Val d"isere vs. val thorens

sikoj

Ny medlem
Vilket är bäst om man ska åka till alperna för fösta gången? Val d"Isere eller Val Thorens? Hur brukar för snöförhållanderna vara runt vecka 14- 15 på dessa orter? vi är fyra polare som ska dra ner, men har inte bestämt var riktigt. det står mellan dessa två.

Kan bara säga att om du inte varit i alperna förut så kommer det inte spela så jättestor roll vart du åker, du kommer ha roligt som fan pga att skanderna suger rätt friskt i allmänhet.

Det bästa är att vänta med att bestämma sig tills man vet var det finns bäst snö. Kan man inte det är det väl hugget som stucket. Snöförhållandena brukar vara ganska lika vad jag vet.
Har hört att afterskin är bättre i Val Thorens än i Val dIsere. Jag var klart missnöjd med afterskin i Val d"Isère förra säsongen.

/D.

förlåt mig men det är ju en idiotisk fråga. Val d"Isere så klart! Gjorde en säsong där nu och det är det enda ställe i alpvärlden såvitt jag vet där man kan ha vattenkrig med langleypersonalen på Victor"s och få dem att lacka ur helt och få dem att säga massa dumma saker om säsongare. Men det gjorde inget för langley suger ändå. De får vara nöjda med solstolarna på folie douce!

Eftersom val Thorens är alpernas näst största rövhål (efter Chamo-X) och det faktum att val Misär är tämligen oslagbart vad det gäller det mesta så torde valet vare självklart.
Och David GTB, jag tycker verkligen att du har en felaktig attityd och en tråkig inställning.
En apafterski där gästerna trillar av stolarna en halvtimme efter öppning går inte av för hackor, för att inte säga att den smiskar stjärt.
Det är självklart Victors vi pratar om, men som i alla sammanhang så blir det oftast inte roligare än vad någon annan gör det och det kanske är där skon klämmer.

Val Thoreeens får smisk på stjärten hela dan.

hela dagen, hela dagen, smisk, smisk.

Okej.. nu har jag blivit angripen... dags att försvara sig :)

"Eftersom val Thorens är alpernas näst största rövhål (efter Chamo-X)"
Varför?

"har en felaktig attityd och en tråkig inställning"
"En apafterski där gästerna trillar av stolarna en halvtimme efter öppning går inte av för hackor..."
Alla får väl tycka olika? Eller?

Själv måste jag säga att den österrikiska afterskin slår det mesta. Tyrolertechno och zillertal bier i en gemytlig mix.
Nåt annat som gör en afterski bra (enligt min mening) är liveband! och då snackar jag inte om nån jävla trubadur som sitter och jammar lite i ett mörkt hörn utan ett coverband som på publikens begäran vrålar 800 grader med ebba grön. Alla trötta skidåkare får ny ork och stampar med pjäxor och boots så golvet gungar... Afterski skall vara röjjigt helt enkelt!

Efter 5 månader i Val d"Isère tyckte jag inte att det fanns någon bra afterski.... särskilt inte på langley(usch) -stället victors där afterski bestod nya turister, men samma förinspelade afterski-cd vecka ut och vecka in.

"men som i alla sammanhang så blir det oftast inte roligare än vad någon annan gör det och det kanske är där skon klämmer"
Visst är det väl så... fast det är svårt att röjja utan röjmusik.. tex! Om man dock (som vissa) super skallen i biter spelar ju inte afterskin nån större roll egentligen... man har kul ändå.

"Val Thoreeens får smisk på stjärten hela dan"
För att? Att bara kasta skit utan att säga varför tyder mest på att det inte finns nån anledning? Eller finns det? Berätta gärna!

Till slut skall tilläggas att stället med bäst (fortfarande enligt min mening) afterski i Val d"Isère är Moris. Där lyckades det faktiskt bli hyffsad afterskistämning ett par ggr...

*väntar på mothugg*

/D.

ok. nu tycker jag att viktors nämns väldigt mycket. viktors suger. det finns dock mycket mycket mer i val d"iser än just viktors! (om man inte är rädd för att beblanda sig med andra nationaliteter är svenskar). det är bara att leta! saloon, bananas, cafe face, ja till och med dicks har afterski om det är det man vill ha!

val d"isere är underbart! storleken är perfekt, man får bra kontakt med alla de andra på orten, och det är bra stämning. det är också mycket mycket festande och om skidåkning är att föredra, så är utbudet hur bra som helst!

Säga vad man vill om Val d"Isère, men när man tröttnat på valnoblen, victors, skyhöga elräkningar och på idiotiska turister i och utanför backarna, trist väder med varken sol eller snö... ja då fanns i alla fall "Salle des sports" med klätterhallen och klätterinstruktören Kicki!! Bättre klätterväggar är svårt att finna... och inte var det speciellt dyrt heller, all klätterutrustning finns dessutom att låna. Skulle jag göra en säsong i val d igen vore det nog mest för klättringen...

För att återgå till frågan.....

Tror att om du åker för första gången så hade jag gett Val D som råd. Känns lite mindre, lättare att hitta eftersom byn ligger lite mer platt om man säger så. Systemet tycker jag känns lite "lättare", inte åkningsmässigt men om man vill hitta snabbt och lätt. Afterski kommer du inte tycka illa om vad du än valjer. Victors som alla pratar om är som du kanske redan fattat det "svenska" stället och Langleys "huvudhotell" i byn. Det finns också som någon sade massor med andra ställen, bara att leta runt lite. Tycker inte det är så jävla stor skillnad på Val T/D, är man där hela säsongen så blir det säkert lite trist ibland vart du än åker.

Hoppas det blir en bra säsong / Erik

Tillbaka
Topp