Val d’Isere v10

DaliWest

Medlem
Val d’Isere v10
Hej,

Drar iväg på en solotripp till Val d’Isere v10 och tar tacksamt emot tips på bra åk och annat trevligt som man ej bör missa.

Fokus är givetvis skidåkningen, men då jag även är svag för god mat och vin så får ni gärna dela med er av bra ställen att inmundiga detta på. (Har visserligen halvpension på hotellet, men kul att uppsöka andra ställen under veckan)

En och annan after ski lär det väl också bli har jag på känn, även om fest in på småtimmarna inte är huvudfokus med resan.

Kanske ses i backen?

/DW

Val d’Isere v10
DaliWest sa:
Hej,

Drar iväg på en solotripp till Val d’Isere v10 och tar tacksamt emot tips på bra åk och annat trevligt som man ej bör missa.

Fokus är givetvis skidåkningen, men då jag även är svag för god mat och vin så får ni gärna dela med er av bra ställen att inmundiga detta på. (Har visserligen halvpension på hotellet, men kul att uppsöka andra ställen under veckan)

En och annan after ski lär det väl också bli har jag på känn, även om fest in på småtimmarna inte är huvudfokus med resan.

Kanske ses i backen?

/DW
Offpist eller pist?

Vad gör ett åk bra för dig?

Vilken nivå åker du på och, ifall offpist, vilken vana och utrustningsnivå har du och ditt sällskap?

Val d’Isere v10
Hej,

Ett bra åk är en lång och varierad svart eller röd backe med fina vyer. (Gillar att fota)

Åker mest i pist men ska börja åka mer offpist igen i och med denna resa har jag tänkt mig. Drog gärna ut offpist när jag var i tonåren, men det är ju som sagt 20 år sedan nu, haha. Tiden går fort!

Långa svarta och röda åk i pist och bra enkla till medelsvåra offpistrepor känns som en vettig kombo under veckan.

Man kanske borde sikta på att ta en guidad tur någon dag?

Lägger mig i spannet Early Advanced till Advanced om man läser Inside Out Skiing’s Guide to Skiing Levels.

Jag kommer hyra skidor denna resa eftersom jag tänker köpa nya till nästa säsong. Tänker mig att det kan vara smidigt att prova olika sorter under veckan för att veta vilken typ som passar ens åkning bäst. Främst nyfiken på Völkl 90eight, Mantra, Salomon QST99 eller något helt annorlunda?

/DW

Senast ändrad:
Val d’Isere v10
Har personligen åkt väldigt lite pist i Valdi men de som jag minns är väldigt bra är de uppe på Pisaillas-glaciären, ovanför Fornet. Däremot är ju pisterna i centrala Valdi totala katastrofer. Bellevarde och solaise är ju knappt åkbara frampå eftermiddagarna. Sen kan ju förstås solaise vara fantastisk om man är uppe vid öppning...

Val d’Isere v10
Tack för svaret, Pisaillas ligger högt upp på listan, verkar toppen där.

Är det värt att åka upp till Grande Motte? Lär ju ta en stund från Valdi tänker jag? Och kan man åka skidor hela vägen tillbaka till Valdi därifrån eller är det buss tillbaka som gäller i så fall?

/DW

Senast ändrad:
Val d’Isere v10
DaliWest sa:
Tack för svaret, Pisaillas ligger högt upp på listan, verkar toppen där.

Är det värt att åka upp till Grande Motte? Lär ju ta en stund från Valdi tänker jag? Och kan man åka skidor hela vägen tillbaka till Valdi därifrån eller är det buss tillbaka som gäller i så fall?

/DW
Vill du ha ett långt åk är Grand Motte ett måste. På vägen ner behöver du bara ta en lift upp igen till Colle de Fresse eller Toviere.
Col de fress ger möjlighet till Val disere. Toviere då åker du ner till La Daille och därefter buss 3 min till byn.

Ett längre åk utan lift är annars: Laguille pierce ner till Neige. Den suger rejält i benen ifall du inte stannar på vägen.

G

Val d’Isere v10
Hoppa in i en öppen offpistgrupp några dar. Bästa sättet att lära ett nytt område och träffa roliga människor.

Val d’Isere v10
Hej,

Jag hittar L'aiguille Percee men inte Neige, var på pistkartan ligger det?

Ser på pistkartan att det även finns en riktigt lång svart repa från L'aiguille Percee hela vägen ner till Tignes Les Brevieres, några erfarenheter från den?

/DW

Val d’Isere v10
DaliWest sa:
Hej,

Jag hittar L'aiguille Percee men inte Neige, var på pistkartan ligger det?

Ser på pistkartan att det även finns en riktigt lång svart repa från L'aiguille Percee hela vägen ner till Tignes Les Brevieres, några erfarenheter från den?

/DW
Neige och Brevieres är samma ställe :)

Tillbaka
Topp