Val Thorens, stort eller litet liftkort?

Domme

Medlem
Tjenare, ska åka ner till Val T i början av januari en vecka. Jag undrar om det är värt att ta det stora liftkortet? Är fattig student så, undrar om man hinner åka så mycket mer än med det lilla? Finns det mycket bättre offpist möjligheter med det stora eller räcker det lilla? Det kommer antagligen bli en hel del festande och sena kvällar men jag kan tänka mig att ta det lugnt nån kväll eller två :)

Jag tycker absolut att det är värt de! En vecka är snålt om tid i ett sånt gigantiskt system. Men fan va mycket go åkning man går miste om om man bara håller sig till val thorens.

Det är främst vädret som styr tycker jag. I händelse av flatljus eller annat dåligt väder så finns det i princip ingen åkning alls i Val Thorens. Däremot kan man leta sig ner till lägre åkning under trädgränsen i de andra två dalarna och få helt ok dagar trots risigt väder. Får du tre-fyra dagar med kass väder så är det helt klart värt pengarna. Annars kan man utan tvekan ha roligt i enbart Val Thorens när du bara ska vara där en vecka.

Köp endagarskort, så kan du ligga bakfull en dag utan att förlora pengar på liftkortet.

ang kasst väder:
vid hård vind brukar de stänga bouquetin-äggen, som (tillsammans med en uråldrig och plågsamt långsam stollift) är den enda länken över till meribel, menuires och vidare till courchevel. har du sån otur med vädret är det enda alternativet buss/taxi/lifta ner till les menuires som ligger i samma dal som val t. tyvärr är det ont om skog även där.
det är svårt att säga hur vädret och snön är i januari, men verkar det schysst när du kommer ner så ta det stora kortet. finns väldigt mycket bra offpist i meribeldalen (givetvis finns det mängder i val t också, men det är alltid kul att se sig om lite.)

Heddious sa:
har du sån otur med vädret är det enda alternativet buss/taxi/lifta ner till les menuires som ligger i samma dal som val t.
Eller varför inte åka skidor ner dit ?

Jag har aldrig provat att vara där med val thorens kort, men vi brukar åka mest i orelle. Jag tycker du ska panta lite burkar för att ha råd med 3 dalar och få ut det mesta av din semester.

Tillbaka
Topp