Valet och kvalet... Hur fixar man transporten?

ozthojvel

Ny medlem
Efter mycket sökande har vi äntligen hittat boende i los Alps, närmare bestämt i Engelberg. Detta betyder onekligen att man kan börja syssla med nästa problem, dvs hur kommer vi dit? Hur tar man sig ner sträckan Kristianstad-Engelberg?

Vi är fyra pers som skall ta oss dit den första december, och som vi ser det har vi dessa alternativ, rangordnade efter vilket vi tycker verkar bäst:

Alternativ 1. Flyg med SAS den första december från Kastrup till Zürich, därefter tåg till Engelberg. Flygbiljetten går på underbara typ 735 pix, och tåget på mindre än ett par hundringar. Och så har vi givetvis den korta restiden, det är helt enkelt skönt att flyga.

Problemet med detta: På flyget får man ta med sig 8 kg handbagage, samt 20 kg incheckat bagage. Dock om skidutrustningen (ett par skidor, ett par pjäxor, ett par stavar) gör så att man kommer över denna vikt behöver man bara betala för 3 övervikskilo, dvs 120kr. Det betyder alltså att vi kan packa 8kg handbagage samt 19,9 kg övrigt bagage exkl skidor. Men hur mycket väger det man behöver ha med sig? Skall man behöva provpacka innan för att få ett hum? Varje överviktskilo kostar 40 pix, alltså vill man inte ha alltför mycket övervikt...

Alternativ 2. Tåg från Köpenhamn till Engelberg. Detta innebär fem byten (en jefla massa byten med andra ord) samt en restid på ca 14h. Till detta kommer att det faktiskt kostar 2100-2200 kr, dvs mer än det dubbla jämfört med flyg. Dock så får du ha så mycket bagage som du orkar bära!

Problem med detta: Lång och bökig restid, samt dubbla kostnaden jämfört med flyg.

Alternativ 3. Att alla pytsar ihop till ett skruttigt billigt åk med fyra hjul och så börjar roadtripen ner till Alperna. Sedan kan vi dessutom pröva lite andra orter, ex Andermatt, och det hade ju inte varit helt fel!

Problemet med detta: Vafan gör vi om bilen vi köpte så billigt, och därav inte är den fräschaste, bara läggar av. Ingen av oss kan särdeles mycket om bilar... Dessutom kan de bli ett dyrt alternativ om vi får svårt att kränga åket när vi kommer hem.

Så, till summan av kardemumman, hur ska vi egentligen göra? Är det nån som vet vad en packning för en säsong väger? Är det nån som har koll på nån giddig buss som går till swiss? Har nån prövat något av detta ner till E-berg innan, hur gick det?

Vad ska vi göra?

Flyg. Med så pass billig flygbiljett har ni pengar över att betala för några extra övervikts-kilon om det skulle behövas. Tänk på att varje kolli numera har en max-vikt på 32 kg när man flyger så gå inte över den gränsen.

Packa smart. Pjäxorna som handbagage, hjälmen hängande från väskan med pjäxorna (brukar vara tillåtet). Om ni vill chansa kan ni prova att lägga ner lite (lite!) prylar i skidfodralet. Om incheckningspersonalen kommer på er lär de bli rätt upprörda men det brukar vara lugnt.

Det ryms mer än man tror på 20 + 8 kg :-) Om ni vill prova på Andermatt går det rent teoretiskt att åka tåg mellan orterna även om det är rätt meckigt och tiderna inte är optimala. Kika på http://www.sbb.ch för mer info.

Vi har med räknat och kommit fram till att det går rätt mycket övervikt innan vi kommer upp till vad det kostar att åka tåg. Ja, så det också att väskan max fick väga 32 kilo, kommer nog inte bort från det här att provpacka :)

Pjäxorna behöver ju inte bli handbagage då vi max får betala 120 pix för dem, så de ser lugnt ut. Men får väl fylla upp med lite kläder och dyl.

flyga med sas kostar skidor 240 kr då e det skidbag pjäx bag sen får man packa dem ganska hårt( pratat med sas om detta).

så välj du alt 1 de e billigast och smidigaste;)

ha det

ozthojvel sa:
På flyget får man ta med sig 8 kg handbagage, samt 20 kg incheckat bagage. Dock om skidutrustningen (ett par skidor, ett par pjäxor, ett par stavar) gör så att man kommer över denna vikt behöver man bara betala för 3 övervikskilo, dvs 120kr.
240 blir det bara om vi måste byta någonstans, vilket vi inte måste :)

Måste ju säga att det absolut lutade åt flyg från första början, vill bara inte provpacka väskan, sjykt jobbigt ju :D

Flög Finland-Norge i fjol t/r och jag hade packat både pjäxor, hjälm och ett par byxor i skidfodralet (+ skidor och stavar då förståss). Incheckningspersonalen brydde sig inte om det i vare sig Helsingfors eller Gardemoen, eftersom man inte checkar in skidorna på samma plats som vanligt bagage. De går som specialbagage.

/Anton

Nån som har erfarenheter hur de gör vid incheckningen när man kommer me en fet fullpackad skidbag alá dakaine double concourse?

när jag flög till vancouver och hem så var min skidbag knökfull, hörde inte ett knysst om det.. 32kg i skidbag o 32 i vanliga väskann mycket grejer blev det

Jajjemen, skidutrustningen går som Sportbagage, eller specialbagage. Finns dock vad jag vet knappt nån övre gräns för vikten på dessa paket. Kan tillägga att jag lyckats flyga med Ryaniar med totalt 75kg packning. Förrutom att det var jobbigt att släpa runt gick det bra utan extra cash för övervikt. Gäller bara att packa smart, maxa upp skidfodralet, ta på sig den stora jackan och fylla fickorna med metallskrotet. Sådetså.

De flesta flygbolag har skrivit i reglerna för specialbagage att det är "ett par skidor och ett par stavar eller en snowboard" som gäller som max. Så om de är på sitt värsta PMS-humör kan det strula. Om du kommer tidigt till incheckningen och har på dig ditt bästa super-trevliga-inte-ställa-till-nåt-krångel-smajl så brukar det inte vara några problem att få med mer prylar (jag flög till Sverige i jul-rusch förra året med två par skidor i ett fodral utan problem).

Edit: Visst ja. Reglerna är olika för flyg inom Europa och för flyg till Amerika/Asien. Du får ta med mer bagage om du flyger till Amerika/Asien.

Senast ändrad:
Jag har själv flygit Arlanda-urich för 1500:- tor. Problemet kommer på hemvägen då de är stenhårda nere i Schweiz. Jag hade dubbla utrutningar i mitt skidfodral och skidbag, Dvs två par skidor och två par pjux. Så när jag la det på vågen så var det viktrestriktioner på skidor resp. pjäxor. 15 kg i övervikt skulle dom kräva mig på.

Lösning:
Efter övertalning var vi nere på 10 kg, sen var det bara att slänga ut allt som inte var värt 80 kr/kg. 5 kg lättare! Sen tömde jag skidbagen på 5 kg till. Gick och checkade in. Sen är det fina att man får gå med skidorna (själv!) genom hela incheckninghallen för att lämna de i specialbagage-incheckningen. På vägen åkte de extra 5 kilona i igen.

Sen att vakterna såg konstigt på en när man gick med telispjuxen (skönare än alpina) genom säkerhetskontrollen fick man ta!

Bilade föresten till Andermatt, grymt kul på både på vägen och där! Rekommenderas!

Lycka till!

Tillbaka
Topp