Val Thorens 16/17

Val Thorens 16/17
Bil till säsong, annars helst buss eller tåg.

Åka i superbaggy kläder (tänk Henrik Harlaut) eller lite för tajta kläder (tänk ryssar i Courchevel)?

Edit: Förresten, jag ska hämta en kompis i Geneve den 24/11 vid typ 14-tiden. Om nån landar typ då och vill åka med upp till VT så säg till så kan vi samsas om bensinkostnaden.

Edit 2: Courchevel kör smygöppning redan nu på fredag (!). Vilket får mig att känna att om VT inte tjuvstartar de med som kommer jag äta upp min keps. De kan väl inte tvinga oss att vänta till den 26:e, eller?

Val Thorens 16/17
Vattendroppe sa:
Heddious sa:
@Vattendroppe Förvisso, men det är ju lite skillnad i mängd utförs som hinns med på en dag om liftarna är öppna. :)
Du kunde också sitta fast i den kaoskarusell som är SL i vinterväglag, jag byter gärna med dig! ;)
Tack men nej tack. Och det kommer väl förhoppningsvis inte vara lokalkalabalik varje dag fram till nyår?

Förövrigt har du inte svarat på frågan en bit upp i tråden, din skurk. :D

Val Thorens 16/17

@Heddious Jag hoppas inte det eftersom jag tänkte lämna landet nångång strax innan nyår!

Tänkte jag kunde släppa fram någon annan på frågan bara ;) Men om du insisterar! Lite för tighta kläder, alla ser snabba ut i fartdräkt!

Alpinstart (innan 04:00) eller afterskistart (efter 12:00)?

Val Thorens 16/17
Svart puckelpist.

Det är väl ingen som missat att det kommer ca 1 meter snö i VT inom de närmaste 72 timmarna.

Vad säger ni, Kan det bli för mycket puder? Snorkelvarning. Någon som råkat ut för det?

Val Thorens 16/17
SebastianForsen sa:
Svart puckelpist.

Det är väl ingen som missat att det kommer ca 1 meter snö i VT inom de närmaste 72 timmarna.

Vad säger ni, Kan det bli för mycket puder? Snorkelvarning. Någon som råkat ut för det?
Se min profilbild. Det beror på hur du menar med för mycket puder. Det är väldigt unikt att åka i förhållanden som innebär att du måste stanna med jämna mellanrum bara för att andas, men det är inte de roligaste förhållandena att åka i. Vad som går att göra blir väldigt begränsat.

Du glömde ställa en fortsättningsfråga, let's keep the game alive! ;)

Val Thorens 16/17
SebastianForsen sa:
Svart puckelpist.

Det som brukar hända när det snöar hysteriskt mycket i VT är att de stänger precis allt pga lavinfara.. och om någonting är öppet så är det för flackt i förhållande till snömängden för att det ska gå att få någon fart. Men sen när snön har satt sig är det sköj, men då sjunker en ju inte heller ner en meter längre. Om jag får välja tar jag hellre lite mindre dump med tätare intervall än ett kräkdump och sen långt till nästa, men samtidigt är ju all snö välkommen snö. :D

Vattendroppe sa:
Du glömde ställa en fortsättningsfråga, let's keep the game alive!:D
Ja, någon annan får ställa en fortsättningsfråga för jag kommer inte på nån. :)

Senast ändrad:
Val Thorens 16/17
Hur ofta händer det att val thorens är stängt pga lavinfara, vind, dimma etc?
Och är det oftast öppet längre ner i dalarna då? ?

En hel säsong på snowblades, eller en hel säsong på fullängdsskidor 2+ meter ala Stenmark?

Val Thorens 16/17
Förra vintern var det helt stängt pga vind typ tre dagar, och ungefär lika många pga lavinfara. Enbart dimma/dålig sikt stänger de aldrig för.

Är det vindstängt så går det oftast inte att ta sig neråt heller, eftersom liftarna en behöver ta då går upp på en kam. Alternativet är att ta transporten ner till Menuires men de brukar spärra den för att inte virriga veckisar ska hamna fel. Vet dock att
@Vattendroppe slank förbi dem i vintras..

När det är lavinfara är det sällan stängt hela dagar.. liftarna nära byn brukar hinna öppna innan lunch och sen öppnar de resten så fort de hunnit säkra.
Värt att tänka på är att de sluttningar de spränger på och kontrollerar är de som om de släpper riskerar att rasa ner över pister/liftar (typ under Grand Fond och sluttningen mellan Boismint och Caron). De lavinsäkrar inte med offpist som enda fokus, undantaget såkallade "Liberty Zones" nere i Menuires (de är utmarkerade på pistkartan).
De liftarna som brukar öppna sist efter snöfall är Glacier, Caron, Col, Bouchet och Thorens, men inte ens förra januari när det snöade nästan varje dag var de stängda särskilt mycket.

En hel säsong på tvåmetersskidor, helt klart. Snowblades är inte ens kul på gaperday.

Fota eller filma?

Val Thorens 16/17
Bara säga att en bor nere i Menuires så var det biff, så länge det finns en plan på antingen sovplats eller att ta sig tillbaka är det ju chill. Ett varningens finger dock, det är en förjävla lång bit att huda tillbaka (jag klarade mig lyckligtvis på lift den gången).

Fota! Filma tar förjävla mycket tid i post production. Dessutom börjar jag få lite kläm på fotandet, men har ingen direkt koll på filmandet...

3 Vallées-liftarna, gondolen eller sitten?

Senast ändrad:
Val Thorens 16/17
Eh.. sitten, om det inte är löjligt långa köer för då är trippelägget snabbare.

Åka med musik eller utan musik (och då avses givetvis i markerade nedfarter, att åka offpist med musik är i min mening dårskap)?

#moraltant

Förresten, ni har väl hört att öppningsdatum är flyttat till den 19:e, eftersom det snöat så mycket redan!?! Nån mer som kommer ner tills dess? Peppen flög just iväg genom takfönstret! :D

Val Thorens 16/17
Utan musik!

Bräda eller skidor?

Hejsan, jag är sugen på att dra ner till VT ensam i januari eller februari och stanna så länge lusten och pengarna räcker. Rätt spontan tanke så jag har inte fixat något boende eller särskilt mycket alls. Någon som har tips på bra boende för kanske två till tre månader? Eller någon som söker sällskap i sitt boende? Tacksam för ALLA tips!! :)

Val Thorens 16/17
Skidor merparten av tiden. Bräda på våren och när jag känner för att slå mig.

@MirandaF Du kan kolla med
@hannathomas här på Freeride ang. boende, det är möjligt att de har plats kvar i nån av sina personalboenden.. och häromdagen skrev nån i FB-gruppen Seasonaires of Val Thorens 16/17 att de hade en plats över i en lägenhet och letade efter en tjej, du kan ju kolla om den finns kvar. :)

Åka baklänges en hel dag eller åka på en skida en hel dag? (Brädåkare – switch eller åka med ena foten löst?)

Val Thorens 16/17
Rolig tråd även för jag som inte ska till Val Thorens.

Väljer nog att åka baklänges en hel dag, annars blir det ena benet så mycket starkare än det andra ;)

Topptur eller lift?

Val Thorens 16/17
Claraa sa:
Hellu alla!
Jag har nu bokat flyg den 21 november, ca 1500 för bara flyg. Ska bo med en dansk tjej som tar samma flyg från Köpenhamn, om någon åker samtidigt och är sugen att dela transfer är vi på!
Annars så hoppas jag på att träffa er alla väl där nere när ni än kommer ner. Som säsongare kommer det ju att finnas massor av tid för umgänge, öl & självklart massor skidåkning!

Ha det! /Norrlandstjejen Clara
Tjena!
Vi e 4 grabbar som också flyger ner den 21 o lander i geneve. Dit ni också flyger? Om ni inte har bokat transfer så är vi nog intresserade på att dela transfer!:D Bor likt många andra här på Les Neves

Val Thorens 16/17
listagangstern sa:
Rolig tråd även för jag som inte ska till Val Thorens.

Väljer nog att åka baklänges en hel dag, annars blir det ena benet så mycket starkare än det andra ;)

Topptur eller lift?
Med risk för att göra
@Vattendroppe besviken så måste jag ändå svara lift. Latmask och stolt, typ. :)

Långkalsonger med långa ben eller med trekvartsben?

Val Thorens 16/17
Parles seulement francais pour toute la saison! Med reservation for språket, jag lär mig fortfarande.

Leva löjligt billigt (aldrig gå ut, sällan hemmafest, aldrig äta mat i backen, mycket nudlar etc), eller jobba 8-17 6 dagar i veckan? ;)

Val Thorens 16/17
Ja men då får det bli leva löjligt billigt då jag redan testat att jobba 6-7 dagar i veckan en säsong...

Över eller underslaf? Är väl ett vanligt "problem" i skidkretsar! haha

En fråga, telefonabonnemang. Vad är bäst att skaffa i Frankrike? Operatör? Kontantkort/abonnemang? :)

Val Thorens 16/17
Just nu överslaf, men det är också något visst med att ha en underslaf med gardiner för, det blir som en liten koja. Egentligen är det viktigaste imo att sängarna inte sitter ihop, det ska vara typ en loftsäng med en annan säng under, eller nån sorts byggt loft som sitter fast i åtminstone en vägg, för då störs en inte på samma sätt av den andre personen om hen rör sig/klättrar upp i sängen/snarkar aggressivt etc.

Ang. telefon: Det finns ett abonnemang som heter Free, som vad jag lyckats utröna har väldigt rimliga kostnader, som kan vara värt om du ringer långa samtal och använder mycket data. Ska ge mig i kast med det imorgon faktiskt, så jag kan ge en utförligare recension om nån vecka eller så. Ska du bara messa lite smått och vara kontaktbar för arbetsgivare så funkar vilket kontantkort som helst. Köpes på valfri Tabac, eller på postkontoret jämte turistinformationen (sådär lagom random liksom).

Bolognese eller carbonara?

Val Thorens 16/17
Om någon här mot förmodan inte håller koll på Seasonaires-gruppen på Facebook:

Allmänt intro till snö, laviner och transcievers – samling 13:00 utanför Wok Ski på onsdag (31/11).
Kostar ingenting, och är väl spenderad tid oavsett hur mycket förkunskaper en har.

Val Thorens 16/17
Carbonara, fast riktig, inte sådan som serveras på en lunchresurang i sverige ;)

Kom ner till VT i helgen och mina rumskompisar är av typen jobba/supa(smällar man får ta när man åker ner ensam) så om någon skulle vilja gå ut och bara ta en öl och snacka lite så skulle det uppskattas enormt.

Bara dricka den billigaste ölen eller bara dricka den billigaste shotten?

Senast ändrad:
Val Thorens 16/17

@Punchslap Jag jobbar ett par kvällar på rad nu, så kan dricka öl först på torsdag, men vill du ha åksällskap så är jag på vilken dag som helst. :D Nås enklast på +33769187353.

Billigaste ölen jag har hittat är faktiskt förvånansvärt drickbar, så jag säger nog billigaste ölen, även om billiga shottar tenderar att mest smaka saft och saft är ju gott. Dock inte så lätt att sällskapsdricka om en bara får shotta, liksom.

Inte gå på Folie Douce överhuvudtaget på hela säsongen, eller gå dit varje dag hela vintern och förtära minst en alkoholhaltig dryck per gång?

Val Thorens 16/17
Åksällskap låter trevligt :D För det kommer jag nog inte få så mycket av från rumskompisarna, för inte nog med att dom alltid är bakis så är dom dessutom en-plankare! Oh the horror! ;)

Öl brukar ju oftast bara smaka mindre om den är billigare, så det är nog det säkraste kortet.

Tittar nog hellre längtansfullt på terrassen en hel säsong än att vara där varje dag faktiskt, blir nog rätt drygt att åka dit varje dag.

Bara åka på skidor med full rocker en hel säsong eller skidor med spann och helt utan rocker?

Val Thorens 16/17
Fullrocker. Tänker en skida i stil med den versionen av Völkl Gotama som hade samma flacka fullrocker som Kuro, men var mycket smalare. Det är såklart inte optimalt, men orka motsatsen om det kommer fluff. :)

Handskar eller tumvantar?

Val Thorens 16/17
Dagens svettande till trots så måste jag nog ändå så rösta för tumvantar. Bättre att bli för varm än att frysa.

Hjälm med ställbar ventilation eller fast ventilation?

Val Thorens 16/17
Eftersom jag är ett sådant enormt klantarsel så har jag lyckats tappa min mobil i backen(peyron).

Så om någon ser en orange sony xperia z3 på vift eller liggandes i backen så hojta gärna till, den kanske går att rädda med en påse ris eller nått.

Val Thorens 16/17
Heej! Kommer ner till Val T den 14/1 för en veckas skidåkning. Är det någon som vill hyra ut sin lavinutrustning för en shysst belopp?
Hör av er!

Val Thorens 16/17
Hej alla härliga säsongare!
Har nydligen anlänt till valto för att göra en säsong, då jag inte skaffat jobb innan och till min mindre förtjusning inte bor med skandinaver så har det varit lite knackigt att hitta folk att hänga med.. så frågan är vart håller alla sköna säsongare hus? Hojta om någon vill ta en bärs! :)

Val Thorens 16/17
Tjena Gänget! Jag ska åka ner till Val thorens på torsdag 12/1 och landar i Geneve. Har dock inte lyckats fixa transfer än då det känns lite saftigt för mig som reser själv att boka en egen :| Någon som har erfarenheter av Altibus? Bör man boka online innan eller kan man boka på plats? Tåg hur funkar det? Känns segt att ställa in resan när allt annat än transfer är bokat. Heeelp me guys :o

Val Thorens 16/17
Altibus funkar utmärkt. Representanter/bussen står så fort du kommer ut från flygplatsen. Ett byte i Moutiers på en liten busstation där de säger åt dig vilken buss/skåpbil som du ska åka med till vt. Bara boka online och åk. Tåg är jätte onödigt. Blir lite billigare men en restid på 10? timmar med buss först sen 2-3-4 tågbyten. Det enda att tänka på med altibus är att bekräfta hemresan på plats 1-2 dagar innan hemresan.

Val Thorens 16/17
Jag o tjejen kommer att vara i Val Thorens februari+mars - inget jobb endast åkning! xD

Vi är sjukt taggade och sluter gärna upp med andra för åkning, afterski och övriga aktiviteter! Lägg gärna till mig om ni har nån Facebook-grupp.

Fråga: Kan man köpa Franskt kontantkort till mobilen i Val Thorens? Om inte; hur har ni löst mobil/kommunikationsdelen?

Val Thorens 16/17
Folk's, vi är ett gäng som är nere lite senare på säsongen men är ute i tid (för en gångs skull) och ska boka bergsguide för att komma åt några av de mindre uppåkta delarna. Några tips på bra folk eller site för att hitta rätt tas emot med öppna armar.

//Dave

Val Thorens 16/17

@Viktor_Persson: Ja, det går att köpa kontantkort till mobilen i VT. Finns på typ alla tabacer, och på postkontoret. Kombinera med snack via wifi (typ messenger/whatsapp) när det finns tillgängligt så spårar inte kostnaderna ur fullständigt. :)

@DavidRadberg: Kolla med Office de Tourisme (valthorens.com), eller vilken som helst av skidskolorna, de kan säkert styra er i rätt riktning. ESF, Prosneige, Magic, Evolution och New Generation är de jag kommer på namnen på på rak arm.

Val Thorens 16/17
Hej

Jag och en kompis har precis bokat flygbiljett ner till alperna den 21 Februari och har tankar om att spendera resten av säsongen i Val t. Vi har dock ännu inte lyckats hitta något bra prisvärt boende, så ifall någon har något förslag eller har plats för två glada 20 års tjejer som roommates/inneboende, så snälla hör er så snabbt så möjligt. All hjälp uppskattas stort! Mercii

Alva och Alice

Tillbaka
Topp