpass ambisjoner at du skal sesonga tenker eg at du kan gå på ei ski av typen Mantra. Den fungerer i pisten, men endå bedre offpist, og det er jo mykje meir moro. Den vil kanskje oppleves som krevende i starten, men du vil jo utvikle deg og det er det gode muligheter for med den skia. Altenrativ er Blizzard Titan Nine/Eight. Ellers kan du tenke på Dynastar Legend 3800/4800. Lurt å kjøpe brukt først så du har å lære på, og få prøve med kompisar og demo. Lykke til som telis!

Jag skulle satsa på ett par mjukare skidor, och pistorienterade om det nu är där du ska åka. Du kommer ha ett helvete om du köper ett par för hårda skidor om du inte är så bra på att åka än. Försök hitta ett par begagnade om du tror att du kommer vilja ha ett par hårdare skidor när du blivit bättre.

Jag är superdålig på skidmodeller, men du kan ju kolla runt om det står någonting om mjukare pistskidor på forumet.

Varför kommer du åka mest pist med skidorna? Åker du mest pist? Eller tror du telemark blir för svårt eller långsamt i offpisten? Eller är det för att göra piståkning lite roligare?

Tillbaka
Topp