val gardena eller canazei?

yellows

Ny medlem
Vi vet inte vad vi skall välja. Åker väldigt olika, en 16 åring som inte direkt älskar skidåkning och äldsta dottern som är skidlärare. Jag åker inte jättebra medan min man gör det. Vi vill ha en skidort där man kan strosa lite i centrum efter dagens åkning är slut och bra skidåkning förstås. Val gardena är mkt dyrare men är canazei tillräckligt bra? Behöver få tips och gärna lite info om bra, mindre bra !
förra året var vi i st Anton och innan dess cervinia, bägge passade familjen bra. Hat varit i val gardena för typ 25 år sedan och älskade det, men canazei blir 15 tusen billigare för en vecka så frågan är om det är värt skillnaden att ta det säkra kortet jag vet jag gillar eller om canazei kommer kännas lika bra?

Senast ändrad:
Med risk för att tömma din börs säger jag boka i Selva (Val Gardena). Ni åker i samma skidområde men slipper köer och bättre utgångspunkt för en fantastisk skidåkning. Har skidsemestrat i Val Gardena, företrädesvis Selva de senaste 10 åren och har bara gott att säga om skidåkningen och omgivningarna.

Om jag förstått er två rätt så ska vi prisskillnaden till trots välja val gardena?? ( diffen blev 5000;-/person dvs 20 tusen)

Skida45 sa:
Med risk för att tömma din börs säger jag boka i Selva (Val Gardena). Ni åker i samma skidområde men slipper köer och bättre utgångspunkt för en fantastisk skidåkning. Har skidsemestrat i Val Gardena, företrädesvis Selva de senaste 10 åren och har bara gott att säga om skidåkningen och omgivningarna.
Tack för svar. Jag var i val gardena för typ 25 år sen o älskade det men ingen annan i familjen har varit där. Canazei blir drygt 5000 billigare/person dvs över 20 tusen iof finare hotell oxå men bör jag trots det välja val gardena för att inte bli besviken?

Nej, om det är 20 tkr dyrare och ändå bättre hotell i Canzei skulle jag fundera både en, två och tre ggr. Ni åker ju trots allt skidor i samma system. Vi kör ner och bokar på nätet och då går det att hitta ganska bra boende till rimliga priser. Besviken blir man aldrig i denna del av alperna :)

Hotellet i val gardena är alltså det som är dyrast/finast, men frågan jag undrar nu är , är val gardena så pass mycket bättre som skidort att det är vört 20 tusen mer flr oss fyra ? Så jädrns svårt beslut att ta för bra skidåkning är ju trots allt viktigast, men 20 tusen är ju mkt pengar att spara in om skidåknngen är tämligen likvärd?

Jag kanske var otydlig men ni kan åka i samma skidområde och samma backar oavsett om ni bor i Val Gardena (Selva) eller i Canazei. Fördelen i Selva är, enligt mig, mindre liftköer på morgonen, trevligare ort och närmre till smörskidåkningen på Seiser Alm och Seceda. Skidområdena är sammanlänkade och ni kan ta er från Canazei till exakt samma backar som från Selva.

Hej ! Tack snälla du skida 45 för dina svar ,det har varit så svårt att checka med resebyråer då ingen säljer bägge orterna utan antingen eller vilket gör att var och en inte vet nåt om den andra orten som de inte själva säljer. Men med det du skriver nu har du hjälpt mig att välja val gardena priset till trots : ) så än en gång stort tack för din vägledning !

Senast ändrad:
Canazei är mer ett "charter" resmål för skidåkare med stor kö på morgonen och mycket lite bykänsla (minnessändningar åsikt dock) så man strosar inte runt på eftermiddagen och njuter av folklivet, vilket man kan göra i Selva! Skidåkningen är mer eller mindre densamma men Val Gardena ligger lite mer strategiskt i systemet så du når roliga backar snabbare = mer skidåkning!

Svårt att säga om detär värt 20 000 kr men rent generellt är standarden på hotell, restauranger etc betydligt bättre i Val Gardena än i Canazei. Val Gardena tillhör den tysktalande delen av Dolomotisuperski medan Canazei tillhör den Italiensktalanade delen, vilket faktiskt innebär ganska stora skillnader, även om det är samma skidsystem!

Tack för ditt svar det låter absolut som att vi kommer bli mer nöjda med val gardena priset till trots för 80 tusen är mycket men om man ändå åker vill vi ju ha en bra vecka ! För just att slippa köer och lätt komma upp till fin skidåkning och att sen kunna gå och strosa lite i byn är det som känns viktigt för oss : ) stort tack för råden det hjälper oss mycket ! En av anledningarna till det dyrare priset är ett finare hotell och halvpension oxå.

Senast ändrad:
Med det priset har ni satsat på bra boende! Ni kommer bli grymt nöjda! Har själv varit i Dolomiterna mer än 10 ggr o är alltid lika nöjd!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp