Jadin sa:
Vad krävs det som musiker för att man ska klara sig?
Är en lite mindre meriterad sådan, finns det någon chans att slå sig in?
Egentligen krävs det inte så jättemycket av en som musiker för att kunna jobba där med vanliga afterski grejer, typ samma nivå som att klara ett vanligt pubgig här hemma. Det finns ruskigt många afterskiband som verkligen inte kan spela, och ännu oftare, inte kan sjunga.
Det som det krävs mer är rutin att underhålla, att kunna ta en publik oberoende av ålder eller nationalitet.
Att kunna rätt repertoar och kunna snacka.
Andra musikerjobb där nere är som här hemma, fast lite mer koncentrerad konkurrens på samma plats.
Det som är svårt är att komma in. Man har nästan ingen chans alls om man inte blir rekommenderad av någon som redan varit där (eller någon de verkligen litar på). Afterskijobben är mycket sånt där samma musiker kommer tillbaka år efter år och sen ger det till vänner när de slutar.
Störst chans att ta sig in har man nog om man kan underhålla själv med en Ak gitarr.
Då är det bara att gå in på alla pubar och fråga efter jobb. Säga "jag gör ett gig här gratis, går det bra så anställer ni mig för att spela här X gånger i veckan". Gör man ett bra jobb vill de ha en.
Jag har fått alla min jobb via kontakter där nere på plats. Jag känner väldigt mycket franska musiker sen tiden då jag gjorde mycket studiojobb och skrev mycket i gitarrtidningar där nere.
Jag jobbar som proffsmusiker året runt, så att åka ner är mest att hitta jobb under lågsäsong här hemma.
Plus att jag gör mycket jobb som actionfotograf, och då finns det ju ingen bättre plats att vara än där.
Jag skulle kunna rekommendera folk då jag spelat på massor av olika ställen där nere och inte skall dit igen (bröt axeln illa i vinter, så den tiden är förbi nu), men bara om jag vet vem det är jag rekommenderar (alltså att jag känner mig trygg i att det är bra).
/Magnus