Val Thorens, Monte rosa ski eller Alpe D`huez?

Road

Ny medlem
Tjena!

Ska ner till alperna i vinter och undrar vilken av ovanstående tre orter ni föredrar.
Fördelar, nackdelar, snötillgång m.m.

Jag åker mycket pist men vill lära mig att åka offpist.

Mvh Markus!

När på året ska du åka? Alla är grymt bra! Offpisten är lätt att hitta på alla ställena och pisterna är också grymma på samtliga orter... Om du ska åka vid nyår så rekommenderar jag helt klart Alpe d'Huez eftersom du får mycket mer valmöjligheter om du skulle ha otur och det inte kommer så mycket snö.... Läs mitt inlägg längst ner om Alpe d'Huez över nyår: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=40274

Har iofs bara varit i Monterosa ski men det var iaf grymmt bra, både piståkningen och framförallt offpiståkningen var kanooon. Lättillgänglig offpist och när den nya kabinliften som drar upp en till 3700 kommer man få en lång säsong.
Jag vet att jag ska tillbaka dit iaf.
Dock är partylivet begränsat, eller det beror väl iofs på var du bor, har inte varit i champoluc.

aja viel glück

Val Thorens är kanon! Snösäkert, ligger högt, stort system, bra valmöjligheter, trevlig by. .

Maria

Skall du boka tidigt är Val Thorens säkrast och Monte Rosa osäkrast. Jag har varit på alla tre orterna och om förutsättningarna skulle vara samma är Monte Rosa bäst charmigt och med mest variation. Troligen bland väldens bästa off pist, men snöosäkert. Val Thorens är nog en av Alpernas tråkigaste ort ungefär som en betong förort, men mycket bra skidåkning. Alpe d Huez är trendfaktorn låg bland skidåkare men där finns mycket lättillgänglig offpist. När vi var där hade det inte snöat på en vecka men ändå låg bergssidorna nästan helt ospårade. Mycket engelsmän var det då. Charmfaktor ett litet snäpp över Val Thorens dvs låg.
MVH
Anders

pisterna i alp¨d huez är underbara, långa och välprepparerade! är du först i backen så får du typ ditt livs åk, hur många olika väger som hälst att välja på.. finns också en hel del bra offpistrepor.
såklart blir pisterna lite slappa på eftermiddagen under högsäsongen, men de är ändå riktigt nice!

har iförsig inte varit på dom andra ställerna så ska nog inte säga så mycket den ända jag vet är att duez har en galet mysig by och sköna backar!

smarri sa:
Val Thorens är kanon! Snösäkert, ligger högt, stort system, bra valmöjligheter, trevlig by. .

Maria
"trevlig by"? du måste ju ha haft en rätt bra syra tripp när du var där! val thorens är en enda ful betong klump!!

Vill du åka offpist så ska du till monterosa.. Jävligt bra när det är bra med snö.. bra piståkning när det är mindre bra med snö...20 mil pist.. Men enligt statestik snö kommer detta att bli ett rekordår!!! Sen har du en genuin atmosfär där oxå..

Ja åker du till Alpe d'Huez kommer du inte bli besviken! Men du kommer iofs inte besviken på något av ställena!

jag spenderade en säsong i Champoluc och monterosa ski, fantastisk skidåkning, både i pist och offpist, stort skidsystem. utelivet är dock ganska begränsat, men vi var 20 glada svenskar som höll ihop under säsongen och gjorde utelivet=)) jag har inte varit i varken Val thorens eller Alpe d´Huez, men hoppas på att komma till Val thorens i år och göra säsong där.
lycka till! // Frida

Vi är ett gäng som ska ner på semester till eventuellt Val Thorens i vinter! Förra året blev det en säsong i Bad Gastein men jobbet hindrar mig från att ta en säsong till.
Ska ni ner på semester lr säsonga?
hur många är ni?
Vi är 4-5 stycken och ska eventuellt bila ner och boka boende på www.valthorns.com (blir billigaste så ju)

Är ni sugna på att hänka på?

//Fia

Snödjup

Tillbaka
Topp