Val Thorens - finns där jobb?

floorfilla

Ny medlem
Tjena!

Vi är tre grabbar som ska ner till Val Thorens hela kommande säsong.
Planen är att dra ner runt den 4:e november.
Vi har boende för hela säsongen, men fick idag höra att det är svårt att få jobb där!

Någon som kan berätta mer om hur det ser ut med jobb där nere? Har de stora krav på att man kan prata franska etc?

Själv kan jag medelbra franska, men de andra två är helt lost.

Någon som har några tips på jobb möjligheter/ställen att jobba på/saker att tänka på osv angående Val Thorens?!

Jag har varit typ 10 säsonger i Val Thorens (som musiker) och det verkar vara rätt svårt att hitta ordentliga jobb där (jobb som ger någon lön att tala om). Extra svårt om man vill ha jobb som ger tid att vara i backen.

Är man en fena på att prata för sig och har höga socialskills (eller känner någon som är där som känner folk) så brukar det lösa sig. Som på alla andra ställen så hänger det mest på kontakter. Det är mycket folk där som kommer tillbaka år efter år, de är dem man skall lära känna snabbt.

Det är klart enklare för tjejer att få jobb än det är för killar.

Tango brukar ta i en bunke säsongare (brukade i alla fall, har själv varit i Val d'Isére de senaste åren) som får plocka glas, vakta skidor osv. Men de brukar inte få någon lön, bara streck i baren (gratis dricka).

Är man skidtekniker, kock eller bartender är det klart lättare.

Att kunna franska är viktigt i delar av byn, men inte alls viktigt i andra.
Att kunna holländska är något man skulle ha mer nytta av :-)

Lycka till och ha en bra säsong, det är ett grymt skidområde.

Enda tips, se till att ha en bil tillgänglig (dock väldigt dyrt att parkera dem) om ni skall vara där, så att ni kan åka ner för berget och handla, annars blir det anbbt tomt i kassan.

/Magnus

Tack! Väldigt värdefull information.

Om du har några kontakter så skulle det vara grymt schyst!

PMa gärna! :)

Adam

Vad krävs det som musiker för att man ska klara sig?
Är en lite mindre meriterad sådan, finns det någon chans att slå sig in?

Jadin sa:
Vad krävs det som musiker för att man ska klara sig?
Är en lite mindre meriterad sådan, finns det någon chans att slå sig in?
Egentligen krävs det inte så jättemycket av en som musiker för att kunna jobba där med vanliga afterski grejer, typ samma nivå som att klara ett vanligt pubgig här hemma. Det finns ruskigt många afterskiband som verkligen inte kan spela, och ännu oftare, inte kan sjunga.
Det som det krävs mer är rutin att underhålla, att kunna ta en publik oberoende av ålder eller nationalitet.
Att kunna rätt repertoar och kunna snacka.

Andra musikerjobb där nere är som här hemma, fast lite mer koncentrerad konkurrens på samma plats.

Det som är svårt är att komma in. Man har nästan ingen chans alls om man inte blir rekommenderad av någon som redan varit där (eller någon de verkligen litar på). Afterskijobben är mycket sånt där samma musiker kommer tillbaka år efter år och sen ger det till vänner när de slutar.

Störst chans att ta sig in har man nog om man kan underhålla själv med en Ak gitarr.
Då är det bara att gå in på alla pubar och fråga efter jobb. Säga "jag gör ett gig här gratis, går det bra så anställer ni mig för att spela här X gånger i veckan". Gör man ett bra jobb vill de ha en.

Jag har fått alla min jobb via kontakter där nere på plats. Jag känner väldigt mycket franska musiker sen tiden då jag gjorde mycket studiojobb och skrev mycket i gitarrtidningar där nere.
Jag jobbar som proffsmusiker året runt, så att åka ner är mest att hitta jobb under lågsäsong här hemma.
Plus att jag gör mycket jobb som actionfotograf, och då finns det ju ingen bättre plats att vara än där.

Jag skulle kunna rekommendera folk då jag spelat på massor av olika ställen där nere och inte skall dit igen (bröt axeln illa i vinter, så den tiden är förbi nu), men bara om jag vet vem det är jag rekommenderar (alltså att jag känner mig trygg i att det är bra).

/Magnus

Kolla med Goitschel Sport (skiset i VT)
De behöver ofta deltidare över helgerna fre-sön eftersom de är byte då, 20h i veckan kanske.

Tack så mycket för svaret!
Låter som du har guldjobbet ; )

En del pubgig har man ju gjort, så det kanske är värt att dra med sig gitarren dit ner ändå.
Menar, fungerar det så gör det ^^

Tillbaka
Topp