Val d'Isere v.2 med UCPA?

wagger

Ny medlem
Rätt och slätt.

Vilka skall åka till Val d'Isere v.2 2008?

- Är det många freerideanhängare?
- Första gången med UCPA för er också, eller har ni åkt med dem förr?

Senast ändrad:
Tråden visserligen lite utdaterad men kan lika gärna skriva här som att starta en ny.

Funderar på att åka ner med ucpa i början av året jag med, Val d'Isère verkar vara riktigt soft. Tänkte egentligen åka ner och ta en säsong så jag står och velar lite mellan det och 1-2 veckor med ucpa.. tänkte ta deras offpist-grupp isf. Hört att guiderna i offpist-grupperna ska vara mkt bättre än i de vanliga ski ordinaire-varianterna, hade vart schysst att höra om nån har erfarenhet av hur nivån ligger i de grupperna och om de är stor skillnad mellan offpist- och toute neige-grupperna (fast den finns ju bara i Argentière).

nån annan som tänkt dra ner med ucpa nu i vinter?

Hej,
Är också sugen att åka med dom...
Nån som kan berätta lite hur det är att åka med UCPA? Är dom så bra som dom utger sig för att vara?
Också fundersam på hur det är med utrustning, är den bra eller ska man ta med egna grejer?
Har tänkt åka med Tout Neige eller ski off-pist.

Mvh Grillo

Grillo sa:
Hej,
Nån som kan berätta lite hur det är att åka med UCPA? Är dom så bra som dom utger sig för att vara?
Också fundersam på hur det är med utrustning, är den bra eller ska man ta med egna grejer?

Mvh Grillo
Vet att dom under tidigare resor i och alla fall utlånat B2;or (kanske också B3;or?), hur stålkanter osv. på dessa är och om man tycker att dessa skidor räcker är ju dock ganska individuellt.

Ta med dig skidor är deras bättre så åk på dom annars åk på eget.

Förr har dom kört på B2 och B3. Oavsett så är det franska skidor och inte absolut high end.

UCPA är skit bra om man åker själv eller med kompisar som åker olika nivå. Då har man alltid någon att åka med som är jämnbra.

UCPA är deffinitivt mest skidresa för pengarna.

Åka med Guide/Instruktör är guld värt. Finns dom som har svårt att smälta att dom "behöver åka med guide" men är man så töntig så får man väl åka snowroller och supa istället. Även att åka med en guide/instruktör som inte är jätte bra är bättre och mer utvecklande än att åka utan.

Finns en grej som jag personligen har svårt för med UCPA resor och det har ignetligen inte med UCPA att göra utan med gruppresor överhuvudtaget och det är att jag fixar inte att leva efter schema på semester.

Ca 46 veckor om året styr andra över min tid. Andra planerar den och bestämmer vad jag skall vara var och när. Så när jag har semester så vill jag styra över min egen tid. Jag vill vara 8.55 vid backen och inte behöva vänta 5min eller vara där 9.05 och inte behöva stressa. Jag vill själv bestämma när jag äter lunch och middag. MIN TID!!!

Det är enda orsaken till att jag INTE åker på UCPA resor. Allt annat tycker jag är toppen och vore det inte för den detaljen så skulle jag åka på flera om året.

Tex

Jag har inte så mycket mot om nån bestämmer lite var jag ska vara och när, bara jag får bra skidåkning.
Fast jag har lite svårt att fatta när man åker och när man kommer hem.
I katalogen står det avresedag t.ex 25/1 som är en söndag och antal skiddagar 7.
Men om man läser lite runt i kring här så verkar det inte så, och om man ringer UCPA säger som att man åker på fredagen.

Nån som har åkt som kan förklara upplägget?

MVh Grillo

Upplägget är normalt såhär:

Avresa på Fredagen (tidig morgon om du åker med anslutning från Stockholm, vid lunch från göteborg o.s.v.).

Lördag är man framme vid resmålet. När på dagen beror på vilken ort man ska till men det blir iaf ingen åkning på Lördagen.

Söndag är fri åkning och Måndag till Fredag är åkning med guide. Normalt sett hinner man åka på Lördag förmiddag innan man startat hemresan. Total sett blir det allstå ungefär sex och en halv dagar på snö...

På söndagen är man hemma igen. Med anslutning till Stockholm brukar man komma fram runt 22.

Grillo sa:
Hej,

Mvh Grillo
Var med UCPA i Val Thorens i vintras och är riktigt nöjd med hela researrangemanget. Guiderna var verkligen jätteduktiga och hittade grym åkning trots att det inte snöat på nån vecka. Val Thorens har inga offpistgrupper men jag satte upp mig på
expert+ gruppen och fick åka i princip bara offpist hela veckan. Maten var god men av det enklare slaget. Det enda jag har att anmärka på är rummen som i Val Thorens var väldigt gamla, små och slitna. Funderar på att åka till Val d'isere på sportlovet med UCPA kommande vinter.

Låter chill detta. Frågan är bara vad för grupp man ska ta. Hur är nivån i offpist-gruppen? Krävs det mycket tidigare erfarenhet av offpiståkning? Jag har glidit runt lite på skoj i skogen utanför pisten men aldrig ansträngt mig för att lära mig det från grunden, i pisterna är jag säker osv. Värre o hamna i en för lätt grupp än en för svår så vet inte riktigt vad jag ska sikta på. Toute Neige finns ju dessutom bara i Argentière.. 28 dagar kvar att bestämma sig nu!

Hur många timmar om dagen är det åkning med guide förresten?

Det brukar vara åkning med guiden från 9 till 11.30 på förmiddagen och sedan 13.30 till 16 på eftermiddagen. På onsdag förmiddag har guiderna utbildning så då är det fri åkning. Vill man åka för sig själv eller med kompisar på lunchen och efter 16 så är det fritt fram.

Sixten88 sa:
Låter chill detta. Frågan är bara vad för grupp man ska ta. Hur är nivån i offpist-gruppen? Krävs det mycket tidigare erfarenhet av offpiståkning? Jag har glidit runt lite på skoj i skogen utanför pisten men aldrig ansträngt mig för att lära mig det från grunden, i pisterna är jag säker osv. Värre o hamna i en för lätt grupp än en för svår så vet inte riktigt vad jag ska sikta på. Toute Neige finns ju dessutom bara i Argentière.. 28 dagar kvar att bestämma sig nu!

Hur många timmar om dagen är det åkning med guide förresten?
Välj någon rätt så hög nivå på gruppen. Om guiderna inte anser att du är tillräckligt bra så flyttar de bara ner dig en nivå. Brukar vara knivigare att byta upp en nivå av nån anledning.

Tillbaka
Topp